Airport in netwerk

Hoe stel ik de airport (exterme) in om in een netwerk met een server te draaien? De server moet van buitenaf bereikbaar zijn (via ftp). Ik heb al geprobeerd de airport puur als brug te laten fungeren door de airport geen ip-adressen te laten uitdelen. De server krijgt daarbij het eerste ip-nummer uit de reeks. Opstelling:

modem/router > airport > switch >computers

Deze opstelling blijkt niet te werken. Moet dan kiezen voor deze opstelling:

modem/router > switch > airport > switch > computers
[color=white:6e30214553]…[/color:6e30214553]V
[color=white:6e30214553]… [/color:6e30214553]server

ik zou kiezen; modem/router -> switch -> airport extreme en aan de switch hang je vervolgens de server en de computers. aan een airport extreme basisstation kun je draadloos een aantal computers hangen, waarom dan daar nog een switch aan zetten. als je aan 1 switch niet genoeg hebt dan koppel je aan de eerste switch gewoon de tweede. en geef je airport basisstation een vast ip-adres.

en geef je server ook een vast ip-adres, dat is wel handiger dan een ip-adres te laten verkrijgen vanaf de router, als de server van buiten bereikbaar moet zijn.

OK Peter, maar als ik de airport ook aan de switch hang, hoe zit het dan met wan en lan?

natten op de airport, dan heb je ze allebei. je airport wordt soort van router.

suc6

[quote:41de2a25fd] natten op de airport, dan heb je ze allebei. je airport wordt soort van router. [/quote:41de2a25fd]

Snap ik, maar met welke poort sluit je de airport op de switch aan?[/quote]

[quote:b8b9cba05f="stolichnaya"]OK Peter, maar als ik de airport ook aan de switch hang, hoe zit het dan met wan en lan?[/quote:b8b9cba05f]

je wan-verbinding gaat via de router (en uiteraard modem). alles wat achter de router zit is je lan, dus ook de airport extreme, die dan werkt als een wireless bridge voor de computers die draadloos verbinding maken met je lan.
ip-adressen krijgen de computers en je server dan van de router, maar je kan ook kiezen voor vaste ip-adressen op je lan, dan geef je elke computer een eigen vast ip-adres, en het airport station ook. dat geeft meer controle. ik weet niet over hoeveel computers je praat, maar ook om verbindingen te maken tussen computers op je lan vind ik het handig om met vaste ip-adressen te werken.

Als je het lukt laat ff weten hoe je het precies gedaan hebt, ik ben er al weet ik veel hoe lang mee bezig zonder succes.

Heb ook aiport exreme met sitecom router.

:finderoud:

Macosx, je zegt niet wat je probleem is maar ik kan altijd proberen raad te geven. Ik heb ook een sitecom router en een airport extreme. ik zal je mijn configuratie uiteleggen: alcatel adsl modem -> sitecom router/4 port switch, daaraan zitten: -> airport extreme basisstation -> powerbook met airport extreme kaart draadloos -> imac G4 via utp -> windows PC met XP -> windows PC met 98SE kunnen allemaal op internet via de router, de powerbook dan via airport basisstation ik heb alle computers een vast IP adres gegeven binnen de range die sitecom aangeeft, dus 192.168.0.xxx ook het airport basisstation, waar ik het uitgeven van IP adressen heb afgezet, heeft een vast IP adres. Alle computers kunnen bestanden met elkaar uitwisselen. Alleen de windows PC met 98Se ziet de macs wel maar kan geen verbinding maken, andersom wel, dus bestanden uitwisselen gaat wel.

Aan het airport basisstaion hangt ook een printer aan de usb poort, de beide macs kunnen printen, de windows computers niet… dus als iemand daar een oplossing voor heeft??? ik heb me wel eens verdiept in cups, maar krijg dat niet aan de praat.