airport Itunes

Situatie: iMac via UPTkabel aangesloten op internet.
Ik wil dit zou houden en tegelijkertijd via Airport muziek streamen naar muziekinstallatie.
Dat blijkt dus niet niet te kunnen.
Het is blijkbaar OF Airport OF UPT.

Iemand een oplossing?

DANK!

Vertel even wat je allemaal hebt aan netwerkapparatuur.
Een modem met één ethernet-aansluiting, of een combi modem/router?
Een AirPort Express? (Heb je nodig voor AirTunes) Of een AppleTV2?

Nee, het is niet OF/OF.

Het is EN/EN.

Je ethernet-aansluiting blijft gewoon zoals hij is.
En je Airport Express of Apple TV (want één van de twee zijn nodig voor het streamen van muziek) configureer je voor het.... jawel; streamen van muziek.

Maar ik denk aan je openingspost af te kunnen lezen dat je je nog niet gerealiseerd had dat je op z'n minst een Airport Express nodig hebt. Of wel?

Een Airport Express configureren in je Airport-Configuratie programma voor draadloze muziek. Vervolgens een MiniJack to tulpstekker gebruiken om hem aan te sluiten op je stereo... (AUX kanaal). That's all it takes....

volgens mij snap je nog niet helemaal hoe het werkt met Airports. Het lijkt erop dat je ook termen door elkaar gebruikt.
De Airport is een accespoint. als die achter je stereo hangt, en hij zit in hetzelfde netwerk als je laptop, dan kan je gewoon verbinding maken hoor. En dan maakt het niet uit of je laptop bedraad is aangesloten en je airport draadloos, of andersom, of elke andere combinatie.
Vermoedelijk heb je meerdere routers en/of accespoints. Zorg eerst maar dat die allemaal in hetzelfde netwerk zitten.

Dank aan iedereen voor de uitleg…

Ik vertel even hoe het bij me zit:

Mijn iMac is via kabel verbonden aan Modem/Router/Wifi (alles in één - Fibernet Telenet).
Aan mijn audioinstallatie verbind ik Airport Express Base Station.

Wanneer ik nu via iTunes muziek stream naar mijn audio werkt dit fantastisch!
Maar… Ondertussen kan ik op mijn iMac NIET op het internet.

Nochtans, wanneer ik bij systeemvoorkeuren "Netwerk" open zie ik het volgende:

- Ethernet: verbonden
- Airport: verbonden

Van zodra ik Airport uitschakel kan ik weer surfen.

Graag jullie advies…

DANK!!!

ja, logisch. Die Airport is geen onderdeel van het netwerk van de modem/router. Je kan maar aan één netwerk tegelijk verbinden, dus je hebt dan een netwerk verbinding met je Airportt ( en dus Airtunes), maar geen internet. Of je hebt internet, maar dan ben je niet met je Airport verbonden.
Geen idee of je het netwerk van die modem/router draadloos kan uitbreiden naar de Airport. Ik denk het wel. Je kan 'm in ieder geval bedraad aan de router hangen en als brug laten fungeren.

Je Airport Express fungeert nu tevens als router.

Je Mac denkt dus dat Internet via dat ding moet lopen.

[b]Waarschijnlijke oplossing:[/b] (Hulpprogramma's > AirPort-configuratieprogramma) Instellen dat de Airport uitsluitend voor AirPlay gebruikt gaat worden, en niet als router.

[b]Of als optie[/b] (maar dat wil je waarschijnlijk niet?): de ethernet-kabel in de Airport Express steken, en alles draadloos maken.

Wat KW zegt.

Je moet je AirPort Express opnieuw configureren, en ervoor kiezen om hem deel te laten uitmaken van een [b]bestaand netwerk [/b]("client mode").

Dank allemaal.

Tja, ik heb geprobeerd wat jullie mij aangeraden hebben en… het werkte… gisteren.
Vandaag dus niet meer.

"AirPort-configuratieprogramma kan geen draadloze AirPort-apparaten vinden"

Vreemd. Zo plots…

In elk geval bedankt. Het heeft tien minuten gewerkt.

groeten
L.

Nou... ik zal eerlijk met je zijn.

Mijn beide Expres'sen' hebben dat probleem altijd al gehad.

Wat eenvoudig werkt is de configuratie even via een ethernet-kabeltje te doen.
Ze dan gewoon in het stopcontact te steken er er niet meer aan te komen.

En even voor de duidelijkheid: je gehele netwerk moet dus aan staan wil je zó AirTunes kunnen gebruiken. Dus als je (om wat voor reden dan ook ) je router uitzet omdat je toch niet aan het internetten bent, werkt het niet.

Nogmaals dank aan iedereen.
Ik heb besloten mijn iPhone te gebruiken als ik CD's van op mijn iMac wil beluisteren.
Ook zal ik mijn MacBook Pro gebruiken. Die streamt moeiteloos muziek van mijn iMac. Beiden kan ik perfect aansluiten op mijn audio-installatie.
(alleen met de batterij van mijn MacBook zit ik een beetje verveeld)

Groet
L.

[quote=KarelWillem url=http://www.onemorething.nl/community/topic/airport-itunes-1#post-2163364 time=1297350765]Nou... ik zal eerlijk met je zijn.
Mijn beide Expres\'sen\' hebben dat probleem altijd al gehad.
Wat eenvoudig werkt is de configuratie even via een ethernet-kabeltje te doen.
Ze dan gewoon in het stopcontact te steken er er niet meer aan te komen.[/quote]

Uhm, zomaar even een licht in het donker...zonder kabeltje moet je natuurlijk wel je AirPort-kaart in je Mac hebben aanstaan, EN met het netwerk verbonden zijn. AirPort-configuratie kijkt verder niet naar je verbinding, die schreeuwt alleen even tegen alle netwerkvoorzieningen of er toevallig AirPort-apparaten zijn, en als er geen antwoord komt zegt ie alleen dat ie geen apparaten kan vinden.

Daar liep ik laatst tegenaan, en ik maar afvragen hoe dat nou kwam... ja huhu, de ezel had zijn AirPort-kaart uitgezet.:nerd: