Airport firewall te configureren?? - Hoe kan je de firewall van de abs config

Hallo,

Vraagje : kan je de firewall die ingebouwd zit in de Airport base station configureren of heb je daar totaal geen toegang toe??

Ik heb al gekeken in het airport administrator hulpprogramma, waar je alles kan gaan instellen maar nergens staat een firewall vermeld. Ook in jaguar al gekeken : daar kan je in 'internet' instellingen van de firewall meegeven, maar ik veronderstel dat dit de softwarematige firewall is die in jaguar zit.

Mijn probleem is : op een schitterende site met hoge resolutiefoto's van de graven van de vallei der koningen (egypte) werkt de plugin 'zoomify' op de foto's niet meer. Dit is een java plugin die blijkbaar geblokt wordt door de firewall. Ik zou die graag willen configureren dat hij er wel doorkomt.

Suggesties
Dank
Davedive

kan je die URL geven? zodat we even kunnen kijken wat je bedoelt. die firewall doet eigelijk niks anders als request van de lan naar het internet doorgeven en als er een request van het internet komt dan weet de router niet waar hij deze op de lan moet plaatsen en dat kan je met nat configureren. snap je het nog?

Gr, D

Dennis,

Ik geef je de url vanavond door (zit nog op het werk). Ik heb echter de website bezocht van zoomify (url zet ik er ook ff bij dan) maar daar lijkt alles zicht toe te spitsen op de makers van websites en het toevoegen van de plugins aan hun pagina's. Ze maken wel melding van een speciaal 'toevoegsel' om door firewalls te geraken.
Ik weet dat bv. Smc een draadloze 'programeerbaar' basisstation mèt firewall. Daar kan je een optie aanklikken om totaal niet te reageren op binnenkomende request (bv. pingen).

In de airport administrator kan je ook een 'S???' (weet niet meer wat precies) aanvinken die je zou moeten beschermen tegen 'dos denial of service'-attacks (zeer summier uitleg in airport help). Ik dacht dat dat hetzelfde was als van de Smc maar heb geen verschil gemerkt.

Tot vanavond
Davedive

Hallo Dennis :

Ziehier de link naar de fantastische Egyptesite : http://www.thebanmappingproject.com/sites/browse_tombimages_816.html

Test eens door op de 4de foto beginnend van links in rij 4 te klikken (foto 10533

Ziehier de link naar Zoomify :
http://www.thebanmappingproject.com/sites/browse_tombimages_816.html
en naar een demonstration (die ik nog niet gezien heb) http://www.thebanmappingproject.com/sites/browse_tombimages_816.html

Enige suggesties ??

davedive

Via de AirPort Admin utility kan je in het tabblad "Port Mapping" aangeven welke diensten van welke systemen binnen het netwerk wel benaderbaar moeten zijn voor de buiten wereld. Dat is de enige config die je kan doen. Normaal gesproken staat alles dicht en hiermee kan je dus bepaalde diensten open zetten.

Enige andere optie is om wat te prutsen om Linux in je base station te draaien. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd, en is ook niet eenvoudig maar schijnt wel te kunnen. Airport Linux

Hoi Davedive,

Mooie site en dat gaat heel erg mooi dat inzoomen, ik heb het getest op een airport netwerk (airport dual ethernet en TiBook) en het werkt, ik heb geen enkele port naar m'n TiB "gemapt". Waar ik aan zit te denken is dat er "iets" met java aan de hand is. Kan je je configuratie hier vermelden? Dus hardware en welke versie OS en welke versie en soort browser gebruik je?

Gr, D

hallo dennis,

Nu maak je me jaloers, dat het bij jou werkt en niet bij mij  ;)

configuratie :

Airport dual ethernet (snow) / cube G4 450mhz / firmware airport 4,06 (laatste) / osx 10,2,1 jaguar / internet explorer 5,2,2 (pas geüpdate)
896 mb ram / 80gb schijf  

Kan je misschien een screenshot van je java-instelling in I.E. doorsturen ??

Dank bij voorbaat
davedive

[url=http://homepage.mac.com/dennisbijl/java.jpg]http://homepage.mac.com/dennisbijl/java.jpg[/url]

ik heb de foto nu nog even bekeken maar nu krijg ik dit:

Application Error
ADO Error:
System resource exceeded.

SQL Source:
SELECT [Caption],[IMAGES].IMAGEREF, [Image_type], [Region], [Zone], [Area], [Direction], [Photograph], [Date_month]&'/'&[Date_year] AS [Date of ph],[for_zoomify],[for_website] FROM IMAGES INNER JOIN [Site_refs] on [IMAGES].Imageref=[Site_refs].Imageref WHERE [for_website] AND [IMAGES].IMAGEREF=10533

Zegt jou dit iets??

Dennis,

Blijkbaar waren we op hetzelfde moment aan het kijken naar die foto's.

Bij mij was het om te 'showen' aan een vriend-Egyptefanaat. Bad luck dus. Deze morgen is echter alles zoals normaal (wat bij mij betekent dat ik nog altijd niet kan inzoomen op de zoomify-foto's).

Wat ik vermoed is dit :
Gisterenmorgen heb ik een mailtje gestuurd naar 'zoomify' om te vragen of zij enig antwoord konden geven op het probleem. Ze mailden mij onmiddellijk terug dat ze de Theban project zouden mailen om te vragen naar hun programmatiemethodiek en om een aanpassing te vragen, als ze dat konden.

Ik veronderstel dat ze gisterenavond op dat moment bezig waren hun fotobestand 'op te ruimen'?? kan dat ??

In ieder geval kan ik dit nog bijvermelden.

Heb geprobeerd om met rechtstreekse verbinding (lange utp kabel tot aan kabelmodem zonder airport) de foto's te bekijken, maar dat geeft hetzelfde resultaat. Er moet blijkbaar iets zijn in de instellingen van mijn browser die dit verhinderd, tenzij er van telenet uit een soort scriptblokkering bestaat???

Gezien het bij jou werkt, kan je me even de configuratie die jij hebt doorsturen, en eventuele instellingen van je browser (indien je werkt met osx10,2,1 en IE5,2??)

Als het dan niet lukt, weet ik het niet meer hoor.

Bedankt hoor
Davedive :wink:

Oeps,

Had je link naar de java-instellingen niet gezien. Ik heb nu echter in explorer 'about Internet Explorer' op de supportknop geklikt en bewaart wat gesupporteerd wordt. Hier is het :

This dialog contains essential hardware and software configuration information that describes your computer system. This information is needed by Technical Support to assist you in resolving any problems you may encounter. Explorer Version: 5.2.2 (5010.1) Encryption: 128 Bit User Agent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.22; Mac_PowerPC) Machine Type: Unknown System Version: System 10.2.1 TCP/IP Software: Open Transport - version 10.2.0 Drag Manager: 68K & PPC Version Text Encoding Converter: Version 1.8.0 System Memory: 2097 148K Bytes Loaded plug-ins: Java Applet Plugin Enabler (no version info): Mimetypes currently handled by Java Applet Plugin Enabler: application/x-java-applet application/x-java-applet;version=1.3.1 application/x-java-applet;version=1.3 application/x-java-applet;version=1.2.2 application/x-java-applet;version=1.2.1 application/x-java-applet;version=1.2 application/x-java-applet;version=1.1.3 application/x-java-applet;version=1.1.2 application/x-java-applet;version=1.1.1 application/x-java-applet;version=1.1 application/x-java-vm QuickTime Plugin.plugin (6.0): Mimetypes currently handled by QuickTime Plugin.plugin: application/sdp application/x-sdp application/x-rtsp video/msvideo video/flc audio/mid audio/vnd.qcelp audio/x-gsm video/x-mpeg audio/x-mpeg video/mp4 audio/mp4 audio/x-mpeg audio/mpeg3 audio/x-mpeg3 image/x-bmp image/x-macpaint image/pict image/x-quicktime image/x-sgi image/x-targa image/x-tiff image/jp2 image/jpeg2000 image/jpeg2000-image image/x-jpeg2000-image Other mimetypes QuickTime Plugin.plugin can handle: video/quicktime video/x-msvideo video/avi audio/x-wav audio/wav audio/aiff audio/x-aiff audio/basic audio/x-midi audio/midi video/mpeg audio/mpeg audio/mpeg audio/mp3 audio/x-mp3 image/x-pict image/png image/x-png image/tiff Shockwave Flash NP-PPC (6.0 r29): Mimetypes currently handled by Shockwave Flash NP-PPC: application/x-shockwave-flash application/futuresplash Default Plugin Carbon.cfm (no version info): Mimetypes currently handled by Default Plugin Carbon.cfm: *

Kan je eens jou instellingen doorsturen ??

Nog maar eens enorm bedankt hoor.
Davedive

Davedive,

Ik heb m'n java instellingen naar jou gemaild via de berichten service maar volgens mij zijn het dezelfde instellingen (anders wordt deze thread wel erg lang :wink: ) ik hen een TiB G4 550 Mhz met 10.2.1 en I.E. 5.2.2 (5010.1) en Airport Basestation v4.0.6. ik heb he,t ook geprobeerd met chimera en icab in die browsers werkt het niet ??? maar in  opera wel :slight_smile: . Wat ik doe is nadat de image is geladen klik dan op de image en dan pas kan ik inzoomen.

Gr, D

:(  Dennis,

Bij mij wil het maar niet lukken.
Alles lijkt inderdaad identiek.

'K zal er voorlopig een beetje moeten leren mee leven zeker???

Jammer, maar er zit blijkbaar niets anders op op dit moment.

Bedankt in ieder geval voor de moeite Dennis

Davedive :frowning:

Nog een poging...

Davedive, ik heb de bewuste image ook bekeken op een andere TiB en daar doet ie ut ook op! wat ik je als laatste tip kan geven is als volgt : voor een schone installatie uit, maar voordat je dat doet zorg dat je de huidige configuratie bewaart door middel van een backup te schrijven op een externe schijf. Wanneer de image nog niet wil laden (werken) dan weet ik het ook niet meer, dan moet je maar langs komen in kampen :wink: (we hebben lekker belgisch bier hier!)

Gr, D

Hallo Dennis,

Een schone installatie lijkt mij inderdaad de enige 'ultieme' oplossing. Enkel : ik zie dat niet direct zitten hoor : nog maar pas door de ganse installatie van een aantal programma's gelopen, en dat enkel in mijn kostbare vrije tijd. (en een externe harde schijf heb ik niet om te back-uppen : dat is wel nodig als je met een cube werkt)
Ondertussen heb ik wel via de site van zoomify andere links gevonden (o.a. museum of fine arts in Houston) waar alle foto's wel inzoomen.

Ondertussen installeerde ik VPC en windows 2000 en in de IE daarin lukt het ook al niet met de egyptenaren.

Ik laat het nu een beetje rusten, even genieten van gewoon computeren en dan zien we later wel weer

groeten
davedive

Zo, rust zit erop,

Wat leven we toch in hectische tijden niet?? :wink:

Zou dit weekend toch proberen om een herinstallatie te doen.

Ik heb namelijk een extra datapartitie èn os9 partitie. Vanuit os9 opstarten en de volledige osx-schijf copieren op die extra datapartitie : zou dit alle bestanden (ook eventuele verborgen bestanden meenemen?? of moet het overzetten gebeuren door een backup-programma?? (welke zijn dat dan (vanuit os9)?

Daarna osx partitie formateren en nieuwe installatie van osx uitvoeren. Daarna vanuit extra datapartitie (na eerst geprobeert te hebben of de images wèl downloaden) applications map copieren en in nieuwe osx partitie gooien + nog wat systeempreferences aanpassen : kan ik het zo een beetje samenvatten??

Ik stel me namelijk vragen bij de verscheidene programma's die ik reeds geïnstalleerd heb. Ik heb gezien dat er in users/library/application support* mappen worden geïnstalleerd (o.a. connectix na VPC5 installatie).
Nu dacht ik gelezen te hebben dat in unix een programma een 'pakketje' is waar alle extenties, executables en alles wat het programma nodig heeft, in dat pakketje zitten. Vraag is : zit dit pakketje in de map 'applications', waardoor dan inderdaad bij het overzetten van de oude 'applications-onderdelen' (de door mij geïnstalleerde programma's) het hele programma overgezet is. Bij het initiële opstarten van het programma worden alle onderdelen eventueel verder gedistribueerd in de nodige mappen (zoals bv. users/library/application support*) Of bedoelt men met die 'pakketjes' de initiële .img file (of zip) die gedownload of op cd staat???

Indien de herinstallatie van osx geen verbetering oplevert, zou ik dan gewoon de volledige inhoud van mijn extra data partitie (oude toestand) kunnen terugzetten (opnieuw vanuit os9 opgestart)??

• van hieruit (op peecee) weet ik niet meer precies of dit de juiste mapnaam is)

Bedankt voor suggesties
Davedive

Facultatief te lezen, indien je er zin in hebt, want het is maar een beetje 'gezaag' zoals we hier in vlaanderen zeggen. :

Alles bij elkaar genomen, moet dit er bij mij toch eens uit : Apple en gebruiksvriendelijkheid is in osx jaguar herleidt tot forumwerk. Ik probeer nu al 2 weken om de hele reutemeteut deftig aan de praat te krijgen (VPC5-dos installeren met mijn eigen copie van win2k erop, duurde 2 avonden en er zijn nog zaken die niet kloppen). Ik erger er me mateloos over. Apple had toch gewoon 2 installatiecd's waarbij alles hetzelfde is overal??? Maar blijkbaar kan jaguar niet op een uniforme manier geïnstalleerd geraken (als je de forums erop na leest).
Bestaat er geen telefonische support meer van Apple voor osx zoals ze bij de initiële release op poten gezet hadden? Tèveel gezaag zeker !!