Airport in G4 gedaan vandaag -> inlog via BUREN met PC!!

Wat een lol!!

Ik heb op 2e verdieping een G4 graphite staan. DIe heb ik vanmiddag van tweedehands Airportcard voorzien en meteen was ik ingelogd via “Belkin 54g” van de buren… Terwijl de iBook beneden nog aangesloten is op de alcatel Speed touch pro. Ik zit nu dus met mijn man te chatten. Maar ik ging dus proberen te verbinden met de server. Kijken wat eruit komt. En ja hoor, ik kwam in hun PC’s!! Oei… Niks gedaan, heb je passwords voor nodig! Jammer dat hun huis te koop staat, anders heb ik maar abonnement opgezegd haha nee hoor.

Maar als ik binnenkort een draadloos router neem, hoe beveilig ik onze Macs dan tegen deze praktijk als andere buren straks ook draadloos het net op gaan?

Is het ook te voorkomen dat de andere buren via onze router het net op gaan?

op de meeste draadloze routers is op zijn minst een wachtwoord in te stellen... iemand die echter perse naar binnen wil kan dit wel gaan zitten kraken, dus een extra of vervangende beveiliging is het alleen toelaten van bepaalde MAC adressen (nee niets met Apple Macintosh te maken)... Een MAC adres is het fysieke hardwareadres van de netwerkkaart (dus ook van een Airport kaart oid).

Ikzelf heb laatst een Apple Base Station Extreme gekregen (2dehands :slight_smile: ) en deze heeft nog een andere manier van beveiliging, namelijk WPA Personal, of zoiets, werkt op zich ook met een wachtwoord, maar deze is in te stellen dat er nog een bepaalde code nodig is en die wisselt standaard om de 60 minuten. hoe het allemaal precies werkt weet ik niet, maar er stond leuk bij dat het 10.3 only was, en misschien dus helemaal nog niet standaard compatible met pcs… ideaal voor mij dus… :slight_smile: dan valt het ook moeilijker te kraken :slight_smile:

Haha!. Was op de Adobedag ook nog even binnengelopen bij Apple waar wat tekst en uitleg over OSXserversoftware werd gegeven. Hoe je kunt connecten met de server. Stonden daar zo een stuk of wat draadloze netwerken open. Het gebeurt bar vaak dat mensen gewoon een kastje neerzetten en dan maar vergeten de boel dicht te timmeren.

En dat dichttimmeren gaat heel goed hoor. Maar daar moet iemand anders met dezelfde apparatuur je maar mee helpen. :slight_smile:

Ik kan uit je verhaal niet lezen of en wat voor draadloos accesspoint jullie hebben. Als je een airport basestation hebt, zou het document 'designing airport netwerken' een goed begin zijn. Ook in nederlands te downloaden

zie http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93251

maurits

zo'n belkin is redelijk betaalbaar en inderdaad te beveiligen door alleen bepaalde MAC-adressen toe te laten. Andere manier van beveiligen is een ander kanaal kiezen. Nog een manier van beveiligen is om bijvoorbeeld als jij niet thuis bent de draadloze router uit te zetten, dit kan je met de belkin zelfs automatiseren op zelf te bepalen tijdstippen, maar wat nog het makkelijkst is als beveiliging is het feit dat je een Apple hebt: Als je "windows sharing" niet aanzet dan zal een windhoosdoos je computer ook nooit via het draadloze netwerk binnen kunnen komen...

Nou ja, dat met die MAC adressen is leuk.... En het helpt ook wel een beetje (dus wel gebruiken), maar niet goed genoeg. Van de meeste hardware kun je nammelijk het MAC adress aanpassen... ;)

Maar ik zou de WEP Encryption ook aanzetten…

Hier op de zaak heb ik ook een Access point, welke dus alleen onze hardware toelaat (MAC), verder gebruik ik 256 bits WEP Encryption die minimaal 1 keer in de 14 dagen verandert wordt, meestal 1 keer per week.

Mocht men hier nog langs komen, moeten ze ook nog langs een leuke router om op het internet tekomen… Oja, de server logt ook nog alles, deze logs worden bijna dagelijks bekeken, een indringer zou dus snel op vallen.

blijkbaar hebben jouw buren het netwerkje niet beveilidg anders zag je deze niet automatisch. Ik heb ook een Belkin 54g en deze o.a beveiligd door: - encryptie 128bit - broadcastten uitgeschakeld van de routernaam (dus zonder de naam wordt je netwerk toonbaar gemaakt voor andere) - ping block

werkt perfect

MAC adressen zijn op zich wel aan te passen, maar dan moet je al wel weten welk MAC adres je wilt hebben, dus dat is behoorlijk wat gok werk... maarja, daar is het kraken voor.. hoewel WEP makkelijker te kraken is.. ik hoor dat 128bit tegenwoordig toch wel in zo'n 3 uur te kraken is.. heb het zelf nooit gedaan of geprobeerd, maar ben wel benieuwd of dat echt zo is..

Ik heb heel wat wireless routers ingesteld, ik kan hier wel even lijstje maken met dingen die ik tegengekomen ben voor andere mensen die deze thread volgen:

security (zover mogelijk) voor thuisgebruik:

• WEP encryptie (128bit of hoger, weet niet of macos x hoger standaard aan kan)
  • MAC adressen (Access Control)
  • Closed Network (SSID broadcast disabled) > connect met ‘Other…’ en type naam van netwerk in…
  • (Basestation) WPA Personal, of WPA Enterprise wanneer je een RADIUS server tot beschikking hebt

e-tech wireless router:

• update naar laatste firmware anders gaat het ding in diagnostic mode wanneer je met een mac connect

linksys wireless router:

• wanneer problemen connectie, airport kaart uit en weer aanzetten
  • (weet iemand hoe deze in te stellen is tot Access Point ipv Gateway/Router?, ben dagen bezig geweest… met Basestation was dit seconde werk)

basestation (nadat ik zoveel uren bezig ben geweest met die andere routers heb ik zelf dus een basestation genomen, qua uren heb ik het er zo uit die meerprijs…):

• bij oudere firmwares kan de mix van 11 en 54 mbit ervoor zorgen dat de 54 errug traag wordt…
  • de basestation is erg gevoelig voor defecte of slechte kabels, bij trage snelheden (kan 1 kant op zijn) controleer de kabel (of sluit 'em even aan een andere kabel aan). > dit kan heel veel uren en ergernis schelen

succes!

mijn verbinding staat bewust open, maar dan draai ik ook al een tijd mee met internet, uit de tijd dat er dingen gedeeld werden

Oke, en nu blijkt dat de Belkin-buren zijn netwerk heeft dichtgegooid, alleen ik kan de Belkin nog zien in het lijstje.

Alleen, nu uit babbeltje met de ANDERE buren blijkt dat zij MIJ ook kunnen zien… Hoe kan ik de boel dichttimmeren zodat alleen de iBook draadloos kan internetten??

Spullen:

• G4 Mac met airportkaartje (11Mbit) en die is vast aan alcatel modem (NIET draadloos)
    Delenvoorkeur: ‘internetdelen is toegestaan’
  • iBook G4 met airport. Logt in via G4 Mac

Ik heb dus [b:da615769c0]geen[/b:da615769c0] airport basestation of andere wireless accesspoint. Hoe kan ik de boel dichttimmeren zodat de buren niet mee kunnen surfen?? (ze hebben ook adsl, dus van illegaal op onze kosten surfen is geen sprake)