Airport + statisch IP adres krijg ik niet aan de praat

Ik heb een airport 'graphite' basestation wat in principe prima werkt. Om even duidelijk te zijn voordat ik het probleem schets zet ik hier mijn configuratie van het netwerk neer:

• cable modem (motorola)
  • basestation (IP 10.0.1.1)
  • imac (wireless)
  • ibook (wireless)
  • playstation 2 met wireless ethernet adapter (sitecom)

Ik heb de basestation met de kabelmodem verbonden wat prima werkt. De basestation laat ik nu via dhcp ip adressen uitdelen in de10.0.1.x range, dit gaat ook prima. De drie computers die aan het netwerk hangen werken, geen probleem dus.

[b:cefd59e85c]Echter[/b:cefd59e85c] wanneer ik poortjes ga forwarden voor bijvoorbeeld een ftp server of een game van de ps2 wil het wel eens zijn dat het ip van de computers plotseling veranderd van bijvoorbeeld 10.0.1.3 naar 10.0.1.4. Hierdoor worden de poorten naar de foute computer plotseling geforward. Dit komt omdat ik dus dynamisch via dhcp een adres krijg toewijs.

Nu komt de vraag waarvan ik niet weet of het misschien wel iets onmogelijks is! Ik wil mijn systeem zo instellen dat iedere computer een vast ‘statisch’ ip adres heeft. Dit zal echter een aanpassing van de settings in de aiport volgens mij vergen en een aanpassing bij systeeminstellinging => netwerk waar het ip naar handmatig gesteld moet worden. Echter krijg ik dit niet voor mekaar omdat ik niet precies weet wat ik nu moet aanpassen bij de settings van de airport. Wie maakt ook gebruik van statische ip’s bij een airport en kan mij vertellen wat ik moet doen om dit aan de praat te krijgen.

Voor de volledigheid, bij het airport hulpprogramma heb ik bij de netwerk tap de settings van de airport als volgt staan:

Distribute IP adresses ==> aangevinkt (voor dhcp dus)
Share a Singe IP adres (using DHCP and NAT) ===> aangevinkt

Voor de rest heb ik niks aangevinkt in dit veld. Zodra ik iets verander heeft het, of geen invloed, of het hetwerk werkt gewoon niet meer…

8)

Volgens mij kan je gewoon in het AIRport-hulpprogramma het een en ander zo instellen da het goed verloopt.

Open Airport hulpprogramma (logo is een airport). open tab: Internetverbinding (jvraagt om je wachtwoord)

Bij configureer Kies handmatig
Kies dan daaronder een IP adres bijvoorbeeld 10.0.0.160
Subnetmasker 255.255.255.0
Router het ipadres van je router (bij mij 10.0.0.138)
DNS server (bij mij ook 1.0.0.138)

dit is dan het IP adres van je airport.

Vervolgens kies je in systeemvoorkeuren van elke computer de tab netwerk alwaar je in kan vullen hoe je aan de Airport gekoppeld wil worden.

Ik heb in mijn instellingen alleen een reeks gezamelijke IPadressen aangevinkt staan. Dus niet Een gezamelijk IP adres. Ik heb dan de range 160 tot 165 gekozen.

Maar vervolgens in systeemvoorkeuren handmatig gekozen en daar 10.0.0.161

Nou ik hoop dat dit iets helpt
Succes

8)

Zet het DHCP routing system uit en deel dan zelf gewoon IP's uit, je kan ze dan uitdelen aan de macjes onder network en dan Ethernet en dan op settings klikken en dan werkt het wel.

Ik heb hezelfde probleem. Als ik kies voor DHCP met manual IP, dan verdwijnen subnetmask e.d. en kan ik het wel schudden. Dit werkte eerst wel, tot Jaguar of een bepaalde Airportupdate. Het was zelfs de truc in een verhaal over thuis webhosten op www.macdevcenter.com . Het lijkt mij op een bug in (gewone) Airportbasisstations.

Ik ben aan het denken om een router voor de airport te zetten en deze ip's te laten uitdelen die vervolgens door de basestation weer in de lucht worden gegooid. Maar kun je een router dan wel zo instellen dat je de computers een statisch ip adres geeft en dus niet via een dhcp server wat nu bij mij dus door de base station gebeurd, statisch gaat gewoonweg niet namelijk!