Airport Extreme werkt niet met PPPoE

Hoi,

Gisteren 3 uur aan de telefoon gehangen met apple support om mijn airport extreme werkend te krijgen, dit i.v.m. een nieuw modem die volgens het PPPoE protocol werkt.
Na 3 uur was de conclusie dat de airport extreme PPPoE niet ondersteund.
Toch las ik op dit forum dat het verschillende mensen wel gelukt was.
Het enige wat ik nu kan bedenken is om een andere provider te nemen die “via dhcp” werkt of hebben jullie een beter idee want ik ben toch wel tevreden met mijn huidige provider.

Anyone, please?

wie wat en hoe? wie is je provider/ wat voor een abonnement heb je? adsel of kabel en wat voor een modem? als je een oud adsl alctatel home modem hebt, moet je hem tweaken om via dhcp te kunnen werken. eventueel kan je een nieuw modem kopen.

mijn provider: caiway mijn kabelmodem: docsis mijn abonnement: (wordt binnenkort) 4 mb download

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=36269&highlight=airport+express+docsis

Okee, thanx, ik heb even een PB gestuurd naar de topic starter van jouw link, Douglas. Nu maar wachten.

Hoi Ruud,

de conclusie dat PPPoE op Airport Extreme niet zou werken kan haast niet kloppen, omdat het met Airport Express wel werkt, ook bij Caiway. Ik heb zelf namelijk dezelfde modemwisseling doorgevoerd enige tijd geleden voor iemand die bij Caiway zit, namelijk van de Caiway Terayon dhcp naar een docsis pppoe van Caiway (verbonden via een Airport Express).

Door deze verandering dien je (alleen) het Airport basestation opnieuw in te stellen. Als je de docsis hebt aangesloten, eerst even checken of die inderdaad verbinding maakt met internet (dat de verschillende lampjes op juiste manier branden). Vervolgens met het airport-hulpprogramma (in je programmamap onder de hulpprogramma’s) het verbindingstype veranderen van dhcp naar pppoe. Als ik het goed heb, moet je dan onder het tabje ‘internet’ de instelling ‘verbind via’ veranderen van ‘ethernet’ naar ‘ppp over ethernet’ en vervolgens je accountgegevens (dacht naam en wachtwoord) invoeren en daarna rechtsonder op de ‘werk bij’ knop klikken, zodat Airport de nieuwe instellingen overneemt en opnieuw opstart. Volgens mij zou het dan moeten werken.

Nadeel van het hele pppoe-gebeuren is wel dat je om de zoveel tijd (60 uur of zo?) het docsismodem moet herstarten, omdat dat de maximum tijd lijkt te zijn dat hij onafgebroken via pppoe verbonden kan zijn (dan verlies je verbinding)(je krijgt rechts boven bij je airporticoontje ook zo’n tijdtellertje te zien als de verbining OK is), maar mogelijk is dat ook een instellingskwestie, maar dat weet ik niet (dus als iemand daar een oplossing voor heeft, ik hou me aanbevolen!).

Ik hoop dat je hiermee vooruit kunt. Succes ermee.

bedankt Sir Bies,

Ik heb samen met apple support al die instellingen doorlopen.
Extreme gereset, extreme gedowngrade (dus een vorige firmware versie geinstalleerd)
Maar ja er zal toch iets aan mankeren.
Mijn powerbook had ik bedraad zo weer online met dat PPPoE modem, dat was de juiste apple ervaring, simpel en straight forward.

De modemruil waar jij het over hebt is identiek aan die van mij, maar die extreme krijgt het niet voor elkaar.
Die apple support man, had er naar mijn idee behoorlijk kijk op maar ja, als ik jullie berichten lees, kan het blijkbaar wel.
Ik ben een behoorlijke leek wat betreft dit soort dingen en probeer zoveel mogelijk informatie uit jullie reacties te halen zodat ik hopelijk weer een poging kan doen met een bevredigende afloop.

Nogmaals thanx.

Nou, het draadje lijkt dood te lopen :( Wat ik ondanks dat toch nog even kwijt wil is dat de firmware die ik gebruik om de airport extreme te configureren alle instellingen heeft om via PPPoE te kunnen verbinden. Al die instellingen doen toch sterk vermoeden dat hij wel kan communiceren met een PPPoE modem. Want waarom anders de mogelijkheid tot die instellingen? Dat is verre van logisch.

@ sir bies

Dus ik begrijp dat je aan de mac in de systeemvoorkeuren>internet, niets hebt veranderd.
Blijven de instellingen voor en na het bijwerken van de airport extreme dan het zelfde bij je internet instellingen of staat daar nog steeds verbinden via dhcp?

Hoi Ruud,

ik kijk niet dagelijks op het forum, dus hierbij mijn wat verlate reactie.

Toch vreemd dat je het niet werkende krijgt. Ik heb voor zover ik mij kan herinneren inderdaad niets aan de computer zelf veranderd. Op zich lijkt dat ook logisch, want zelf heb ik kabelinternet die via dhcp werkt met een airport extreme en met mijn powerbook kan ik ook zonder problemen op het Caiwaynetwerk via PPPoE internetten met een airport express (is gewoon een kwestie van op de betreffende plek de powerbook openklappen en ik ben verbonden). Dus het kan haast niet aan de computer zelf liggen (bij mijn computer systeemvoorkeuren>netwerk>airport staat het airport standaard ingesteld op automatisch (zowel zowel lokatie als het inloggen) en TCP/IP via dhcp (bij mij is Appletalk ook actief en automatisch), wellicht dat daar nog in kan zitten? Want als die standaard op PPPoE staat ingesteld, dan werkt het volgens mij niet met de airport extreme, omdat die als router optreedt volgens mij en ook de IP’s toewijst via dhcp (dacht ik, maar ben ook geen expert). Als je computer dan vast ingesteld is op PPPoE, werkt het volgens niet).
Daarnaast geef je aan dat met direct computer aan modem hangen het wel werkt, dus het moet wel in de instellingen van de airport extreme zitten.

Dus al redenerend: je modem werkt OK. Je zou bij de airportinstellingen kunnen checken of je inderdaad de juiste verbinding hebt met het modem (kan je volgens mij zien aan de toegewezen IP- nummers, zeg maar ‘niet-lokale nummers’). Als dat ook OK is, dan zit het in de communicatie tussen de extreme en je computer. Je kan dan dus op je computer ook kijken of je de juiste IP-nummers toegewezen krijgt (nummers die horen bij een lokaal netwerk, begint bij mij met 10.0.1.X) en of de airportinstellingen goed zijn (zie ook hierboven).
Wat je eventueel ook nog zou kunnen proberen is de airport extreme terug te zetten naar de fabrieksinstellingen (zie handleiding) en dan aan de hand van de ‘airport configuratie assistent’ (onder de hulpprogramma’s) de extreme van de grond af aan opnieuw in te stellen. Want zoals je zelf zegt, je kan de extreme instellen voor PPPoE, dus het zou moeten kunnen (is mijn overtuiging). Overigens gebruik ik volgens mij de op een na laatste airport software, is dat 4.1? In iedergeval heb ik 4.2 nog niet geïnstalleerd.

Ik hoop dat je het hiermee toch nog opgelost krijgt, want anders weet ik het ook niet vrees ik. Succes.

Hoi Sir Bies,

Gisteren even geprobeerd om mijn powerbook, die gewoon online was met oude modem, online te krijgen met het nieuwe PPPoE modem zonder de instellingen te veranderen in mijn powerbook maar dus alleen de airport extreme te configureren: verbinden via PPPoE, gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld, apply, maar helaas ik bleef een scrollende tekst naast mijn airport icoontje houden: “zoeken naar PPoE host”.

Wat ik nu zag, op het moment dat ik het airporthulpprogramma opende, is dat er een menu tevoorschijn kwam waarin te lezen was dat er geen kabel op de wanpoort was aangesloten, heel raaarr.

Verder nog diverse mogelijkheden geprobeerd waarvan ik dacht, nou misschien is dat wat, waaronder ook appletalk actief gemaakt maar het mocht allemaal niet baten waarschijnlijk omdat de extreme het modem gewoon niet ziet, daar ligt wat mij betreft op dit moment het probleem.

Ik had de laatste software versie van de airport extreme geinstalleerd (V5.6) maar had hem gedowngrade op aanraden van applesupport naar (V5.5.1)

Bedankt voor je inzet en meedenkerij, ik laat het je weten als het uiteindelijk wel werkt.

Thanx Ruud.

PPPoE modem op airport express geprobeerd en dat lukte heel simpel. Apple weer gebeld en die gaan me nu een nieuwe airport extreme opsturen omdat hij zeer waarschijnlijk kapot is. Mooi gebaar want hij is nu een half jaar uit de garantie, e.e.a. zou ook wel te maken hebben met dat ze niet met zekerheid kunnen dat hij kapot is dus dit verhaal kan nog een staartje krijgen. Bij geen posts meer mag je er vanuit gaan dat de nieuwe extreme naar behoren werkt.

Even ter afronding, de airport extreme was kapot. Apple heeft me gratis een nieuwe opgestuurd terwijl de airport een half jaar uit de garantie was.

En werkt het nu wel dan?