Airport Extreme BS verliest telkens verbinding ?

Ik heb een kabelabonnement bij Telenet en heb een Airport Extreme BS aan m'n modem hangen. Werkt allemaal perfect totdat hij na een paar uur niet meer op internet geraakt (hij blijft wel een geldig ip adres tonen). Als ik dan de BS herstart, werkt het weer.

Nu had ik die problemen vroeger ook en ik heb die toen opgelost door er een goedkope gewone router tussen te hangen (tussen de airport en m’n modem dus). Spijtig genoeg heeft die router het gisteren opgegeven maar omdat ik op aanraden van een Apple tech de firmware van m’n BS had geupgrade naar 5.4 - wat volgens hem ook dat verbindingsprobleem had moeten oplossen - dacht ik van het zo nog eens te proberen maar helaas… Weet iemand misschien de oorzaak of een oplossing ?

Heb hetzelfde probleem (wireless router (niet Apple) en telenet) om de zoveel tijd is de verbinding weg en moet ik ofwel een nieuw lokaal IP opvragen ofwel heel de boel herstarten. Dacht eerst dat het te maken had met sluimerstand maar het gebeurt ook als ik gewoon aan het surfen ben. Heel vervelend :evil:

alhier met een belkin draadloze router en adsl van kpn ook zo af en toe de verbinding weg. Het kan vele oorzaken hebben; zoal bijvoorbeeld de timeout van de dhcp server van je provider, of de instelling van je modem die elk ip-adres voor maar 2 uurtjes weggeeft, maar met draadloosspul kan het ook de verstoring zijn van andere draadloze apparatuur, zoals een dect telefoon en/of bluetooth die weleens op dezelfde frequenties zitten als draadloos internet...

[quote:130c95ae7b="reneo"]maar met draadloosspul kan het ook de verstoring zijn van andere draadloze apparatuur, zoals een dect telefoon en/of bluetooth die weleens op dezelfde frequenties zitten als draadloos internet...[/quote:130c95ae7b]

die stelling gaat hier niet op - in m’n post staat dat ik tot voor kort een werkende setup had, gewoon door tussen de Airport en de modem een tweede router te hangen (die dan om een of andere reden nooit verbindingsproblemen had) …

Hier precies hetzelfde probleem, om de zoveel uur geen internet, dan moet ik niet het BS herstarten maar het modem opnieuw opstarten, ik denk dat dit komt doordat Wanadoo dan heel even een storing heeft en dat het BS of modem meteen uitvalt... of wat?

Nee ik denk dat het toch specifiek iets met de combinatie Telenet/Airport te maken heeft - m'n linksys router heeft nooit dergelijke problemen gekend ...

amai ik ben geen belg :wink: , en heb dus ook geen Telenet maar Wanadoo...

[quote:fd64e3fad7="KingOfBongo"]Nee ik denk dat het toch specifiek iets met de combinatie Telenet/Airport te maken heeft - m'n linksys router heeft nooit dergelijke problemen gekend ...[/quote:fd64e3fad7]

Niet enkel Airport vrees ik, ik heb een SMC router en ken iemand met een Linksys die identiek hetzelfde probleem heeft.

Gebruiken jullie DHCP voor het verkrijgen van IP adressen op de Macs? Schakel dan eens over op handmatige adressen. En zet in de routers en/of basestations de optie dat DHCP adressen worden uitgedeeld helemaal uit. Dat scheelt een hele hoop gezeur, maar je moet wel zelf een beetje nadenken over de IP adressen die je uitdeelt.

Het enige adres dat je via DHCP moet ontvangen is het adres dat je van de provider krijgt aangewezen voor jouw internet verbinding.

[quote:2d1c8985ab="macpro"]Gebruiken jullie DHCP voor het verkrijgen van IP adressen op de Macs? Schakel dan eens over op handmatige adressen[/quote:2d1c8985ab]

Ik denk dat je m’n post verkeerd gelezen hebt - het probleem is niet dat ik niet meer kan verbinden vanaf m’n winXP ( :oops: maar m’n G5 is onderweg :smiley: ) - de Airport kan ik nog zonder problemen benaderen via die Admin utility - maar dat ik verder niet meer ‘buiten’ geraak …

Yezz, Ik heb hier ook exact dezelfde problemen met Airport Extreme Base Station en Telenet. De WAN verbinding valt na een tijdje weg. Enigste oplossing is de ufo herstarten. Ik las een tijdje geleden iets over de dhcp server van telenet die moeilijk doet met sommige routers. Ga het even opzoeken...

Ok ben ook wat aan het rondzoeken geweest en een ding viel me wel op en dat is dat men regelmatig over NAT begint. Nu heb ik dat idd al wel zien staan als een optieke ergens in die admin utility maar wat houdt dit juist in ?

NAT aanzetten maakte geen enkel verschil - heb dus maar terug een linksys routertje ertussen gehangen (al een geluk dat die tamelijk goedkoop zijn) ...