Airport ( geen Extreme ) Base station kapot?

Nou de titel klinkt dramatischer dan het is, want ik zit dit ook lekker draadloos te tikken, maar toch wel een probleem. Het volgende:

Ik heb sinds kort een (tweedehands) Airport Base station gekocht, aangezien ik het Airport Extreme kaartje in mijn Powerbook ( 12" rev. b ) nog nooit gebruikt had. Omdat de vorige eigenaar alles netjes al had ingesteld, en ik thuis gelijk plug 'n play aan de slag ben gegaan, had ik me nog niet echt bezig gehouden met eventuele settings…ben ik niet zo van eigenlijk, waarom eraan gaan frutten als het werkt nietwaar?

Nou had ik dat maar eerder bedacht, want vanavond had ik het lumineuze idee om de naam van het Base Station te wijzigen, gewoon in een oprisping. Geen wereldschokkende dingen dus, en ik start netjes de Airport Admin Utility op ( laatste update via Software Update, volgens mij 3.2 ) en ik connect naar mijn Base Station, tik het paswoord in en alles werkt. Omdat de vorige eigenaar een voor mij niet zo makkelijk te onthouden paswoord had ingesteld, besloot ik deze ook maar te veranderen. Zo gezegd zo gedaan, ik klik op OK en alles werkt…of niet?

Nu de naam van het Base Station is mooi gewijzigd, maar ik kon niet echt meer op het internet…hmm probleempje dus. Nou, niets aan de hand, misschien iets met de instellingen verkeerd gedaan, even opnieuw connecten dus, met de Airport Admin Utility, pomdiepom…

"The Airport Admin Utility was unable to read the configuration of the selected base station.

An error occurred while reading the configuration."

Erm? He wattes? Oei? Wat nu? Overgeschakeld naar een vast netwerkje, weer ingeplugged en via Google en de Apple Knowledge Base van alles geprobeerd, soft reset, netwerk instellingen, rebooten, even wachten, nog een keer rebooten om uiteindelijk tot de drastische beslissing gekomen een “hard reset” uit te voeren op het base station. Na lang proberen, dit gedaan, en nu heb ik een factory fresh nieuwe Base Station zonder enige vorm van encryptie of beveiliging. Alles werkt wel, kan zelfs het internet op, maar mijn base station heeft nu de originele naam “Base Station” en mijn netwerk gaat gepaard met de naam “Apple Network 174f64”. Elke keer als ik wil connecten met mijn Base Station, krijg ik weer diezelfde melding:

"The Airport Admin Utility was unable to read the configuration of the selected base station.

An error occurred while reading the configuration."

echt van alles geprobeerd. Wie oh wie kan me hier helpen? Of moet ik morgen toch langs de winkel om iets te laten repareren? Iemand?

thnx!

Bleek dus dat de ADSL router van Demon roet in het eten gooide, Airport verbonden via WAN poort en alles werkt weer!

Situatie is nu als volgt

Internet ( ADSL ) → Router ( ZyXEL Prestige 650R-31 standaard DSL Router van Demon, fungeert ook als DHCP server ) → Switch ( voor interne netwerk ) → Airport Base Station ( via WAN poort, deelt dus geen IP adressen uit en NAT is ook uitgeschakeld…alleen de DSL router deelt IP adressen uit ) → Powerbook

werkt als een tierelier, via 2 verdiepingen. :slight_smile:

Hmm, heb ik in 't verleden ook eens gehad. Heb het toen opgelost door het airport station aan 1 mac te hangen d.m.v. een crossover kabel. je hebt dan een directe verbinding met het base station. De admin utility moet dan werken. Crossover kabel ziet eruit als een gewone UTP kabel, echter de aansluiting is anders, voor een paar euro te krijgen bij PC winkel.

Maar het is al opgelost zie ik… :lol:

hallo ohwhwn, Zit bij een kennis met eenzelfde probleem: Powerbook 17" adsl via Demon ZyXel modem/router Airport Extreme

heb je (of wie dan ook) een simpel stappenplan om dit werkend te krijgen.
direct aansluiten adsl verbinding op de Powerbook geeft een probleemloze internetverbinding; signaal van de airport komt wel binnen op de Powerbook, maar een internetverbinding via de Airport lukt niet. In de menubalk loopt dan continue de mededeling “zoekt naar PPPoE-verbinding” (of iets dergelijks)
help dus!