Airport Extreme verbinding traag.

Er lopen reeds een paar topics over dit onderwerp, maar daar staat geen oplossing tussen en er wordt op deze topics ook niet meer gereageerd. Dus ik hoop niet dat ik met deze (zoveelste) post irritatie opwek.

Mijn oud model Airport Extreme (het bolletje) geeft sinds een de grote internet storing bij Telfort een zeer trage verbinding.
Radiosterkte is 100%, diverse kanalen geprobeerd, diverse keren een reset en herinstallatie, maar niks, nog steeds traag.
Mijn AE is direct aangesloten op 1 van de 4 router poorten van mijn ZyXEL 2602 modem/router. En die heeft de nieuwste FW.
Voor de storing bij Telfort nooit problemen en super snel internet via mijn AE. En als ik Telfort om een reactie vraag, dan sturen ze mij meteen door naar Apple.

Sluit ik mijn MBP direct op mijn ZyXEL modem/router aan, dan heb ik gewoon een perfecte super snelle verbinding.

Ik heb op de diverse fora meer mensen gevonden met dit zelfde probleem, maar nergens in de topics een werkende oplossing.

Iemand een tip hoe dit euvel te verhelpen?

Ik heb hetzelfde gehad, en ik heb zowel de router als de Airport gereset, gewoon helemaal van vooraf aan beginnen. Sindsdien werkt alles als een tierelier. Duurde wel ff voordat ik daarachter kwam, maar een mens probeert wat af. Dus afkoppelen, met een paperclip in dat nauwe gaatje rotzooien, en aansluiten.

Het enige wat ik nog niet gereset had, wat mijn ZyXEL 2602. Omdat deze goed leek te werken met vaste aansluiting op mijn MBP. Maar goed, ik heb jouw actie ook uitgevoerd en zowel mijn AE als ZyXEL 2602 compleet gereset en opnieuw geinstalleerd. Bij de ZyXEL is dit vrij snel gebeurd omdat je een back-up van de instellingen kunt terugplaatsen, dus dat heb ik ook gedaan.

Nu draait mijn AE ca. 2mb/sec, dat is nog niet de 10-15mb/sec direct in de router, maar werkbaar en meer dan helemaal niks.
Ik heb de Multicast snelheid nog van 2Mb naar 11Mb verhoogt, maar dit maakt niets uit in een Speedtest. Even snel als 2Mb.

Iemand nog een tip om de AE verbinding sneller te krijgen dan 2Mb? (Vast op modem/router haal ik 10-18Mb/sec.)

Trage verbindingen tussen 2 apparaten kunnen veroorzaakt worden door niet juist werkende ethernetpoorten. Tip: probeer in de airport de WAN-poort met de verschillende instellingen. (In de nieuwere AEBS kan je auto of 10/100/1000 half/full selecteren, weet niet wat er met de oudere kan; probeer ze gewoon allemaal.)

Heb zowel in het Airport Configuratie menu als in Netwerk instellingen gekeken, maar kan niets vinden om de WAN aansluiting in te stellen. Misschien dat bij mijn oud model AE dit nog niet mogelijk is/was.