Aktieve vensters NIET op de voorgrond?

Dit is een klein probleem wat ik al heel lang heb maar wat me wel steeds meer begint te irriteren en ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit hebben en hopelijk misschien zelfs wel een oplossing weten.

Ik ben nogal een zenuwachtig persoon achter de computer; doe meerdere dingen tegelijk. Vaak klik ik dan ook als een wezenloze heen en weer tussen vensters. Zoals nu bijvoorbeeld; een bericht tikken op MacOSX.nl, tussendoor zaken up- en downloaden op mijn eigen forum via Dreamweaver MX en snel naar wat nieuwe MP3-tjes luisteren en een waardering per nummer aanklikken.

Om snel tussen de vensters te wisselen maak ik de indeling op mijn scherm altijd zo dat er altijd wel ergens een of ander hoekje van de gebruikte vensters zichtbaar is om het aan te klikken waardoor het aktief wordt.

Nu heb ik dus ZEER REGELMATIG het probleem dat ik op een randje van een venster op de achtergrond klik waarna OS X vervolgens traag als dikke stroop aan het werk gaat. Mijn venster op de voorgrond wordt lichter, het venster op de achtergrond donkerder, de eventuele scrollbar van het venster op de achtergrond wordt blauw… en vervolgens niets! Het aangeklikte venster wordt het aktieve venster MAAR BLIJFT OP DE ACHTERGROND! Nogmaal aanklikken werkt niet, het venster is immers al het aktieve venster. Ik moet dan het “oude aktieve” venster weer aanklikken en de aktie gewoon nogmaals doen om het andere venster op de voorgrond te krijgen.

Ik erger me hier inmiddels behoorlijk aan en moet met droevenis en pijn in mijn hart bekennen dat ik dit soort gezeik met Windows nog NOOIT heb gehad! :cry:

Kent iemand dit verschijnsel? Momenteel werk ik op een iMac 700Mhz met 256 MB (omdat de voeding van mijn iBook verrot is :cry:), maar op mijn iBook 800 Mhz met 640 MB had ik precies hetzelfde gelazer, de computer is qua snelheid dus niet het probleem…

Probleem komt me niet bekend voor maar zelf ben ik ook een zenuwachtige klikker, ik gebruik mijn klikacties altijd in combinatie met m'n ALT-toets. (Dus klikke met de ALT ingedrukt). Dat ie langzaam reageerd kan misschien ook met de geopende applicatie te maken hebben.. Met OS-9 heb ik vaak gehad dat ik zo snel klikte dat m'n systeem mesjogge werd en vast sloeg, met OSX nooit mee gemaakt.. Dus misschien wat minder snel klikke? :|

Kijk, dit vind ik nou een leuk antwoord. Ik heb namelijk ook de ervaring dat iets minder snel soms beter werkt. Net als Tony had ik in OS 9 soms ook dat de dingen zo razendsnel gingen dat het juist daardoor verkeerd ging (je schiet soms door naar een map te ver of zo). OS X mag best wat sneller hoor, ik wil alleen maar zeggen dat snelheid niet altijd leidt tot meer gebruiksgemak. Sorry, iRuben, ik ben niet zo zenuwachtig als jij, maar snap toch wat je probleem is. Een oplossing kan ik je helaas niet aanbieden. :cry:

Tja, "zenuwachtig" is misschien niet het juiste woord geweest. Ik probeer gewoon zoveel mogelijk dingen te doen in mijn tijd, of dat nou op de computer is of niet. Als ik moet sassen (zeiken voor de mensen die sassen niet kennen), maar ik wil ook meteen tweede bak koffie pakken, dan loop ik met mijn lege mok richting toilet, laat de mok in de gang staan, doe mijn zaakje (en ja, was mijn klauwtjes), pak in de gang de mok weer op en terug door de gang naar de keuken. Scheelt weer een paar stappen. :-P

Dit was misschien een gedetailleerd voorbeeld waar niet iedereen op zat te wachten, maar ik bedoel maar aan te geven dat ik in zo min mogelijk tijd zoveel mogelijk probeer de doen. Als ik dus een bestand bijgewerkt heb in Dreamweaver wat 10-15 seconden nodig heeft om te uppen dan klik ik meteen tijden het uploaden ergens anders naartoe om snel tussendoor iets anders te doen. :stuck_out_tongue:

Maar inderdaad, ik zal eens proberen wat “relaxter” te klikken. Blijkbaar is het gewoon een “bug” (laten we het liever een “undocumented feature” noemen) van OS X dat aangeklikt vensters niet altijd naar de voorgrond komen. :wink:

Iruben, ik ken je probleem. Ik ben zo'nzelfde freak die het liefst vijf dingen tegelijk doet. Op dit moment tik ik m'n bericht, download ik m'n nieuwe mp3s, heb ik palm desktop aanstaan (voor afspraken), luister ik de nieuwe tiësto, beantwoord ik m'n mail. Ga zo maar even door. Maar zo vreemd is het niet, want dit hoort mogelijk te zijn met os x. Persoonlijk verberg ik liever de vensters van andere applicaties die ik niet gebruik, daarom hebben ze waarschijnlijk :apple: H en :apple: optie H geïntroduceerd.

Maar bijvoorbeeld itunes heeft het probleem dat als ik er heen switch, via appeltje tab (doe ik altijd), dat het wel het programma laat zien maar het venster is niet zichtbaar. :apple: 1 werkt dan wel weer, maar het is hoogstens irritant. Voorheen had ik het met internet explorer ook wel, dat het venster ineens verdwenen was als ik het verborgen had. Maar sinds safari gebruik ik het niet meer (dus boeje).

Enfin: ik hoop dat apple met een update voor itunes of mac os x komt. Het lijkt me zonde om 130 euro uit te geven voor het verdwijnen van deze ‘functie’.

iRuben, waarschijnljik weet je deze al, maar kan toch handig zijn (vooral als je wil sassen en bakkie koffie drinken tegelijkertijd :P )

Verwissel tussen app’s met appeltje+tab…

doe ik ooit altijd en zit ik direct in het programma dat ik nodig heb…

S6
KOen76.

PS: ik ga nu proberen te sassen, een bakkie te drinken en een muffin te eten en dat allemaal in 1 ruk