Airport vraagje(s)

Hallo,

Heb me net geregistreerd op die forum en heb een vraag die misschien al gesteld kan zijn.

Mijn Airport verdeelt mijn ADSL verbinding (Planet Internet) over mijn iMac, iBook, gewone PC en laptop maar om de 36 uur moet ik de verbinding manueel verbreken en terug manueel een verbinding laten maken.

Aangezien ik van plan ben om mijn site op de laptop (met Linux) te beheren en een DNS aan te maken via www.no-ip.com is het natuurlijk lastig dat dit om de 36 uren manueel moet gebeuren. Dus mijn vraag, bestaat er geen manier om dit automatisch te laten verlopen ?

Dan een tweede vraag. Om via no-ip.com toegang te krijgen tot de webserver op mijn laptopken moet je de no-ip client installeren op de PC maar aangezien deze pc achter de firewall van de airport zit moet er gewerkt worden met poortkoppeling.
Hoe moet dat juist ?

Externe poort: 80
Adres: IP adres van de laptop (mag dit (of niet) via DHCP komen ?)
Interne poort: 80

Waar die 80 de poort van de webserver.

Alvast bedankt.

Christof Laeremans

[quote:946d265763="ChristofL"]Mijn Airport verdeelt mijn ADSL verbinding (Planet Internet) over mijn iMac, iBook, gewone PC en laptop maar om de 36 uur moet ik de verbinding manueel verbreken en terug manueel een verbinding laten maken.

Aangezien ik van plan ben om mijn site op de laptop (met Linux) te beheren en een DNS aan te maken via www.no-ip.com is het natuurlijk lastig dat dit om de 36 uren manueel moet gebeuren. Dus mijn vraag, bestaat er geen manier om dit automatisch te laten verlopen ?[/quote:946d265763]

Waarom moet je de verbinding manueel verbreken en weer manueel een verbinding maken? Moet dit met de Airport of met je modem? Ik begrijp 't niet helemaal.

[quote:946d265763=“ChristofL”]Dan een tweede vraag. Om via no-ip.com toegang te krijgen tot de webserver op mijn laptopken moet je de no-ip client installeren op de PC maar aangezien deze pc achter de firewall van de airport zit moet er gewerkt worden met poortkoppeling.
Hoe moet dat juist ?

Externe poort: 80
Adres: IP adres van de laptop (mag dit (of niet) via DHCP komen ?)
Interne poort: 80[/quote:946d265763]

Je Airport staat neem ik ook op DHCP, dit is goed. Maar als je altijd je laptop wilt gebruiken voor de webserver, moet je op deze laptop TCP/IP manueel instellen, zodat je zeker weet dat deze laptop altijd hetzelfde IP adres zal gebruiken.

Geef je laptop als IP adres bijvoorbeeld [i:946d265763]10.0.1.10[/i:946d265763] dan weet je zeker dat hij niet in de weg zal zitten. Maak dan de portmap aan in de Airport en eventueel je ADSL modem (in de ADSL modem moet je portmappen naar het IP van je Airport).

Ik weet overigens niet hoe dit moet in Windows. Athans, niet uit mijn hoofd.

PS: Welkom op dit forum.

[quote:99f994352f="Adriaan Mol"]Waarom moet je de verbinding manueel verbreken en weer manueel een verbinding maken? Moet dit met de Airport of met je modem? Ik begrijp 't niet helemaal.[/quote:99f994352f]

Ik moet de verbinding verbreken met de Airport. Het modem is een ADSL Alcatel Speed Touch Home.

[quote:99f994352f=“Adriaan Mol”]
Je Airport staat neem ik ook op DHCP, dit is goed. Maar als je altijd je laptop wilt gebruiken voor de webserver, moet je op deze laptop TCP/IP manueel instellen, zodat je zeker weet dat deze laptop altijd hetzelfde IP adres zal gebruiken.

Geef je laptop als IP adres bijvoorbeeld [i:99f994352f]10.0.1.10[/i:99f994352f] dan weet je zeker dat hij niet in de weg zal zitten. Maak dan de portmap aan in de Airport en eventueel je ADSL modem (in de ADSL modem moet je portmappen naar het IP van je Airport).

Ik weet overigens niet hoe dit moet in Windows. Athans, niet uit mijn hoofd.

PS: Welkom op dit forum.[/quote:99f994352f]

Portmappen op de ADSL modem. Dat zal vermoedelijk via je browser moeten gaan maar dat is bij deze nog nooit gelukt.

mvg,

Christof