Airport netwerkje; wat heb ik nodig?

Ik heb een iBook G3 (2002) en een nieuwe eMac (2004).

Mijn eMac is via een Zyxel 650R (Ethernet Router) verbonden met een ADSL-abonnementje. Bovendien hangt aan mijn eMac een HP PSC 1210.

Sinds ik de eMac heb gekocht is mijn iBookje een beetje werkeloos :cry: vooral omdat je eigenlijk alleen maar online kunt wanneer je de eMac los haalt (en dat is allemaal zo onhandig) :x . Ik wil dus eigenlijk een draadloos netwerkje aanleggen in mijn appartement, zodat ik overal met mijn iBook online kan op die ADSL-verbinding die ik al heb :mrgreen: .

Mijn vraag is; wat heb ik allemaal nodig (AirPort)? En; hoe weet ik of al mijn Hardware geschikt is voor bijv. Airport?

Nog mooier zou zijn als ik ook mijn printer van overal kan aansturen, maar ik weet niet of dat kan… :?

Alvast heel hartelijk bedankt.

de oplossing zou zijn: airport express in het stopkontakt met daarin je printer en de ethernetkabel van je adsl modem. en een airportkaartje in beide macs. dat kost je dan een kleine 350 euro en je kunt je stereo er ook op aansluiten.

nu is de airport express nog niet leverbaar op dit moment dus ik zou even afwachten of het inderdaad allemaal zo werkt. (lees dit forum!)

wat je ook kunt doen is in beide macs alvast een airport kaartje zetten en dan op je emac internet delen via airport aanzetten (systempreferences> internet delen). idem voor printer delen. je emac moet dan wel altijd aan staan als je wilt surfen/printen op je ibook. je kunt dan evt later altijd nog die airport express kopen.

Ik ben binnenkort nagenoeg hetzelfde van plan, ook met Airport Express. Moet ik dan per se mijn USB printer in de Airport Express doen, of kan ik hem aan mijn iMac laten zitten en via Airport delen?

Is het niet zo dat Airport voorbereid is in mijn computers? Maw moet ik echt van die kaarten kopen?

Ik lees net op de Apple-site dat dat Airport Express ongeveer 150 euro kost. Ben ik daar dan niet mee klaar? Of heb ik ook nog zo’n Airport basisstation nodig?

'voorbereid' betekent dat er in je computers een sleuf zit waar die kaarten in kunnen en ook antennes. ja, je moet dus die kaarten kopen :( je hebt verder geen basisstation nodig. met die 2 kaarten ben je er, al moet je emac dan aanstaan om met je ibook online te kunnen. met de airport express erbij werkt die als basisstation en kun je dus met beide computers onafhankelijk van elkaar online.

[quote:b6c1ad8c95="ReneSegers"]Ik lees net op de Apple-site dat dat Airport Express ongeveer 150 euro kost. Ben ik daar dan niet mee klaar? Of heb ik ook nog zo'n Airport basisstation nodig?[/quote:b6c1ad8c95]

Airport Express is een basisstation. Je kunt ook kiezen voor een Belkin AccessPoint, maar die heeft geen poort voor je printer en geen audio-out. Scheelt wel zo’n 50 euri, Airport kaartjes moet je nog wel kopen voor je iBook en iMac

Kan de eMac op sluimer staan?

[quote:9b7a7b96cf="ReneSegers"]Kan de eMac op sluimer staan?[/quote:9b7a7b96cf] Niet als je gelijktijdig via de iBook wilt internetten.

Mijn tip: geen Airport kaartje voor die eMac kopen. Dat is puur weggegooid geld.
Laat die eMac maar lekker bedraad aan het netwerk zitten.
Dan heb je een veel betere kwaliteit verbinding.

Airport is leuk en aardig maar moet je alleen gebruiken voor draagbare machines.
Vaste opstellingen moet je gewoon vast aan het netwerk hangen indien het mogelijk is om de kabel tot daar te krijgen.
Vergeet niet dat een draadloos netwerk eenvoudiger binnen is te dringen dan een bedraad netwerk.
Niet dat ik je bang wil maken, maar dat zijn wel van die kleine aandachtspuntjes.

Waarom is een draadloos netwerk met een laptop wel goed en met een desktop niet?

Ik zou eigenlijk niet weten waarom dat uit zou maken, juist de mogelijkheid om in elke kamer signaal te hebben zonder heel moeilijk allerlei kabels te trekken is het voordeel van een WiFi-netwerk.
het enige probleem met WiFi in je Desktop is dat je die niet onder de arm meeneemt naar een ‘hotspot’.

[quote:3f1f62d7ff="macpro"]Mijn tip: geen Airport kaartje voor die eMac kopen. Dat is puur weggegooid geld. Laat die eMac maar lekker bedraad aan het netwerk zitten. Dan heb je een veel betere kwaliteit verbinding.

Airport is leuk en aardig maar moet je alleen gebruiken voor draagbare machines.
Vaste opstellingen moet je gewoon vast aan het netwerk hangen indien het mogelijk is om de kabel tot daar te krijgen.
Vergeet niet dat een draadloos netwerk eenvoudiger binnen is te dringen dan een bedraad netwerk.
Niet dat ik je bang wil maken, maar dat zijn wel van die kleine aandachtspuntjes.[/quote:3f1f62d7ff]

Ik wil die eMAc wel gewoon zo laten, maar hoe moet ik dan het AirPort basisstation verbinden met de ADSL-verbinding (ik heb namelijk geem multiPC-modem of zoiets)?

Als je gaat voor de Airport Express, dan heb je een poort te kort. Dat kun je oplossen door een 4 poorts switch (geen hub!) er tussen te hangen. Kost je ongeveer € 35.

Ga je voor een ander merk, dan krijg je meestal een WiFi router met ingebouwde 4 poorts switch en is je probleem meteen opgelost.

Collega’s van mij hebben voor hun PC’s o.a. Sitecom en Belkin routers aangeschaft. Die werken op zich prima, maar geven de grootste problemen zodra je het netwerk wilt beveiligen met WEP encryptie en dat soort zaken. Die zou ik persoonlijk dus niet aanschaffen.

Het grote voordeel van Airport Express of een Airport Base Station is dat de configuratie niet via een browser gaat maar via de programmatuur van Apple. En daar krijg je regelmatig updates voor, terwijl je dat bij een ander merk router maar zelf moet zien te regelen.
Beheersgemak is bij Apple spullen daarmee groter.

Schiet wel op met aanschaf van een Airport kaartje voor je iBook G3. Apple is nl. deze week gestopt met de levering ervan via de Apple Store en andere leveranciers krijgen ook geen voorraad meer.
Kun je wachten tot augustus, ga dan naar de Klokhuisdag. Daar zijn ze nog wel eens goedkoop te krijgen. Mogelijk kun je daar ook goedkoop een Airport Express en/of switch krijgen.

[quote:62fdc1d0b5="macpro"]Als je gaat voor de Airport Express, dan heb je een poort te kort. Dat kun je oplossen door een 4 poorts switch (geen hub!) er tussen te hangen. Kost je ongeveer € 35.[/quote:62fdc1d0b5]

Misschien heel dom, maar; waar moet ik die switch dan tussen hangen? En; heb je tips voor dit soort switch-apparatuur?

He dat is een leuke! :o Dat gaat dus niet. :(

Je krijgt bij de Airport Express een verbinding tussen kabelmodem en de Airport Express zelf en dan houdt het op. Ik had willen roepen dat je tussen kabelmodem en Airport Express een switch kunt zetten, maar dat gaat dus niet. Er moet nl. een router tussen kabelmodem en de rest van het netwerk zitten. De Airport Express is zo’n router, maar die heeft geen ethernet poort extra voor bedraad netwerk.
Je komt in jouw geval dan uit op een Airport Extreme Base Station. Die heeft nl. wel een ingaande en een uitgaande netwerk poort. Op de uitgaande poort hang je dan de switch en daaraan de rest van de bedrade apparatuur.
Een voorkeur voor switches heb ik niet. De 4 tot 8 poort switches die je kunt krijgen zijn allemaal wel goed. Er zijn geen instellingen aan die dingen. Gewoon kabels inprikken en klaar. Ik heb zelf een 5 poorts switch van Sitecom en een 8 poorts van Unex.

Op die manier wordt het wel een relatief dure grap in vergelijking met niet Apple spul.
Die afweging moet je natuurlijk helemaal zelf maken.

Bij mij is het allemaal stapje voor stapje opgebouwd. Ik heb aan het kabelmodem een Draytek Vigor router hangen met ingebouwde 4 poorts switch. Staat allemaal in de meterkast en van daar uit gaan de kabels door het hele huis. In de woonkamer heb ik dan het Airport Extreme Base Station staan.

[quote:57c2802298="macpro"]Je komt in jouw geval dan uit op een Airport Extreme Base Station. Die heeft nl. wel een ingaande en een uitgaande netwerk poort. Op de uitgaande poort hang je dan de switch en daaraan de rest van de bedrade apparatuur.[/quote:57c2802298]

OK, even voor mij duidelijkheid; stel ik ga voor AirPort Extreme:

-mijn hele ADSL-telefoonlijnsplit-zooi ligt in de meterkast, daar kom dan op een gegeven moment een mooi draadje uit dat ik in mijn Zyxel Ethernet-modem steek, vanuit de Zyxel gaat dan een Ethernetdraadje mijn eMac in.

Jij stelt voor de eMac bedraad te laten. Waar is de plaats van het AirportExtreme basisstation en een switch?

Is het voor AirportExtreme ook zo dat ik mijn iBook G3 snel moet voorzien van een kaartje, omdat dat anders niet meer leverbaar is?

[quote:a55406ce40="ReneSegers"]OK, even voor mij duidelijkheid; stel ik ga voor AirPort Extreme:

-mijn hele ADSL-telefoonlijnsplit-zooi ligt in de meterkast, daar kom dan op een gegeven moment een mooi draadje uit dat ik in mijn Zyxel Ethernet-modem steek, vanuit de Zyxel gaat dan een Ethernetdraadje mijn eMac in.

Jij stelt voor de eMac bedraad te laten. Waar is de plaats van het AirportExtreme basisstation en een switch?[/quote:a55406ce40]
De Airport Extreme komt ergens tussen de Zyxel en je eMac. Welke plek dat precies is is afhankelijk van jouw huis en waar je overal ontvangst met de iBook wilt hebben. Vandaar dat bij mij de Airport Express niet in de meterkast hangt, maar ergens in de woonkamer staat. Dat geeft mij ook in de tuin voldoende bereik.

De switch hang je ergens tussen Airport Extreme en eMac. Ook daar is de exacte plek weer afhankelijk van de apparatuur die je allemaal er aan gaat hangen. Overigens heb je de switch niet nodig als je alleen maar die eMac gaat koppelen. Dan is de uitgaande poort van de Airport Extreme voldoende.

[quote:a55406ce40=“ReneSegers”]Is het voor AirportExtreme ook zo dat ik mijn iBook G3 snel moet voorzien van een kaartje, omdat dat anders niet meer leverbaar is?[/quote:a55406ce40]

In de iBook G3 kun je alleen een gewoon Aiport kaartje stoppen. Dus de 11 MB/s variant. Airport Extreme is in die iBook niet mogelijk. Wil je persé 54 MB/s, dan moet je kijken naar een USB oplossing. Nadeel is dan wel dat er zo’n USB ding aan je iBook bungelt als je door de tuin loopt. Ik gruwel daarvan, maar anderen vinden zoiets geen probleem.
Bedenk even wat je gaat doen met die iBook als je eenmaal draadloos bent. Is het wat surfen over internet, dan is 11 MB/s ruim voldoende. Wil je vaak bestanden over en weer sturen tussen iBook en eMac, dan is 11 MB/s weer wat aan de trage kant.

Voor de eMac heb je wel een Airport Extreme kaartje nodig als je daar toch draadloos mee zou willen gaan werken. Uit kostenoogpunt kun je die optie wel weer in de vergelijking meenemen.
Een Airport Extreme Base Station tegen een Airport Express met Airport Extreme kaartje voor de eMac. Even uit het blote hoofd is volgens mij de Airport Express optie iets goedkoper, maar als je ooit dan eens een bedraad apparaat erbij wilt hangen ga je alsnog nat omdat je die uitgaande poort niet hebt.

[quote:dd68a2c5f8="macpro"]Overigens heb je de switch niet nodig als je alleen maar die eMac gaat koppelen. Dan is de uitgaande poort van de Airport Extreme voldoende.

In de iBook G3 kun je alleen een gewoon Aiport kaartje stoppen. Dus de 11 MB/s variant. Airport Extreme is in die iBook niet mogelijk. Wil je persé 54 MB/s, dan moet je kijken naar een USB oplossing. Nadeel is dan wel dat er zo’n USB ding aan je iBook bungelt als je door de tuin loopt. Ik gruwel daarvan, maar anderen vinden zoiets geen probleem.
Bedenk even wat je gaat doen met die iBook als je eenmaal draadloos bent. Is het wat surfen over internet, dan is 11 MB/s ruim voldoende. Wil je vaak bestanden over en weer sturen tussen iBook en eMac, dan is 11 MB/s weer wat aan de trage kant.[/quote:dd68a2c5f8]

Weet je (hoewel je me enorm veel info geeft, bedankt daarvoor) begin ik toch een beetje de draad(loos) kwijt te raken. Kijk waar ik evt. een netwerkje voor zou willen aanleggen is nu juist voor de iBook. Die blijkt een beetje werkeloos nu ik die eMac heb gekocht. Met die eMac is helemaal niets aan de hand, werkt allemaal prima en liefst laat ik het allemaal zoveel mogelijk zo, maar ik wil met het iBookje gewoon overal in mijn appartement kunnen internetten (liefst draadloos), snap je?

Het gaat dus echt om de iBook en alleen maar internetten (beetje mailen, beetje surfen) geen gekke dingen… .

@ ReneSegers:

Ik snap niet dat je de draad kwijt bent, ik ben alles al tegenkomen in dit draadje dat je nodig hebt!

Ik snap het wel. Er is even een stortvloed aan alternatieven langsgekomen. Dan kun je al snel door de bomen het bos niet meer zien.

Het “probleem” met mij is dat ik vaak al vooruit probeer te denken en oplossingen kies die toekomstvast zijn. Dat betekent dat ik in eerste instantie dingen koop die ik nog niet direct nodig heb. Maar als het dan zover is, dan kan ik wel meteen aan de slag.

Zo zal ik nooit een geïntegreerde router/WiFi access point/switch kopen. Want als je slechte ontvangst hebt kun je dat kastje niet verplaatsen zonder een hoop kabels om te leggen.

De alternatieven op een rijtje:

Uitgangspunt:

• In de iBook komt een Airport kaartje van 11 MB/s.
  • De eMac blijft bedraad aan het netwerk.

De alternatieven zijn gesorteerd van goedkoop naar duurder.

Koop een standaard WiFi router van 11 MB/s met ingebouwde switch.

Variant 1 maar dan met een 54 MB/s snelheid voor toekomstig gebruik.

Een tweedehands Airport Snow basestation (= 11 MB/s).

Airport Express (= 54 MB/s) maar dan moet in de eMac een Airport Extreme kaartje.
Is bedraadde apparatuur in dit netwerk nodig, dan moet later alsnog een router/switch combinatie worden aangeschaft.

Airport Extreme Base Station (= 54 MB/s).

Let op! Ook al heb je een 54 MB/s access point, in de iBook zit een 11 MB/s kaartje, dus de snelheid van je draadloze netwerk is maximaal 11 MB/s.

Bedankt!!!

Hier ga ik eens mee aan de slag!

Nogmaals dank voor je uitgebreide info macpro!