Algemene kunstkritiek

Bij deze dan, ik zou zeggen, is er iemand die de aftrap wil doen?

Noem een naam…

Ik krijg een beetje een kunstkop van die vage topics....

[quote:a8edce38bd="Aughura"]Bij deze dan, ik zou zeggen, is er iemand die de aftrap wil doen?

Noem een naam…[/quote:a8edce38bd]

Laten we es beginnen met Yves Klein

ho ho, ik heb toch begrepen dat een paar mensen een algemeen kunstkritiek topic wel leuk zouden vinden, dus ik ben maar zo vrij geweest die te openen.

Wat is daar vaag aan?

Behalve dan dat er nog niet echt een onderwerp is waar we onze kritiek over kunnen spuien.

Misschien is kunstkoppen wat?

Ik vind het leuk, enne Yves Klein is gepatenteerd blauw. Wat weten we nog meer over hem?

Kunst is een leugen die ons de waarheid doet begrijpen. [i:089d476ac4]Picasso[/i:089d476ac4]

Kunst begint waar nabootsing eindigt. [i:089d476ac4]Oscar Wilde[/i:089d476ac4]

De taak van kunst is chaos in orde te brengen. [i:089d476ac4]Theodor Adorno[/i:089d476ac4]

Wat is kunst volgens jouw?

[quote:66ad28a469="wjgmspeedy"]Ik vind het leuk, enne Yves Klein is gepatenteerd blauw. Wat weten we nog meer over hem?[/quote:66ad28a469]

chelsea hotel manifesto

Ha, eindelijk een lekker vaag kunst-topic. Heb vandaag in Maastricht (lekker weertje daar zeg) bij de Slegte een pocket over Expressionistische schilders gekocht. Wil me toch eens wat meer verdiepen in die stroming. Jammer dat het boek van Arnulf Rainer in het Frans was, anders had ik die ook meegenomen.

Kunstboeken kopen bij De Slegte... heel gevaarlijk, want verslavend.

[quote:64aa8f0c32="els"]Kunstboeken kopen bij De Slegte... heel gevaarlijk, want verslavend.[/quote:64aa8f0c32]

Ik weet het… vooral omdat ik altijd moet plassen wanneer ik daar ben (gek hé?) en ik echt niet van plan ben om weer binnen twee minuten buiten te staan :lol:

LOL :D

Ik kwam er vaak in mijn lunchpauze (van tevoren geplast) om te kijken. En van kijken komt nog wel eens kopen. Gelukkig nam ik wel brood van thuis mee en daarmee spaarde ik ENORME bedragen uit waar ik dan weer boeken van kon kopen. Slim he?

[quote:a2fd812221="els"]LOL :D

Ik kwam er vaak in mijn lunchpauze (van tevoren geplast) om te kijken. En van kijken komt nog wel eens kopen. Gelukkig nam ik wel brood van thuis mee en daarmee spaarde ik ENORME bedragen uit waar ik dan weer boeken van kon kopen. Slim he?[/quote:a2fd812221]
Flink sparen en dan hier groot inslaan: Veel van wat op dat boekenfestijn wordt aangeboden, vind je later voor een flink hogere prijs bij De Slegte.
Winkeltips voor op het boekenfestijn.

[quote:34573828da="MacBjorn"] Ik weet het......... vooral omdat ik altijd moet plassen wanneer ik daar ben (gek hé?) en ik echt niet van plan ben om weer binnen twee minuten buiten te staan :lol:[/quote:34573828da]

Lui he :stuck_out_tongue:

[quote:f5a8292484="charley"][quote:f5a8292484="MacBjorn"] Ik weet het......... vooral omdat ik altijd moet plassen wanneer ik daar ben (gek hé?) en ik echt niet van plan ben om weer binnen twee minuten buiten te staan :lol:[/quote:f5a8292484]

Lui he :P[/quote:f5a8292484]

Moah… eerder te gefascineerd door al dat moois daar.

Hé, het kunstdraadje is er, leuk! Of blijven we nu bij een loflied op De Slegte hangen ;-)? Ik heb er van de week ook nog met het nodige in mijn handen gestaan, maar niets gekocht, het is hier al zo vol.

Heeft iedereen hier trouwens een favoriete (beeldend) kunstenaar? Toen iemand me een tijdje geleden naar mijn lievelingsschilder vroeg, wist ik helemaal niet wat ik moest antwoorden. Ik kan gek genoeg wel zo een paar kunstenaars opnoemen waar ik helemaal niets mee kan (Rothko en Newman). Ik krijg niet meteen de neiging een mes in het doek te zetten, maar hun werken wekken gek genoeg ergernis bij me op.

In de categorie ‘guilty pleasures’ kan ik trouwens stiekem heel erg van de pre-rafaëlieten genieten. Hangt tegen kitsch aan, maar dat heeft juist wel wat.

[quote:5cdf6badee="Chartreuse"]Heeft iedereen hier trouwens een favoriete (beeldend) kunstenaar? Toen iemand me een tijdje geleden naar mijn lievelingsschilder vroeg, wist ik helemaal niet wat ik moest antwoorden. Ik kan gek genoeg wel zo een paar [b:5cdf6badee]kunstenaars[/b:5cdf6badee] opnoemen waar ik helemaal niets mee kan (Rothko en Newman).[/quote:5cdf6badee] haha, ik las eerst "knutselaars"... :innocent:

Favoriet is absoluut Constant. Ik hou van bijna de hele Cobrabeweging. En dan bedoel ik dus niet de posters van Corneille, die nu voor kunst worden verkocht. De werken van Constant hebben een heel tere uitstraling. Het lijkt alsof de kleuren toevallig zo op het doek zijn gekomen. Ik weet niet eens of hij nog leeft. Zoja, dan is hij echt stokoud.

[quote:bebb191e4c="Zweefvliegerke"]haha, ik las eerst "knutselaars"... :innocent:[/quote:bebb191e4c]Die vind je in NL nogal eens onder het kopje BKR...

[quote:ca214c8f36="wjgmspeedy"] Ik weet niet eens of hij nog leeft. Zoja, dan is hij echt stokoud.[/quote:ca214c8f36] Het Cobramuseum meldt niets over een eventuele dood, ik neem aan dat ze het daar wel weten.

Het is me, door het nodige vertaalwerk op kunstgebied, dat bepaalde soorten kunstenaars in echt stokoud worden. Bij schilders trekken de zelfmoorden het gemiddelde nogal eens naar beneden, maar als fotograaf (mits je niet naar een oorlogsgebied gaat) of architect zit je echt gebeiteld, die worden doorgaans heel erg oud.

Hé, mijn laatst gekochte kunstboeken gingen trouwens over fotografen (Walker Evans en de Bechertjes).

edit