Heb een airport netwerk gemaakt dat deels ontvangt, maar ik wil verdere ontvangst. Internet komt binnen via KPN, speedtouch 780. Daarop heb ik via ethernet aangesloten apple time capsule. Het draadloos signaal van de speedtouch uitgezet, dat loopt nu via de TC. Hieraan verbonden met ethernetkabel een Airport Express, om een sterker signaal te verkrijgen. Nu moet het internet het gaan doen op een vaste mac die 5 ruimtes verder staat, en daar komt het signaal niet aan. In de zg. 5e (verdere) ruimte heb ik ook nog een AE opgehangen, en die brand groen, en die detecteert mijn Laptop ook via AP-configuratie. (Alle 3, TC en de beide AE's zijn geconfigureerd met het configuratie programma. Daarbij heb ik met de TC op een nieuw draadloos netwerk gemaakt, en bij kopje "internetverbinding" --- Verbind via: Ethernet---- geselecteerd, en Verbindingsdeling: Uitgeschakeld (brugmodus). De beide AE's, één gekoppeld via ethernet aan de TC, ende andere 5 ruimtes verderop zijn beide geselecteerd op "Draadloze modus": Verbind met draadloos netwerk, het net werk dat ik heb aangemaakt via de TC, om ahw de bereik een "boost te geven". Maar of ik de beide AE'sen er aanlaat zitten, of loskoppel, het bereik is exact hetzelfde, dus is mijn conclusie dat ze niets toevoegen, hoe zouden ze wél extra bereik kunnen toevoegen??????
Wie o wie heeft er een duidelijke kijk, en hopenlijk ervaring mee.
Welkom op dit Apple forum.
Om te beginnen: staat de TC op 5GHz? En de eerste AE waar je het over hebt: probeer die samen met de TC zo dicht mogelijk bij die 5e ruimte te krijgen.....
Ik weet het niet zeker, maar geeft de TC niet een sterker signaal dan een Airport Express? Dan zou de AE die met een kabel aan je TC hangt eigenlijk geen nut hebben.
Volgens mij moet je het netwerk uitbreiden (WDS configuratie). Heb je de handleiding? Deze heet 'Apple Airport netwerken' en hierin staat op pagina 49 hoe het gaat. Hier is een link:
http://manuals.info.apple.com/nl_NL/Apple_AirPort_Networks_Early2009_N.pdf
Zelf ben ik ook nog niet zolang bezig met draadloze netwerken overigens, dus ik kan nog niet een heel gericht antwoord geven :)
Wat zijn de afstanden in meters ongeveer en wat voor soorten muren zitten ertussen?
Probeer de bekabelde AirPort Express zo ver mogelijk richting die '5de kamer' te krijgen, zodat je de andere Airport Express een sterk signaal over WDS kan geven.
Staat die laatste wel juist ingesteld?
Zo dus: [img]/uploads/community/53835610a1aac39def77a4775a61ba66f98498f2_0.jpg[/img]
Ga naar het AirPort-configuratieprogramma in Hulpprogramma's, selecteer de draadloze AE en klik op de knop ''Handmatige configuratie'' onderin het venster.
Dan moet je bovenstaande regel zien staan, staat deze er niet, dan is die nog niet juist ingesteld.
Dank Dank voor alle reacties. Nee Hans de TC staat niet op 5 ghz. Dichterbij, bekabeld kan niet. Ik zal WDS nakijken, maar heb ook al gelezen dat de je dan de helft van je snelheid kwijtraakt. De afstand tussen modem, TC en AE bekabeld en de 5e ruimte is ± 15 meter, er staan 4 muren tussen, waarvan 1 dikke spouwmuur, maar ik heb ook geen bereik als ik alle deuren open laat staan.
Over jouw opmerking Vinhelper, Ik zie inderdaad niet "Breid bereik draadloos netwerk uit". Maar als ik dan naar "Draadloze modus" ga: heb ik de volgende opties: 1) "Maak draadloos netwerk aan" 2) "Neem deel aan WDS netwerk" 3) "Verbind met draadloos netwerk" 4) "Uitgeschakeld".
Ik heb het airport configuratie programma 5.5.2
De versie klopt.
Je moet dan optie 2 kiezen.
Dat verhaal over die halve snelheid heb ik zo mijn twijfels bij, ik heb zelf 2 AirPort Express-apparaten in WDS, en ik haal gewoon de volle 130 Mbps, dus samen kunnen ze door 2 gewapende betonnen vloeren heen. (zolder)
Als je de bekabelde AirPort Express niet verder richting de 5e ruimte kan verplaatsen, zul je moeten kijken of dit wel kan zonder een kabeltje, dus beide AirPorts in WDS zetten.
Als je echt geen kabels kan leggen, heb je in dit geval weinig keus. Draadloos internet moet je niet voor de snelheid gebruiken, maar voor het gemak. Als je het snel wilt hebben, kun je niet om kabels heen.