Airport Timecapsule home setup

Beste,

Ik ben nieuw hier. Heb al redelijk wat oplossingen proberen googlen maar hier kom ik niet uit.

Even een situatieschets. Ik wil mijn woning van de nodige Airport express hubs en een time capsule voorzien.
Mijn internetprovider is Belgacom die voorzien: een BBOX (hangt in Berging2) en 2 Belgacom TV decoders (1 in living, 1 op slaapkamer2)
ik heb 2 Airport express stekkers (1 in living, 1 in slaapkamer1) en 1 Time Capsule (Berging2)

Nu wil ik het wifi signaal zo optimaal mogelijk in huis. Dus dacht ik deze 4 wifi zenders in het netwerk te stoppen en ze onderling via utp kabels te laten ‘spreken’. Maar wanneer ik dan via het Airport configuratieprogramma probeer krijg ik tussen de TC en de BBOX (internet) een stippellijn. Niet tegenstaande deze via een utp kabel verbonden zijn.
Vanuit de TC vertrekt er vervolgens rooter die het hele huis van internet voorziet. Op twee van de uitgangen komen dan de 2 airport express stekkers en samen zenden ze allemmaal 1 netwerk uit.

Lijkt dit een logische setup? Indien niet, wat is beter? Indien wel, hoe moet ik de instellingen juist doen?

ter verduidelijking een plannetje

Eigenlijk samengevat is mijn vraag: Hoe maak ik van de stippellijnen volle lijnen :smiley:

hoe heb je die AE’s en TC ingesteld ??
de BBOX is een router,die ip-adressen uitdeelt, dus moeten de AE’s en TC in brugmodus worden gezet.
ook moeten ze staan op “Maak netwerk aan”.
je hebt kennelijk ook nog een rooter.
wat is dat voor iets ??
de AE’s en de TC zijn ook routers, dus heb je er wel veel.
bovendien staat jouw rooter en de TC vlak naast elkaar.

de BBOX maakt een lokaal netwerk aan, normaal met het adres 192.168.1.x (zie handleiding)

http://support.en.belgacom.be/euf/assets/images/fixedinternet/installation/drivers/InstallguideVDSL2_NL.pdf

op de BBOX sluit je dan jouw rooter aan. ik neem nu aan dat dit een switch is met 8 lan-poorten.
vanuit die switch gaan utp-kabels naar alle utp-stekkers in het huis.
daarop worden dan de AE’s aangesloten.
op deze manier hou je de TC dus over.
want in berging2 wordt een draadloos netwerk gemaakt door de BBOX.
misschien is het bereik daarvan niet groot, maar in de berging zit niemand, lijkt me zo.

maar het gaat nog steeds over de instellingen.
hoe heb je de AE’s en TC ingesteld ??

de BBOX heeft lokaal het ip-adres 192.168.1.1
de AE’s en TC kun je het beste ook een vast adres geven, dus bijv. 192.168.1.2, 1912.168.1.3, etc.
jouw rooter/switch heeft waarschijnlijk geen eigen ip-adres.
ook de printers zou ik een vast ip-adres geven.

fred44nl, in elk geval bedankt voor de recties.

[quote]
je hebt kennelijk ook nog een rooter.
wat is dat voor iets ??
[/quote] inderdaad een 8 lan poort switch van lynksys

[quote]
hoe heb je die AE’s en TC ingesteld ??
[/quote] niet als brug. en uitbreiden van een netwerk (hetgene dat wordt uitgezonden vanaf de BBOX)

[quote]
ook moeten ze staan op “Maak netwerk aan”.
[/quote]kom ik dan niet met 4 verschillende netwerken te zitten?

[quote]
op deze manier hou je de TC dus over.
[/quote] en deze dan op een andere plaats in huis zetten? ik gebruik hem uiteraard ook voor de time machine.

de AE’s en de TC moeten in dit geval echt ingesteld worden met “Maak netwerk aan” èn in brugmodus.
je hebt dat niet gedaan en daardoor heb je een puntjes lijn.

een netwerk uitbreiden, dat doe je als je geen utp-kabels hebt, maar het netwerk via wifi wil uitbreiden.
dan kan wel, maar er gaat niks boven een kabel.

je kunt alle wifi-netwerken dezelfde naam èn dezelfde inlog geven.
je kunt dan automatisch overschakelen van de ene naar de andere, zonder dat je het merkt.
het enige waar je op moet letten, is dat ze allemaal een eigen kanaal hebben.

de TC kun je zeker ergens anders plaatsen èn natuurlijk gebruiken voor TM.

de AE’s en TC kunnen allemaal gelijktijdig op 2,4 GHz als 5 GHz werken.
het netwerk op 2,4 GHz moet je wel anders noemen dan het 5 GHz netwerk.

fred44nl bedankt setup is gelukt!

Wat is het voordeel/nadeel tussen de 2,4 Ghz en 5 GHz netwerk?

tja, 2,4 GHz is veel gebruikt en dan kun je in de problemen komen met beschikbare kanalen.
2,4 GHz heeft veel meer last van storingen door dect-telefoons, magnetrons, e.d.
de maximaal haalbare snelheid van een 5 GHz netwerk is in principe hoger,
maar het bereik van het netwerk is bij een 2,4 GHz beter.
je kunt ze gewoon beide instellen en testen wat beter voldoet.