alcatel/thomson speedtouch 510 en windows netwerkperikelen

De speedtouch 510 is al bij meerdere onderwerpen ter sprake gekomen, maar mijn probleem zat er niet tussen. dus hier gaat hij:

We hebben een windows-netwerk via een switch. sinds kort heb ik daar een speedtouch 510 op aangesloten voor ADSL-internet. installatie loopt per werkstation soepel. De router wordt telkens herkend en instellingen aanpassen gaat zonder problemen. Echter geen internet en de modem is ook zelf niet aan te spreken via zijn eigen IP-adres (10.0.0.138) Nu werd er een probleemoplosser bijgevoegd en die geeft aan dat de IP-adressen van de werkstations niet goed zijn.

Nu heb ik al contact gehad met de helpdesk, van het bedrijf dat ons netwerk heeft geleverd, en we hebben toen de alle werkstations een vast IP-adres gegeven. Verder de modem gereset en alles opnieuw opgestart. Geen verandering. Volgens hun zou het probleem in de modem zelf zitten. Nu heb ik in andere postings al wat gelezen over de supportsite van speedtouch en de firmware die daar te downloaden is, zou het zo simpel zijn? of zie ik iets anders over het hoofd?

Dit is onze situatie:
IBM-server (windows 2003)
5 netwerkstations (windows 98 en 2000)
(na dit weekend) 3com 24poorts switch
speedtouch 510 multi-pc modem (modem en 4 poorts hub of router in een)

Ik weet het is geen mac platform, en ik zou graag op mijn werk ook met mac willen werken, maar helaas.
Ik denk zelf dat het ook geen windows/mac probleem is, maar een modem probleem

wat voor ipadressen heb je aan de machines toegewezen? en heb je de gateway ook ingevuld? dat vergeten heel veel systeembeheerders nameijk!

Bij welke provider zit je, heb je adsl van KPN? Als je een PC via een ethernetkabeltje direct aansluit op de router/modem, kun je dan ook niet naar 10.0.0.138?

[quote:49831660dd="HS-L"]wat voor ipadressen heb je aan de machines toegewezen? en heb je de gateway ook ingevuld? dat vergeten heel veel systeembeheerders nameijk![/quote:49831660dd]

ik heb als ipadressen (geloof ik) 192.168.0.1 (server) en het laatste verder opvolgend. Misschien dat ik het nu niet correct heb opgeschreven, maar de ip-adressen zijn wel correct ingesteld. Als je met gateway de subnetmask bedoeld die is overal 255.255.255.0

[quote:49831660dd=“PeterK”]Bij welke provider zit je, heb je adsl van KPN?[/quote:49831660dd]

Ik heb adsl via KPN, het is een aparte provider speciaal voor verzekeringswezen en (para)medische instellingen. Als ik dus naar de helpdesk moet bellen is dat via KPN, en ik heb geen zin om langdurig in de wacht te staan. Dat is ook de reden dat ik de helpdesk van onze hard- en softwareleverancier heb gebeld. Deze helpen altijd snel en correct. Alleen dit konden ze niet telefonisch oplossen. Dus sturen ze vlg week iemand langs, en dat gaat natuurlijk geld kosten.

[quote:49831660dd=“PeterK”]Als je een PC via een ethernetkabeltje direct aansluit op de router/modem, kun je dan ook niet naar 10.0.0.138?[/quote:49831660dd]

Ik heb als eerste een van de pc’s direct erop aangesloten, krijg dan ook geen contact met de modem via 10.0.0.138.

Ik zit nu weer thuis, maar ga zaterdag proberen of ik nog wat kan aanpassen, dus HS-L als het met die gateway niet klopt zou ik graag wat meer uitleg willen hebben.

gewoon eerst eens proberen met 1 pc op dat ding. dan sluit je alle rariteiten van de andere pc's uit.

Ik heb het al met 1 (stand alone) pc geprobeerd, dat gaf de zelfde problemen. Hij herkent de modem wel, maar via de browser is het niet mogelijk om contact te maken (zowel standalone als in het netwerk via 10.0.0.138) en internet doet het ook niet.

Maar ik moet nu weg, dus ik volg latere postings vanaf morgen weer. Elke suggestie is welkom.

Ik durf te wedden dat je een onverklaarbare clash van data hebt, net als ik met een ST501 en een switch. De oplossing was om het modem direct op één computer aan te sluiten en via Telnet de Ethernet-poort van het modem in te stellen op 10Mbit/Half Duplex. Standaard staat hij op 100Mbit/Full Duplex en dat werkt niet met een switch ertussen. Het heeft mij maar twee weken gekost om dit te regelen. :evil:

BTW: De telnet-commando’s staan in een dikke vette uitgebreide PDF, die ik wel op mijn schijf heb staan, maar waarmee ik niet graag andere servers belast. Bezoek mijn homepage (zie hieronder), neem contact op en ik mail hem als je wilt.

BTW2: Voor het geval je het je afvroeg: je zult inderdaad met Terminal moeten werken. Als je echter doet wat er in de PDF staat, is het supersimpel en kost het je bij elkaar een minuutje of 10 (inclusief achter bureaus klimmen om kabels los en vast te maken, aan het begin en einde van je avontuur)…

[quote="Umbwungi"]Ik durf te wedden dat je een onverklaarbare clash van data hebt, net als ik met een ST501 en een switch. De oplossing was om het modem direct op één computer aan te sluiten en via Telnet de Ethernet-poort van het modem in te stellen op 10Mbit/Half Duplex. Standaard staat hij op 100Mbit/Full Duplex en dat werkt niet met een switch ertussen. Het heeft mij maar twee weken gekost om dit te regelen. :evil:

quote]

Umbwungi je had deels gelijk. Uiteindelijk was het probleem toch wat complexer en moest er toch iemand van de technische dienst komen. Deze zijn al met al toch een middag er mee bezig geweest. Dit had te maken met onze internetprovider. Wij zitten namelijk via een beschermd netwerk op het internet. Al het internetverkeer verloopt via een firewall en virusscanner. Daarnaast was de (proxy)server zo ingesteld dat elke download er zichtbaar een scanner meeliep en bepaalde downloads zelfs niet uitgevoerd kon worden.

Jouw voorgestelde oplossing bracht wel de oplossing voor het probleem van de koppeling van router en switch. Dus bij deze bedankt :lol:

Het was mij een waar genoegen. Ik heb trouwens de URL opgezocht van het uitgebreide handboek:

http://www.speedtouch.com/pdf/E-SIT-CTC-20021203-0003_v1.0_public.pdf

Flink stukje leeswerk, maar de Telnet-commando’s om de Ethernet-poort van je modem goed in te stellen doen wonderen. Mail mij s.v.p. niet meer voor het PDF, download het hier.

Succes!