Alcatel SpeedTouch 510 + Vigor 2200X + 4 Macs

Mogguh mensen...

Ben net verhuisd en mijn internetsituatie is lichtelijk veranderd. Ik zal zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen wat het probleem is wat zich hier voordoet:

[b:f8359dd4be]OUDE SITUATIE ::: Provider EuroNet*Internet, Mxstream DSL[/b:f8359dd4be]
[img:f8359dd4be]http://web.macosx.nl/~amsterdam/network_oud.jpg[/img:f8359dd4be]

De oude situatie werkte vlekkeloos. Ik kon ports redirecten, van alles aanpassen in de Vigor en op die Vigor een 4-tal Macs aansluiten. Werkte perfect, de Vigor wees interne IP-adressen toe aan alle Macs die aangesloten waren.

[b:f8359dd4be]NIEUWE SITUATIE ::: Provider Speedlinq, BabyXL DSL[/b:f8359dd4be]
[img:f8359dd4be]http://web.macosx.nl/~amsterdam/network_gewenst.jpg[/img:f8359dd4be]

Omdat ik van provider ben gewisseld kreeg ik een ander modem. Een SpeedTouch 510, jullie niet onbekend. In mijn onwetendheid heb ik de Vigor aan de SpeedTouch geplugged en dacht dat ik dezelfde situatie zou hebben als mijn oude. Omdat die SpeedTouch (ik kan het zomaar fout hebben) ook een DHCP-functie heeft, heb ik die van de Vigor via de webinterface uitgezet. Eenmaal die actie gedaan kon ik met 192.168.1.1 de Vigor niet meer bereiken via een browser en dus ook niet meer configureren (zoals ik dat altijd gewend was).

[color=darkred:f8359dd4be]Mijn vraag, hoe kan ik mijn Vigor weer benaderen? Is het uberhaupt mogelijk om mijn Vigor tussen de SpeedTouch en mijn Macs te hangen? Is een hub/switch een optie (kan je volgens mij niet port redirecten)?[/color:f8359dd4be]

Ik vind het uberhaupt al knap dat ik enigszins begrijp wat ik hier zelf opschrijf hehe…

Alvast bedankt voor de eventuele hulp die hopelijk komen gaat.

Volgens mij kun je het als volgt oplossen. Haal even de vigor ertussenuit. Dan verbind je vervolgens een mac met de alcatel en stel die opnieuw in, maar dan zo dat de alcatel 510 alleen als modem werkt en niet als router. De DHCP functie in de alcatel 510 dus uitschakelen. Daarna reset je de vigor terug naar de fabrieksinstellingen en koppel die weer aan de alcatel en aan de vigor vervolgens weer de macs. Dan laat je de vigor weer ip-nummers uitgeven. Het moet na het resetten mogelijk zijn om weer via 192.168.1.1 je vigor te benaderen.

dat is inderdaad de allerbeste opties, de router functie van de 510 is ook niet al te best en kan je zogoed als nix aan instellen behalve aan en uit, maar als je de dhcpserver uitzet ben je er geloof ik nog niet, dan moet je geloof ik nog steeds je vaste ipadres dat je van je provider hebt gekregen door sluizen naar je vigor... althans, dat moest wel bij mijn draadloze belkin... anders mochtie niet het internet op van alcatel510

Ik heb dezelfde situatie: dhcp in de speedtouch aanlaten de vigor het vaste ip adres geven van 10.0.0.150 , subnetmask 255.255.255.0. gateway 10.0.0.138. Ik zou de vigor resetten tot fabrieksinstellingen en dan weer benaderen via 192.168.1.1 of zoiets ( kan ook 192.168.0.1 zijn) Werkt hier prima.

OK guys, ik kan weer even voort nu, ga straks even proberen, kan ook morgen of overmorgen worden want een Ikea-kast, daar hoef je niet zo zeer technisch voor te zijn, maar wel geduldig. En laat ik dat nou net niet zijn LOL

Ik hou jullie op de hoogte of het is gelukt e.d. Ik denk dat ik jullie hulp nog wel nodig zal hebben.

Alvast bedankt.

:wink: