airport of een andere wifi-router?

Op dit moment gebruik ik een airport (1 - graphite) basestation en een aiportcard om analoog in te bellen.

Nu moet ik deze airport-set weer inleveren, maar ben er zo aan gehecht geraakt dat ik draadloos wil blijven! Waarschijnlijk ga ik binnen niet al te lange tijd over op adsl.

Onderstaande computers zou ik wireless willen (blijven) gebruiken:

• iBook SE (nu voorzien van airportcard, maar die moet eruit)
  • PC met wifi pci-card

Wat is het verstandigst om aan te schaffen?

optie 1:

• ADSL ethernet-modem
  • wireless router
  • airportcard

optie 2:

• ADSL ethernet-modem
  • Airport Basestation
  • airportcard

optie 3:

• ADSL wireless-modem/router
  • airport card

Ik heb nog geen idee welke evt ADSL-provider het zal worden. Misschien heeft een van jullie goede (en slechte) ervaringen??

Elke reactie is welkom!

Bas

Ik zou in jou geval voor optie 1 gaan. een adsl-modem, een wireless router (bijv. linksys) en een airport card voor de iBook. In je iBook past geen airport extreme, dus dat heb je niet nodig. verder is een gecombineerd adsl-modem en wireless router nogal prijzig. dat geldt ook voor een airport extreme basisstation. een goede provider voor adsl is xs4all.

Een Asus werkt ook goed met Airportkaartje, van het weekend er 1 gekocht bij Mycom voor 95 euro. Wel even via Windows(of virtuel PC) configureren, dat is een klein nadeel. Maar verder werkt het goed.

Ik ga voor optie 4: - ADSL ethernet-modem - router/switch - wireless accesspoint - airport card

Dit geeft de meeste flexibiliteit naar de toekomst toe.

Stap je over van ADSL naar kabel, dan hoef je alleen maar het modem te vervangen.

Heb je met het accesspoint geen goed bereik op alle plaatsen, dan hoef je alleen maar het accesspoint te verplaatsen, terwijl de rest van de apparatuur kan bijven staan.

Heb het thuis ook zo ingericht. Modem en router in de meterkast. Airport Snow nu ook nog, maar gaat waarschijnlijk verhuizen omdat in de tuin de ontvangst tegenvalt.

zo heb ik het ook macpro, geeft optimale flexibiliteit. overigens heb ik een airport extreme basistation met een vast ip-adres aan de router hangen en de router geeft via dhcp ip-nummers uit. werkt perfect moet ik zeggen, zowel bedraad als draadloss.

voordeel van het nieuwe airport basestation is dat je er ook nog een usb-printer aan kunt hangen. Dat is toch wel handig dat je vanaf de bank met je ibook van alles kan uitprinten. Als je een ethernetprinter hebt kan dat natuurlijk ook zonder airport basestation.

Gisteren nog even mijn broer aan de lijn gehad, die heeft binnenkort een Wireless accespoint over van D-link (di 713p). Da's volgens mij wel een handig ding: - ingebouwde printerpoort (kun je een extern inbelmodem mee aansturen) - ingebouwde 3-poorts switch - ethernet-aansluiting voor bijv. adsl/kabel-ethernet-modem - web-based instelbaar (via een webpagina kun je het accesspoint laten inbellen!)

Daar moet ik nog wel even op wachten, maar dat is het wel waard denk ik!

Ben ik behoorlijk flexibel mbt toekomstige internetaansluiting (kabel, adsl of iets nieuws) en nog een vrije poort!

Denk ik dat ik daar maar op ga wachten en ondertussen een airport card ga aanschaffen… Kan ik in ieder geval op mijn werk op het balkon werken!

Maar toch iedereen bedankt voor de snelle reacties. Topforum!

Bas