AirportExtreme aansluiten op ADSL-modem-router?

Hoi hoi,

ik heb dus een Alcatal Speedtouch 510,
een adsl modem dat altijd verbonden is (gelijk aan tweaked-modem idee dus) en kan 4 pc’s van internet voorzien. Maar mijn vraag is, kan ik een airport extreme basisstation vanuit 1 van die 4 poorten aansluiten? welke kabel heb ik dan nodig (crossed?) en moet ik dat aansluiten op de WAN of LAN poort van Airport Extreme station?

het doel is draadloos te kunnen gaan internetten met een powerbook…

thanks

je kan inderdaad gewoon je airport extreme aansluiten op een poort van je modem/router/switch. Het gaat dan werken als een wireless access point. Je hebt de lan-poort nodig van je airport extreme basisstation en een straight utp kabeltje. Ik weet niet welk powerbook je hebt, en of daar ook een airport extreme netwerk kaartje in gaat. Bovendien is een airport extreme basisstaion alleen als wap gebruiken wel zonde, want het is ook meteen een router met DHCP etc. Wanneer je een oudere powerbook hebt waar een 802.11b kaartje in gaat (een " oude" airport kaart) zou je kunnen overwegen om gewoon een wap te kopen van een andere leverancier die met 802.11b werkt, bijv Linksys. Wanneer je toch alleen maar draadloos op internet wil is 802.11b snel genoeg, maximaal 11 Mbs, in de praktijk zo 5 Mbs. Maar je internet verbinding is toch trager, adsl biedt meestal als maximum 1,5 Mbs, bij enkele providers kan dat tot een theoretisch maximum oplopen van 8 Mbs, maar in de praktijk is dat altijd minder. Kortom, 802.11b werkt zowel voor apple als voor windows apparatuur. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

je kan inderdaad gewoon je airport extreme aansluiten op een poort van je modem/router/switch. Het gaat dan werken als een wireless access point. Je hebt de lan-poort nodig van je airport extreme basisstation en een straight utp kabeltje. Ik weet niet welk powerbook je hebt, en of daar ook een airport extreme netwerk kaartje in gaat. Bovendien is een airport extreme basisstaion alleen als wap gebruiken wel zonde, want het is ook meteen een router met DHCP etc. Wanneer je een oudere powerbook hebt waar een 802.11b kaartje in gaat (een " oude" airport kaart) zou je kunnen overwegen om gewoon een wap te kopen van een andere leverancier die met 802.11b werkt, bijv Linksys. Wanneer je toch alleen maar draadloos op internet wil is 802.11b snel genoeg, maximaal 11 Mbs, in de praktijk zo 5 Mbs. Maar je internet verbinding is toch trager, adsl biedt meestal als maximum 1,5 Mbs, bij enkele providers kan dat tot een theoretisch maximum oplopen van 8 Mbs, maar in de praktijk is dat altijd minder. Kortom, 802.11b werkt zowel voor apple als voor windows apparatuur. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

bedankt voor je reactie!

ik ben van plan een 17" PowerBook te kopen (het is nog even sparen ;)) maar ik ben iig zeker over op Apple. Ben Linux gebruiker ook en Apple is het dus helemaal, eindelijk goede applicaties op een goed OS!

wilde dus weten of het wel werkt allemaal zoals ik had gedacht. Tja het is misschien zonde maar de router zelf heeft ook DHCP etc - ookal gebruik ik het niet, statisch komt wat fijner uit met ons kleine netwerk en NAPT instellingen, IP adressen willen nog wel eens omgeruild worden en dat is het niet leuk steeds NAPT te moeten wijzigen.

maar zover ik het nu begrijp, het airport extreme basisstation krijgt dus een IP adres (statisch) en dan de laptop weer van het basisstation.
Voor de ADSLrouter zou het gewoon lijken dat het AirportExtremeBasisstation een computer is die gegevens opvraagt en ontvangt?

thanks alvast :slight_smile:

Nee zo is het niet helemaal. Wanneer je in je alcatel DHCP en NAT uitschakelt moet je de computers een vast intern IP adres geven, dus ook voor je powerbook. Ook in het airport extreme basisstation zet je DHCP en NAT uit. Het basisstation werkt dan als een zender/ontvanger voor draadloos ethernet, meer niet. Je kan eventueel ook ervoor kiezen om DHCP in je alcatel wel te gebruiken en die kent dan IP-adressen toe aan de aangesloten computers.Als je voor een 17" powerbook kiest dan is inderdaad momenteel je enige optie om een extreme basisstation te kopen want omdat 802.11g nog niet gestandaardiseerd is loop je het risico dat je airport extreme kaart geen verbinding kan maken met een accesspoint van een andere leverancier dan apple.

Overigens zat ik me te bedenken wat het nadeel is van DHCP gebruiken op de router. Wanneer in in je netwerkje een computer een vast IP-adres wil geven kan dat toch altijd. Bij de TCP/IP instellingen kun je aangeven of de computer een vast IP-adres heeft of van een DHCP server moet krijgen, zowel onder windows als OSX. Is in mijn geval ook zo, totaal 3 computers in mijn netwerkje, twee ervan hebben een dynamisch IP-adres dat door de router wordt gegeven en de derde een vast IP-adres omdat daar een server op draait. Mijn ISP geeft mij een vast IP-adres, en de router sluist alles keurig door naar de PC met de webserver.

Thanks, daar stond ik nog niet eens bij stil! Misschien dat sommige routers problemen ondervinden (DHCP aan en alleen ip's willen uitdelen die toegang krijgen tot internet) maar ik denk dat dat wel meevalt.

In mijn geval heb ik nooit een probleem gehad. Alle computers kunnen gewoon naar internet, ongeacht of het een dynamisch of statisch Ip-adres is. Overigens, 2 van mijn computers draaien onder windwos (98se en XP) en de derde is een imac. En verder lukt het bestanden uitwisselen tussen deze compuers ook perfect. OSX naar windows 98se gaat perfect, kan alle drives en bestanden zien, maar andersom niet. XP gaat wel. Naar linux trouwens ook, via smb/samba. Op mijn computer waar 98se draait heb ik ook Redhat 5.1 draaien. Ik doe overigens nauwelijks iets met Redhat, omdat het een oude versie is en o.a. mijn soundblaster kaart niet herkent. Dus geen geluid. Het is een PC met een Cyrix 166, upgraden naar een nieuwere versie van Redhat gaat dus ook problematisch.

Hmm maar waarom kun je niet vanaf je XP machine naar je iMac? zou toch moeten lukken?

ik vraag me af of de printer-server van het AirportExtreme station gebruikt kan worden in de eerder besproken opstelling, ik neem aan van niet?

Ja van windows XP naar de iMac gaat perfect, geen enkel probleem. wat betreft het printen via de usb-poort durf ik niet zeker te zeggen of het wel of niet kan in de besproken opstelling.Mijn eerste idee is dat het inderdaad niet zal kunnen. Leg anders je probleem ook eens uit aan apple, misschien dat die je ook verder kunnen helpen. De situatie die mij zelf voor ogen staat is de volgende: modem, daaraan gekoppeld het airport extreme basisstation via de wan-poort en aan de lan-poort daarvan een switch voor het bedrade netwerk. En dan werkt alles wel, want het basisstation is de router en heeft dan ook een eigen intern ip-adres.

Ik heb er even een plaatje van gemaakt, meteen een Flash demonstratie voor je ;)

[img:a653f4a2c9]http://www.xs4all.nl/~aracon/dl/pic/network.jpg[/img:a653f4a2c9]

Moet ik de WAN of de LAN poort van de Extreme hebben?

Mooi plaatje. Volgens mij de lan poort van het basisstation met een normale cat5 utp kabel, niet crossed.

heb net mijn 15" powerbook en airport aangesloten op het netwerk en alles werk prima behalve de in het netwerk opgenomen iMac en G4. configuratie: Powerbook 15" alu, G4 Silver, iMac 400Mhz, alles op 10.3.3. Draytek 2200 router (met de laatste firmware), Farallon netline 10/100 switch/8 (ethernet hub), HP 5MP laserprinter met ethernet adapter jetdirect. De ethernetinstellingen op de G4 (en iMac) waren als volgt: ip-adres 192.168.1.2 (iMac 192.168.1.2) subnetmasker 255.255.255.0 DNS nrs 195.121.1.34, 195.121.1.66

via “AirPort-hulpprogramma” had ik de Powerbook zo op het netwerk.
alleen kom ik met geen mogelijkheid met de G4 en iMac op het net.
Heb o.a. de instellingonder tcp/ip "configureer IPv4 Via DHCP (zoals in de handleiding staat), maar zonder resultaat. Zie op geen van de macs de anderen in het netwerk. Zie ik iets over het hoofd (uplink-poort op de hub o.i.d.)?
Heeft iemand een dergelijke configuratie werkend? zo ja, dan heel graag wat advies.
bedankt.

nog vergeten: de G4 en de iMac hebben geen airportkaart en de printer zie ik vanaf de Powerbook ook niet.