Airport Extreme en Airplay (standalone)

Ik heb op dit moment alleen een Ipod Classic, verder niets van Apple. Ik ben voornemens de nieuwe MacBook Pro te kopen als die uitkomt en een Airport Extreme of Airport Express met Harddisk.

Nu kwam ik toevallig aan het kijken om een goede geluidsinstallatie te kopen. De Beoplay A9 is wel een onwijs mooi apparaat volgens de recensies. Nu mijn vraag: Is het mogelijk om muziek vanaf Airport Express of Airport af te spelen op een apparaat als de Beoplay en dan daarna de Mac uit te zetten, terwijl de muziek nog wel verder speelt? Of stopt de muziek automatisch als je de Mac of iPhone uit zou zetten?

Even een andere opmerking: Op de AirPort Express kan géén harddisk worden aangesloten. Dat kan alleen bij de Extreme.

En om op de andere vraag terug te komen; Nee, je Mac of iPhone moeten aan blijven staan om muziek af te spelen via AirPlay. Ze kunnen natuurlijk wel in sluimerstand staan.

Ja en mijn ervaring met ‘high-end’ is dat het loont om het lossless muziekformaat te gebruiken en geen mp3 of ander gecomprimeerd formaat. Hierover verschillen de meningen echter danig…

Verder vind ik persoonlijk B&O altijd veel geld voor wat je krijgt. Voor dit geld koop je ook een mooi setje speakers met een degelijke airplay versterker. Daarmee zeg ik niet dat B&O niet degelijk is, maar het lijkt me vrij onmogelijk om een mooi stereobeeld neer te zetten met de speaker(s) op min of meer 1 locatie. Maar dan heb je natuurlijk niet zo’n mooi design en komen ook factoren als speakerstands, bedrading etc. om de hoek.

Ik heb een groot deel van mijn muziek in Flac.

Veel ruimte om boxen neer te zetten heb ik niet, of ik zou kleinere boxjes op de boekenplanken neer moeten zetten (kan eventueel in vier hoeken van de zithoek) alleen heb ik dan niet veel mogelijkheden om de kabels weg te werken (en om nou tegen die kabels aan te kijken).

IK heb over zowel de BeoPlay A8 als de A9 met name veel positieve dingen gelezen over de geluidskwaliteit. Iig het beste wat met Airplay samen werkt. De prijs is inderdaad wel hoog. Een voordeel is dat ik de Beoplay A9 aan een muur kan hangen waar de meterkast achter zit. Ik kan dan dus een gat door de muur boren en heb stroom en kan eventueel direct aansluiten op de hub of Airport. Iig heb ik dan geen last van kabels in het zicht. Bovendien is dit een mooi punt wat betreft het geluid denk ik.