Airport express vragen... (portmappen & wds)

Ik heb sinds vandaag 2 airports express. Deze heb ik via wds met elkaar gelinkt zodat ik 1 groot netwerk krijg. Werkt allemaal prima zonder problemen en ik heb ook goed bereik door hele huis en op het balkon ook zelfs :D Een verademing boven mijn oude dlink wireless router.

Maar nu zit ik met een aantal vraagjes. Omdat hier in huis totaal zon 3 computers actief zijn wil ik voor bepaalde computers/programmas een port range aangeven. Kan dit met air port admin? Ik krijg alleen maar 1 port per keer ingevuld en niet bv port 2234 tm 2240. Nou valt dat nog wel mee maar ik ken ook programmas die bv 100 poorten nodig hebben en om die nou 1 voor 1 in te vullen? :expressionless:

Want bijvoorbeeld bij de firewall instelling van osx zelf kan je wel een port range aangeven…

En dan nog een vraagje over wds. Ik heb 1 APE in gesteld als basestation en daar hangt dan ook de modem aan. Nu wil ik de boel ook een beetje beveiligen met bv mac adressen en wpa ofzo. Moet ik nu op elke APE dit appart instellen of is het genoeg om het alleen te doen op de base station?

Ik heb vorige week wat liggen spelen met WDS en volgens mij nam de Airport Express toen veel van de instellingen over van de Airport Extreme (die had ik als basis ingesteld). Maar omdat ik zelf overal al de MAC adressen had vastgelegd weet ik niet of die ook meegaan.

Probeer dus gewoon eens om eerst de WDS basis te voorzien van alle instellingen en configureer dan nog eens de WDS client.

Alternatief voor je poortmap probleem: hang die D-Link router weer tussen je modem en de 1e Airport Express. Stel je daar al die zaken op in als dat daarmee makkelijker kan.

Je kunt je poorten toch ook mappen met een simpele "-" ertussen bijv. 6881-68890

Zo werkt het toch bij veel routers maar ben nu even niet in staat om het te testen op een Airport Extreme

Ja ik dacht ook het op te lossen met een streepje probleem is alleen dat de airport admin maar maximaal 5 karakters toe laat in het invoerveld. Overigens kan je wel het hele portmappings gebeuren exporteren zodat je het later in een tekst editor ook nog kan editten wat opzich wel weer makkelijker is. Maar dan nog kan je niet echt een range aangeven. Hopelijk zit dat wel in de volgende release :? Blijf het wat vreemd vinden dat het dus wel gewoon kan in de osx firewall.

Die dlink router al ergens ver weg gestopt omdat deze ook heel vaak de verbinding verloor en wil hem echt niet meer gebruiken :wink:

Als ik iets aan de security wil veranderen op het basestation geeft ie trouwens aan dat ik het wds netwerk opnieuw moet instellen. Dus het lijkt me dat dan gewoon over het hele netwerk wordt geregeld idd.

Heb het ook maar even gevraagd op apple discussion board.