Airport verbinding regelmatig weg.

Raar maar waar. We lopen dus met enige regelmaat, zeg 2 a 3 x in de week, naar beneden. meterkast open, airport uit zetten, router uitzetten, 1 minuut gewacht, alles weer aan... Op zich al bijzonder. Dan doet alles het gewoon weer. Een paar dagen.

Nu werkt er echter helemaal niets meer.
(verder klopt alles, OS X 10.2.6, nieuwste firmware, 802.11b/g ingesteld, vanwege 17’ en 15’ PowerBook. (dus met extreme card en gewone airport card.)) password voor toegang…

Heeft iemand enig idee waarom de verbinding soms niet werkt, geen Mail, geen Browser… dit kan niet de bedoeling zijn.

wees even wat specifieker. houdt je router wel de verbinding instand met internet of is die daar ook weg. of is het alleen een airport probleem? gebruik je dhcp van de router? is in het airport station de "distribute ip" uitgeschakeld?

ik heb een losse router tussen de airport en het basisstation. (maar al enige tijd het idee dat die er tussenuit kan.) gebruik dus niet de routermogelijkheid van het basisstation. het verspreiden van IP adressen ga ik straks, als ik thuis ben, controleren. het heeft altijd gelijktijdig gewerkt dus zou goed moeten staan. inloggen gaat nu met DHCP... het maakt toch niet uit of de beheerder van het netwerk 'mobiel is en z'n laptop 's ochtends meeneemt?

beammeup

Ik probeer voor ogen te krijgen hoe je configuratie is. Modem, daaraan router met dhcp, aan de router zit het airpost basisstation met dhcp uitgeschakeld, beide laptops maken vernbinding met het airport basisstation mbv een airport (extreme) kaart. wat het probleem zou kunnen veroorzaken is het volgende. een dhcp server leased een ip nummer aan een computer voor een bepaalde tijd, bijv. 6 uur. na het verstrijken van die periode wordt die automatisch verlengd en je zou er dus niets van moeten merken. Ik heb wel eens ergens gelezen dat het verlengen niet altijd goed werkt, hetgeen het verlies van je internetverbinding zou kunnen verklaren. maar dat is speculatie en zou in de praktijk ook niet mogen gebeuren. overigens heb ik zelf ook wel eens dat mijn router de verbinding met internet na een aantal dagen, of soms weken, opeens kwijt is. uitzetten en weer aanzetten verhelpt dat probleem dan. maar dat gebeurt bij mij incidenteel, het afgelopen jaar misschien een keer of 6.

dhcp server leased heb ik gisteravond op 1 dag gezet. we gaan het nu gewoon proberen. mocht het fout gaan dan lees je dat hier. bedankt!

beammeup

Heb nu pas deze draad ontdekt,

Bij mij hebben ze na zeker wel 10 telefonische interventies het ‘snow’ airport basisstation kostenloos vervangen.

Dit was na vééééle keren kabelmodem èn abs uitzetten en opnieuw opstarten. Op het laatste kwam de verbinding maar terug na 2 à 3 keer ‘heropstartprocedure’ doorlopen te hebben. Zenuwslopend allemaal.

Het nieuwe station (±6maand oud) begint nu ook af en toe ‘kuren’ te krijgen, alhoewel de constante hierbij is dat enkel het abs heropgestart moet worden (met enkel een paar sekonden stekker uit te laten) blijft al bij al héél vervelend en ik bekijk de zaak van dichtbij want mijn 1-jarige garantieperiode vervalt binnen 2 maand.

Advies : als het een Apple ABS is dan bel je best onmiddellijk Apple support (ik heb het nummer voor belgie als dit je kan helpen).

Davedive

Sinds de meest recente update van mijn Airport Extreme software, heb ik last dat m'n PBG4 (normale Airport kaart) het base station niet meer 'automatisch' ziet.

Wanneer ik 'm overigens handmatig aanmeld (de PB) werkt alles gewoon weer… Iemand gelijke ervaringen?

PS.
Ik heb lange tijd problemen gehad met een bepaald cable modem, het zgn. ‘Zwarte Com21’ modem. Casema kon me niet helpen, want Mac ondersteunen ze niet (hoeft ook niet, doen jullie de kabel maar). In ieder geval resulteerde het in een regelmatige breuk met de verbinding. Resetten was de enige oplossing op dat moment.

Uiteindelijk een ‘oud en groot Com21 modem’ van m’n buren gebruikt en problemen waren foetsie. Casema begreep het niet (wat wel), maar na heeeel lang aandringen kreeg ik dan maar een ‘oud’ modem van ze. Sinds dien geen problemen meer met de verbinding. (???)

Erik