Algemene regels radiospotje

Hallo,

Even een vraagje als onervaren ‘producer’ :stuck_out_tongue:
Ik ben gevraagd om een radiospotje (noem je dat zo bij radio?) te maken voor een politieke partij.
De techniek heb ik wel genoeg ervaring mee, maar ik vroeg me af of er algemene regels voor zijn.
Wat de gangbare lengtes zijn van een radiospotje etc.
Ik hoop dat er hier een aantal mensen zijn die me hier tips over kunnen geven!

Alvast bedankt!

[url=http://www.cvdm.nl/pages/home.asp?flash=7]Commissariaat voor de Media[/url]

[url=http://www.cvdm.nl/documents/brochurecom.pdf]commerciële omroep en de mediawet/url

Misschien dat je hier wat info kan vinden, succes verder!

De lengtes van een radio spotje/commercial zijn altijd in stappen van 5 seconden. ga je daar ook maar een paar samples overheen, dan moet je gelijk voor de volgende 5 seconden betalen. Het ligt er geheel aan wat je inkoopt bij de zender. Dus check dat maar eerst. Verder moet je weten dat het maximale level op -9db Full scale moet liggen, wat weer gelijk staat aan 0db op een ppm meter. En let op de dynamiek! Kan geen kwaad om die flink inelkaar te stampen. Ik zorg er altijd voor dat gesproken text nooit onder de -3db ppm komt!

ik gebruik garageband (ik weet het... erg onprofi, maar ik heb geen geld voor meer en kan alles dat ik kan en nodig heb in garageband) maar zijn de decibellen die daar worden aangegeven zijn dezelfde als die jij bedoeld?

Weet iemand toevallig tutorials voor bijvoorbeeld: afmixen… etc.

nogmaals bedankt! (ook voor bovenstaande reacties!)

Als ervaren audioproducer/commercialproducer of hoe je het ook wil noemen; let vooral op de verhoudingen: luister het geheel op een goede set speakers, zo 'kaal' mogelijk (dus ga niet de bas op je versterker ofzo meer open draaien: eerst alles op '0'.) Als de verhoudingen stem/muziek goed zijn, dan kun je altijd nog eventueel met andere overleggen over de uiteindelijke output van het geluid. Als je meteen al met een compressor/limiter e.d. aan de gang gaat, krijg je nooit een mooie balans. Tot zover de techniek. Wat betreft de inhoud: hou het simpel. Zie het als een advertentie: te veel tekst nodigt niet uit om te lezen, dus te veel spraak werkt ook niet. Maak op papier eerst een opzet en beschrijf daarin de essentiele dingen. Vervolgens schrijf je een goede, bondige tekst (wie/wat/waar is meestal het belangrijkste. Dat kun je aanvullen met (waarom/wanneer/hoe etc) . Lees de tekst een paar keer hard op (of de persoon die hem in gaat spreken) om te beoordelen of de tekst 'lekker loopt' en of de tekst niet te lang is. Als je echt gaat inspreken: zorg voor een goede microfoon en spreek de tekst meerdere malen in. Vervolgens kun je het beste even ergens anders naar luisteren (even de radio aanzetten ofzo) en dan nog een keer beoordelen of het op de juiste manier is gedaan. Hoewel Garageband een leuk programma is, denk ik niet dat het een basis is om in de toekomst ook commercials mee te gaan maken. Er zit een groot verschil tussen bijvoorbeeld een equalizer van Garageband en Sony. Vergelijk je commercial vooral goed met anderen, dan hoor je het beste wat er nog mis is.

Het is moeilijk om het hele verhaal kort uit te leggen, maar ik hoop dat je hier in ieder geval iets aan hebt.
Succes!

Als ervaren audioproducer/commercialproducer of hoe je het ook wil noemen; let vooral op de verhoudingen: luister het geheel op een goede set speakers, zo 'kaal' mogelijk (dus ga niet de bas op je versterker ofzo meer open draaien: eerst alles op '0'.) Als de verhoudingen stem/muziek goed zijn, dan kun je altijd nog eventueel met andere overleggen over de uiteindelijke output van het geluid. Als je meteen al met een compressor/limiter e.d. aan de gang gaat, krijg je nooit een mooie balans. Tot zover de techniek. Wat betreft de inhoud: hou het simpel. Zie het als een advertentie: te veel tekst nodigt niet uit om te lezen, dus te veel spraak werkt ook niet. Maak op papier eerst een opzet en beschrijf daarin de essentiele dingen. Vervolgens schrijf je een goede, bondige tekst (wie/wat/waar is meestal het belangrijkste. Dat kun je aanvullen met (waarom/wanneer/hoe etc) . Lees de tekst een paar keer hard op (of de persoon die hem in gaat spreken) om te beoordelen of de tekst 'lekker loopt' en of de tekst niet te lang is. Als je echt gaat inspreken: zorg voor een goede microfoon en spreek de tekst meerdere malen in. Vervolgens kun je het beste even ergens anders naar luisteren (even de radio aanzetten ofzo) en dan nog een keer beoordelen of het op de juiste manier is gedaan. Hoewel Garageband een leuk programma is, denk ik niet dat het een basis is om in de toekomst ook commercials mee te gaan maken. Er zit een groot verschil tussen bijvoorbeeld een equalizer van Garageband en Sony. Vergelijk je commercial vooral goed met anderen, dan hoor je het beste wat er nog mis is.

Het is moeilijk om het hele verhaal kort uit te leggen, maar ik hoop dat je hier in ieder geval iets aan hebt.
Succes!

Bedankt!

Inhoud had ik niet echt veel invloed op. Toch bedankt, omdat ik in het in m’n opleiding (communicatie) ook wel kan gebruiken.

Misschien is dit niet de juiste topic om nog een andere vraag te stellen. Eigenlijk gaat het over opnemen in het algemeen. :stuck_out_tongue:

Meestal ploeter ik maar wat aan. Gewoon opnemen en zorgen dat er niks ‘clickt’. Ik weet niet of dat dan afmixen is. Nu weet ik wel dat er ook nog zoiets is, als masteren.
Ik zit namelijk altijd met het probleem dat als ik iets heb opgenomen (liedje bijvoorbeeld) het volume altijd te zacht is als ik het dan op cd zet of in iTunes luister. In Garageband, Audacity of Soundtrack Pro is het wel ok. Ik denk dus dat dit aan het masteren ligt, wat ik dus niet gedaan heb en niet kan. Kan dat in een van bovenstaande programma’s? en hoe?
heeft dat te maken met die compressors en limiters?

Ik wil graag goed leren opnemen, afmixen en masteren (mis ik nog iets in het rijtje?)… veel vragen stel ik dan ook hier op het forum. Ik weet niet of dat de bedoelling is, maar het helpt me wel!

tja.. masteren. Das dan weer een vak apart. Dat leg je niet zo 1-2-3 uit. Als ik jou was, zou ik een keer met een nummer langs gaan bij een studio die digitaal mastert. Dan kan je een beetje zien wat ze met software allemaal doen. Vraag daar dan een beetje uitleg. Dan kan je meteen het verschil horen en zien. Dan is er ook nog (gedeeltelijk) analoog masteren, maar dan heb je het over een berg extra spullen, die je daar voor nodig hebt. Ik master wel eens wat bij Electric city in Brussel. Daar wordt ik erg blij van. Maar misschien is een eenvoudige plugin wel voldoende om jouw productie wat op te krikken, en heb je al deze poespas niet nodig.

Bedankt mailmen :)

volgens mij ben je nog niet echt aan professioneel masteren toe. idd, dat is een vak apart.

het probleem van de te zachte eindmix los je op door in garageband in het masterspoor een compressor op te nemen en daar flink mee te experimenteren. (=flink wat compressie toevoegen.)

vraag aan je opdrachtgever hoe lang dat spotje precies moet worden. inhoud en lengte zijn niet jouw verantwoordelijkheid.

zet ook op het stemspoor flink wat compressie, zodat de tekst verstaanbaarder wordt. als je even wacht tot ilife '06 er is zit in de nieuwe podcaststudio al deze mogelijkheden al verwerkt. (compressie, ducking, optimale EQ etc)