Airport express's verliezen verbinding

Goedemorgen,

Ik heb een internetverbinding van KPN en een experiabox als modem en router. Verder heb ik 2 Airport express’s voor airplay en printfunctie. Deze staan ingesteld op ‘verbind met draadloos netwerk’. Het netwerk wordt door twee macbooks gebruikt. Deze macbooks en de twee airports hebben alle vier een vast IP adres op basis van MAC adres.

Het probleem is dat (volgens mij met name als de laptops tegelijk op internet willen) de airports hun verbinding regelmatig kwijtraken. Allebei. Dat wil zeggen, printen/airplay werkt niet, en het airport configuratieprogramma vindt ze niet. Na het uit en aanzetten van de experiabox is dit verholpen. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Ik heb op zich al een kanaal gekozen dat in de omgeving niet veel gebruikt wordt, hoewel de dichtheid van draadloze netwerken wel groot is.

Ik heb al zitten denken aan de aanschaf van een airport extreme om de routerfunctie van de experiabox over te nemen, ook omdat het wifi bereik van de experiabox niet super is. Zou dit het probleem van de wegvallende verbinding verhelpen? Gezien het groot aantal netwerken is 5GHz misschien sowieso een stabielere keuze, en dat zou dan mogelijk zijn. Of is er een betere oplossing?

Bedankt voor het meedenken!

Joop

Het komt wel vaker voor dat die experiaboxen slecht functioneren als (wifi)router. Ik heb pas nog zo’n situatie gehad, waarbij de wifi van de experiabox beroerd was. Toen heb ik de wifi van de experia uitgeschakeld, en een extreme als router met twee express’s als uitbreiding werkte wifi weer naar behoren.

aha, bedankt! Klinkt dus als een goed idee

Ik zelf heb timecapsule en twee airport expressen voor de airplay.
Maar ook ik heb regelmatig storing met deze expressen.
Dan kan het weer manden goed gaan en dan heb ik weer manden dat ie om de haverklap de verbinding verliest. Hoog irritant.
Ga nu daarom maar aan de SONOS voor mijn muziek ipv Airplay.
Dus ik heb verder eigenlijk geen tips voor je maar wel smart. En je weet, gedeelde smart is halve smart. Succes.