Mijn opstelling thuisnetwerk is als volgt:
ADSL via xs4all (KPN lijn) naar ADSL modem (Fritzbox 7170). Ik heb een internet plus bellen abbo van xs4all.
Alles werkt perfect. Dus eigenlijk heb ik verder niets nodig voor dit netwerk.
Maar ja, ik ben zoals velen een apple fan/freak geworden. (na mijn ervaringen als windows gebruiker).
Ik las laatst de mogelijkheden van de nieuwste apple airport extreme router.
Kan ik nu die router aan mijn Fritzbox koppelen en gebruik maken van de eigenschappen van de airport extreme? Zoja, hoe aan te sluiten.?
Mijn thuisnetwerkje loopt nu via de Fritzbox, kan ik dat nu via de APExtrme opzetten? Zoja, hoe te werk gaan?
Daar e.e.a. dubbelop is, zal het dan werken?
Of is het allemaal een overkill en kan ik het beter laten, hierbij even de prijs buitenbeschouwing laten?
Tenslotte zijn er nog enkele snelheid/bereik voordelen van het zo te vormen thuisnetwerk te verwachtten?
Nu heb ik nu en dan bereik achteruitgang van 4 naar 3 of 2 streepjes in bereik in andere kamers dan waar de Fritzbox staat.
peterwillem
[mod name=Zerk url=/profiel/zerk] Topic verplaatst naar Internet en Netwerken
Heb je nu een N netwerk?
Zo niet, dan zou dat een van de voordelen kunnen zijn.
En ja, je kunt de AirPort Extreme achter de Fritzbox zetten, in brugmodus.
[quote=peterwillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/airport-extreme-achter-dsl-router#post-2082115 time=1288021400]Alles werkt perfect.[/quote]
Je weet zelf het antwoord volgens mij al. Er lopen hier heel veel Applefreaks rond die thuis gewoon/toevallig/heel bewust nét een andere router hebben dan de Extreme. Ik zou m'n geld in iets anders steken.
Ok bedankt,
ik heb geen N netwerk. Het dualband gedeelte van de APExtreme spreekt mij wel aan. Plus de mogelijkheid van een gastnetwerk. En kans op een goed werkende printer in het net werk.
Er zit een mogelijkheid in dat ik in de toekomst naar een kabel internet verbinding overga, dit ivm de snelheid. En dan zou ik toch een router nodig hebben.
Als ik die APEx in brugmodus zet, blijft dan het draadloosnetwerk via de Fritzbox lopen (beveiliging etc).
Of loopt dan het draadloosnetwerk via de APEx?
Is er ergens een beschrijving op het web te vinden hoe het allemaal aangesloten moet worden? Zoja, waar?
Als je de Extreme primair voor een WiFi N en printer netwerk wilt gebruiken zou je ook de AirPort Express kunnen overwegen. Heb deze setup gekozen voor mijn VDSL2 verbinding met de Fritzbox 7340.
Het WiFi gedeelte op de FB uiteraard uitgeschakeld en de AE in brugmodus.
Bedankt,
maar ik zou dus op de zelfde manier de Airport Extreme kunnen gebruiken? Is wel duurder maar heeft op termijn meer mogelijkheden.
Het wifi uitschakelen en AE in brug modus, staat dat ergens beschreven?
Bij mij werkt de combinatie FritzBox en Time Capsule perfect. Inderdaad de TC in de brugmodus. Is makkelijk in te stellen.
Ik heb zelf een wat oudere TC, dus geen gastnetwerk optie, maar... dat is niet zomaar in te stellen in deze combinatie. Heb hier op dit forum wel eens iemand mee geholpen, maar we kwamen er niet uit.
Hoe je de AirPort Extreme in brugmodus krijgt (en veel meer) wordt uitgelegd in dit document:
http://manuals.info.apple.com/nl_NL/Apple_AirPort_Networks_Early2009_N.pdf
Ok bedankt ,
nog even dit. Als ik de wifi in de FritzBox uitschakel, stopt dan ook het telefoon gedeelte?
Ik heb nl Voip en mijn Siemens Gigaset is op de FritzBox aangesloten. De APEx heeft nl geen Voip aansluiting, dus dan zou ik zonder telefoon zitten.
Als je het WLAN Radio Network in je FB uitschakelt heeft het geen consequenties voor je DECT basisstation.
Vraagje: heb je geen mogelijkheid om over te schakelen op VDSL2 bij XS4ALL? Dan bestaat de mogelijkheid van upgrade naar FritzBox 7340 met ingebouwd DECT basisstation.
Nee helaas heb ik bij mij nog geen VDSL mogelijkheid. Zelfs de overgang van basis naar lite werkt niet. De snelheid werd bij lange na niet gehaald. Ik moest weer het abbo downgraden met alle narigheid van dien.
Gelukkig heeft de xs4all HD mij uitstekend geholpen. Is ook een van de redenen waarom ik niet naar Ziggo over wil stappen voor hogere snelheid.
Iets anders, ik heb die Apple instructies , van de link van Pieterr, door zitten kijken maar e.e.a is nog niet duidelijk. Ik heb dus die FB dat een modem/router is. Nu wil ik die FB alleen als modem gebruiken en moet dus een WAN uitgang naar de WAN ingang van de APEx hebben.
De FB moet dus enkel alleen als modem en voor de Voip dienst doen. Dus het hele internet gebeuren moet door de APEx geregeld worden.
Ik zie in mijn FB 7170 geen uitgang die ik met de WAN poort van de APEx kan verbinden, of het moet een van de LAN poorten zijn bv LAN 1. Maar als ik die op de WAN van de APEx zou aansluiten krijg ik dan niet het hele internet gebeuren via de FB?
Of moet ik dan in de FB op een of andere manier de internet verbinding uitsluiten?
Je ziet wel mijn kennis op dit gebied is maar zeer beperkt, dus excuses voor evt stompzinnige vragen/opmerkingen.
Je hebt je inmiddels behoorlijk in het onderwerp verdiept. Op http://www.callvoip.nl/technotes/voip_fritz_als_router_instellen.pdf lees ik de 'omgekeerde' manier om de FritzBox achter een kabelmodem te hangen waarbij LAN1 als WAN poort fungeert.
Of het op de door jou voorgestelde manier ook zal werken kan ik helaas niet beoordelen.
Ja bedankt,
maar als je iets wilt gaan kopen, wat eigenlijk niet strikt noodzakelijk is zoals al eerder opgemerkt, wil je wel van te voren weten of iets gaat werken.
Die link van je kende ik al, maar geeft nog steeds geen antwoord op wat ik wil.
Ik heb geen kabel modem maar een modem/router (FB)dat ADSL via de KPN lijn krijgt.
De funktie van of wat er gebeurt als ik de brugmodus instel op de APEx of misschien moet het op de FB?
Als ik bv de brugmodus instel op de APEx wordt dan de dsl invoer via de FB als het ware overbrugt naar de APEx? En hierbij wordt dan het internet op de FB overbrugt dus werkt niet meer?
Of moet ik het juist andersom doen? Kortom hoe krijg ik een dsl signaal via het modem (FB) op de APEx?
Misschien praten wij langs elkaar heen of druk ik mij niet duidelijk genoeg uit of haal ik e.e.a. doorelkaar ?
Misschien ben ik er achter? Ik heb zojuist even op mijn FB ingelogd en daar zie ik de optie
"Use Fritzbox as a DSL modem."
Dat zou ik straks dus kunnen aanvinken en dan moet ik alleen nog de uitgaande poort vinden. Waarschijnlijk LAN 1 ? En dan moet ik waarschijnlijk in de APEx de brug funktie kiezen? En dan verder de APEx configureren met mijn providers gegevens?
Brrr, wat maak je het moeilijk voor jezelf.
Zet die AE in de brugmodus, prik een ethernetkabeltje in één van de FB poorten -[b]maakt niet uit welke[/b], en in de juiste poort van de EA (kan het ff niet zien thuis, zit nu elders) en klaar.
Als je de FB instelling als 'DSL modem gebruiken' gebruikt, doet de internettelefonie het ook niet meer, meen ik me te herinneren.
Ik heb nogmaals zowel de pdf bestand van Apple als van de Fritzbox bestudeerd.
Geloof dat ik er nu bijna uit ben.
Hier de FB link die ik nodig heb voor xs4all
http://www.callvoip.nl/technotes/voip_fritz_als_modem_xs4all.pdf
Nu heb k twijfel oever hoe ik " Operating Mode " moet instellen.
Of: Use one Internet connection for all computers (router)
of: Use FritzBox as a DSL modem
zelf denk ik aan de laatste optie want dat is eigenlijk wat ik bedoel, maar in het voorbeeld wordt voor de 1e optie gekozen.
Aan de hand van het plaatje op blz 42 van het Apple manual (link volgt hieronder)
wil ik dan e.e.a. configureren. Alleen nog onzeker over de poort van de FB waarmee ik de APEx Wan poort moet verbinden. Is het LAN1 ?
Brrr, wat maak je het moeilijk voor jezelf.
Zet die AE in de brugmodus, prik een ethernetkabeltje in één van de FB poorten -maakt niet uit welke, en in de juiste poort van de EA (kan het ff niet zien thuis, zit nu elders) en klaar.
Als je de FB instelling als 'DSL modem gebruiken' gebruikt, doet de internettelefonie het ook niet meer, meen ik me te herinneren.
(Ja, ik herhaal het maar even, want je draaft door...:sarcastic: )
Bedankt Oppie.
Dus toch zoals in het voorbeeld staat.
Ja ik maak het mij inderdaad moeilijk, maar dat komt omdat ik a) er (nog) niet veel verstand/ervaring mee heb en b) alles nu nog theoretisch moet doen om er achter te komen of het alle kan gaan werken voordat ik die Airport Extreme bestel.
Denk nu dat het moet kunnen en anders kom ik er wel op terug als ik het apparaat heb.
Wat ik zei Peterwillem, bij mij werkt dezelfde opstelling prima.
Echter het tweede gastnetwerk zal problemen opleveren. Dus enkel dat zou een beperking kunnen zijn.
Lees ook eens hier: http://www.onemorething.nl/community/topic/hoe-krijg-ik-een-open-netwerk-met-een-fritzbox
Ok Oppie,
wel het gast netwerk is niet een must, maar zou leuk geweest zijn.
Zal dat andere draadje doornemen. Loop dam morgen even langs iCentre bij mij in de buurt, die heeft de APEx op voorraad.
Intussen de APEx gekocht en geinstalleerd. Op zich was dat eenvoudig en het draadloos netwerk werkt goed.
Heb toch nog wel wat vragen.
1e) Kan een Ext HD niet in netwerk krijgen, of hij wordt niet herkent. Aangeloten via USB/Hub(powered) op de APEx. Als ik Airport configuratiescherm open en voor handmatige config kies zie ik de HD wel onder het HD symbool staan, maar verer kan ik er niets mee. Zie hem ook niet in de iMac staan, wat wel lukt als ik deze HD direkt op de Imac aansluit.
2e) De canon printer staat ook via de hub in het netwerk, wordt ook overal herkent. Maar heeft een print probleem , zie dit draadje:ttp://www.onemorething.nl/community/topic/print-problemen-met-canon-printer
3e) Radiomodus kiezen is niet geheel duidelijk. Staat nu op automatisch, maar ik weet niet of dit de beste=snelste optie is.