Airport

Geachte mede forumgebruikers,

Denk er al een tijdje over mijn imac g5 draadloos aan te sluiten op de kabel van casema. Zit nu een half uurtje het forum door te spitten, zie echter door de bomen het bos niet meer. Op het gevaar dat jullie het mij euvel duiden dat ik niet langer zoek, wil ik toch wat vragen stellen.
1 Wat is het verschil tussen airport expresse en extreme?
2 Is het aansluiten en het werkt of dient er geconfugureerd te worden?
3 Is het snelheidsverlies erg groot naarmate de afdstand groter wordt, mijn computer
bevindt zich ongeveer 20 meter van de motorola modem.
4 Hoe is het gesteld met de veiligheid, worden de gegevens versleuteld of zijn ze zo uit de lucht te
plukken?

Bedankt alvast voor jullie reacties en tips.

juhe

[quote:9705534a82="juhe"]Geachte mede forumgebruikers,

Denk er al een tijdje over mijn imac g5 draadloos aan te sluiten op de kabel van casema. Zit nu een half uurtje het forum door te spitten, zie echter door de bomen het bos niet meer. Op het gevaar dat jullie het mij euvel duiden dat ik niet langer zoek, wil ik toch wat vragen stellen.
1 Wat is het verschil tussen airport expresse en extreme?
2 Is het aansluiten en het werkt of dient er geconfugureerd te worden?
3 Is het snelheidsverlies erg groot naarmate de afdstand groter wordt, mijn computer
bevindt zich ongeveer 20 meter van de motorola modem.
4 Hoe is het gesteld met de veiligheid, worden de gegevens versleuteld of zijn ze zo uit de lucht te
plukken?

Bedankt alvast voor jullie reacties en tips.

juhe[/quote:9705534a82]

1. express is voor 10 gebruikers en extreme voor 50
  2. Werkt meestal na het handmatig configureren, 2 min werk
  3. Nee, merk er zelf niks van
  4. Kan je zelf instellen.

Als aanvulling op bovenstaande:

De Airport Express kun je gebruiken om muziek te sturen naar je stereo.
De Airport Extreme heeft een ethernet uitgang, zodat je er extra netwerk apparatuur op aan kunt sluiten.

Je moet het basisstation configureren. Afhankelijk van je internet provider en hoe je de boel wit beveiligen kun je daar wel even mee bezig zijn. 2 minuten is te kort. Hou het maar op een half uur tot een uur. Vooral als je niet bekend bent met de materie.

De afstand van 20 meter is op zich geen probleem. Maar wat kom je in die 20 meter tegen? Muren en vloeren willen nog wel eens zorgen voor vermindering van het signaal.
De Airport Extreme die ik hier op de begane vloer heb staan haalt het niet naar de 2e verdieping. Dus daar ligt nog een Airport Express.

Je kunt de gegevens versleutelen. Daarvoor heb je WEP, WPA en WPA-2 ter beschikking. WEP moet je niet (meer) gebruiken, want dat is niet meer veilig. WPA-2 levert op dit moment de beste kwaliteit beveiliging en is probleemloos in te stellen op de Airport en de Mac.

eventjes een andere (gerelateerde vraag) stellen: ik heb boven een draadloze router. Beneden krijg ik een zwak (tot geen) signaal. Hoe krijg ik dit signaal sterker? (heb beneden geen ethernet)

Je kunt een WDS configuratie toepassen, waarbij je een extra basisstation toevoegt. Dit basisstation pikt een draadloos signaal op en versterkt het verder. Maar daarvoor moet je wel twee basisstations hebben die WDS ondersteunen. De Airport Extreme en de Airport Express zijn geschikt voor WDS. Sitecom heeft er ook een in het programma en als ik me niet vergis Linksys ook.

Het beton van de vloeren blokkeert het signaal heftiger dan een gipsbetonnen muur of een deur. Dus 20 meter op dezelfde etage zal geen probleem zijn, zes meter met een verdieping en twee vloeren ertussen wel. Als een tweede basisstation geen financieel probleem is, is dit de beste optie. Een gat in de vloer is de tweede beste optie, maar dan moet je ook een gat in je hand hebben. Airportstation dicht bij het trapgat plaatsen is dan de oplossing. Configureren is met de meegeleverde installer inderdaad twee minuten werk. Nou, laten het er vijf zijn, of tien. Maar een uur lijkt me overdreven. Dan moet je echt een serieus probleem zijn tegengekomen...

samheijens: misschien is [url=http://www.freeantennas.com/projects/template/]dit zelfbouwproject[/url] wat voor je? Het ziet er niet moeilijk uit en lijkt veel op te leveren. Ik zag t toevallig vanochtend, en lees nu je post... wie weet heb je er wat aan.

Als je nu lekker gekoop wilt zijn, kun je een ook bus Pringles kopen, verticaal door midden knippen. En dan hem zo om de antenne plaatsen richting je computer. Zelfs daarmee kun je je signaal versterken. Moet je wel even kijken als hoe het zit, als je boven moet stralen met je antenne. Plaats je antenne dan wel horizontaal, dan straalt hij beter naar boven. En dus verticaal(recht opstaand), als je computer zich op dezelfde verdieping bevind. Maar dan straalt hij wel niet meer zo goed naar boven. Dat is nu eenmaal Natuurkunde :P

EDIT: Marc-Siebren was me net voor met het “Pringles” idee :wink:

Hoera, hij/zij werkt en binnen 15 minuten!