Airport extreme N en airport express configuratie

Heb sinds gisteren een extreme (nieuwe platte kastje) geplaatst aan mijn livebox en de installatie gaat als een eitje. Maar wanneer ik mijn 3 express kasten in het netwerk wil opnemen gaat het mis. Ik heb alles ingesteld zoals het was zonder mijn extreme (had gewoon een express aan mijn modem geplaatst en gezegd dat die het basisstation moest zijn en de andere 2 op dit netwerk aangemeld)

Wanneer ik nu de express (eerst resetten en vasthouden een aantal sec) installeer en toevoeg met het nieuwe airport config programma dan gooit hij mijn basisstation uit de lijst (links) en is de express ineens mijn basisstation geworden. nu kan ik wel via itunes mijn boxen selecteren maar kan ik niet internetten.

Wanneer ik dan weer mijn basistation installeer (extreme) dan vind hij de express niet meer… en knippert het lampje oranje…

Met de oude software kon je heel gemakkelijk een overzicht zien van alle apparaten in je draadloze netwerk alleen het is mijn nog niet gelukt om in de linkerlijst al mijn 4 kasten te zien en te onderhouden…

Doe ik iets verkeerd of moet ik nog aanvullende software downloaden om de boel goed aan de gang te krijgen.

Eric

kun je de express niet toevoegen aan het bestaande netwerk dat je met je extreme hebt gemaakt? Ik heb zelf een Airport expess toegevoegd aan een linksys ADSL2+ modem+router. Die laatste gebruik ik voor mijn WiFi verbindingen. Ik heb ook een Livebox maar het leverde veel gedoe op om dat aan de praat te krijgen met een externe router. (en ik wilde geen gebruik maken van de draadloze module in de Livebox) De Livebox is zelf nl. ook een router. Als je niet oplet wil zowel de Livebox als (in jouw geval) de Extreme via DHCP-adressen gaan uitdelen aan de computers in je netwerk. Je Livebox moet gewoonweg alles doorsturen naar de Extreme en die moet het dan verdelen. Helaas weet ik niet meer precies hoe ik dat had opgelost. Een simpel ADSL2+ modem lijkt me het minste problemen op te leveren als je een Airport Extreme N wilt gebruiken.

Ik heb bijna dezelfde vraag; we hebben hier geprobeerd om een express aan een LAN te hangen, en ook zo ingesteld, maar 'in' de LAN komt ie niet... Bonjour werkt niet en daarnaast stoort de extreme hoogstwaarschijnlijk de expres(sen) die we hier hebben. Kijk ik met dat nieuwe programma in de extreme dan heeftt ie zelf de verbinding van de LAN afgehaald en 'geswitched' naar ADSL/Kabel verbinding... Halen we de stekker uit de extreme dan werkt alles weer als vanouds, erg vreemd. Daarnaast kun je met dat nieuwe programma ook bar weinig instellen op de extreme.

Zien we iets over het hoofd?

[quote:f364c9fd79="WaZoo"]Daarnaast kun je met dat nieuwe programma ook bar weinig instellen op de extreme. Zien we iets over het hoofd?[/quote:f364c9fd79]

OK, dat hebben we gevonden, dubbelklikken op het symbool van de extreme (of express)
Nu de rest nog :slight_smile:

Voor de goede orde ik maak geen gebruik van de wireless versie van de livebox.

Voorheen werkte alles wel. Ik had gewoon een express aan mijn modem gehangen en deze als basisstation aangemaakt. Vervolgens de overige 3 expressen eraan gehangen… geen probleem werkte als een zonnetje. Alleen ik dacht, kom ik koop een nieuw extreme basisstation, want hiervan is het bereik groter… (valt ookwel mee want ik heb een oud huis, zonder veel beton… maar wanneer de extreme beneden staat heb ik boven 2 streepjes meer verbinding dan met de express)

Maar het rare is dat op de een of andere manier de extreme en de express elkaar niet meer aardig vinden…

Heeft het niet te maken met die nieuwe snelle 'n' standaard waarop de Extreme werkt. De Express werkt nog met de oude 'g'. Volgens mij moet je de Extreme zo instellen dat ie zowel met 'n' als 'g' overweg kan.

Klopt ik maak gebruik van g kaarten in mijn G5. Maar dit heb ik allemaal ingesteld dat hij "zend" op b/g en niet op n....

Ik heb ook gewoon internet maar wanneer ik een express instaleer (en aangeef dat deze gebruik moet maken van het netwerk en alleen muziek en printers moet delen) dan wordt mijn basisstation onzichtbaar en kan ik niet meer internetten maar kan ik wel via itunes de express selecteren… maar dan is mijn internet verbinding wel weg… en omgekeerd geldt ook: als ik kan internetten dan ziet hij mijn express niet meer…

Arg

Volgens mij moet je de express stations instellen als 'roaming' units. Dus dat zij het signaal van je basis Extreme station versterken.

Hier vind je meer info http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58596

Ik ga het vannavond weer eens lekker testen met alle opties... dacht dat met het wel even zou lukken... :)

Ik heb nog even verder gezocht voor je. Voor 'roaming' moeten de stations met een ethernet kabel aan elkaar zitten. Dat wil je geloof ik niet. Wat jij wil is een Wireless Distribution System. Daarover vind je hier meer info: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=166673

Succes!

Ik ga er vannavond maar eens even voor zitten... moet toch lukken... zakje chips erbij, biertje, stress bal...

:slight_smile:

Ah ja gezellig! Stem dan ondertussen gelijk even af op mijn bescheiden stationnetje... :wink: :P

Wanneer ik op mijn extreme basisstation een airport express aanmeld als verbinden met printer en itunes dan werkt het goed en zie ik al mijn stations mooi links in het lijstje staan maar wanneer ik een van de express kastjes wil gebruiken voor het verhogen van het bereik dan gaat het mis.

Ik krijg het niet voorelkaar om het netwerk te vergroten wat voorheen wel lukte met alleen de expressen.

Snap er niks van

Heb je hem ingesteld als WDS relais? De express bedoel ik ;)

Ja de express heb ik eerst ingesteld als doorgever van itunes en printer en daarna via het hulpprogramma heb ik hem als WDS aangegeven

Dat is volgens mij niet per definitie relais, heb jij het "airport-beheerprogramma" nog?

hee hans,

ach ik heb nu de extreme uit mijn meterkast gehaald en nu heb ik in het hele huis volledig verbinding maar het blijft niet handig dat ik geen versterker kan aanmaken… heb bijna alle opties nu gehad.

Volgens mij kun je ook de oude software niet meer gebruiken… dus moet alles via het nieuwe airport hulpprogramma… en daar doe ik niks verkeerd of ik moet nog iets anders op het basisstation instellen maar het werkt nu goed… 1mb per seconde data overdracht… waaaaaaanzinnnig…

eric