Alle bestanden verplaatsen naar externe schijf.

Hallo,

Ik heb een Macbook Pro (laat 2013) met 250GB opslag, deze is al bijna vol.
Nu heb ik een 1TB externe harde schijf gekocht om ALLE bestanden daarheen te verplaatsen.

Ik wil alle bestanden die ik ooit heb gedownload, gemaakt heb enz. verplaatsen zodat
alleen de basisbestanden/programs er nog op staan. Wat is de meest efficiënte en veilige manier om dit te doen?

Mvg,

Sem

Waarom doe je dat niet met Superduper.?Je hebt dan niet alleen al je bestanden , maar ook heel je systeem , je instellingen , programma’s enz. ,en bovendien een extra opstartbaar extern systeem ?

Ik zou je OS lekker op je interne schijf laten staan. Je Home-folder daarentegen zou je naar een externe HD kunnen verplaatsen.

Stap 1: Kopieer je Home folder naar de externe HDD met CCC of SD.
Stap 2: Ga naar Apple menu > System Preferences > User & Groups, klik op het hangslotje en geef je password in.
Stap 3: Klik met je rechtermuisknop (of ctrl-klik) op de huidige gebruiker en selecteer ‘Advanced options’.
Stap 4: Klik achter het veld met je Home Directory op ‘Choose’ en kies de lokatie van je home-folder op de externe HDD.
Stap 5: Herstart nu direct je Mac. Als het goed is wordt nu de homefolder (dus de kopie) op je externe HDD gebruikt. Je kan nu de homefolder op je interne disk in de Prullenbak slepen. (maar Prullenbak nog niet legen!!)
Stap 6: Herstart nogmaals je Mac en kijk of je inderdaad keurig in je ‘nieuwe’ home-folder terecht komt (dus degene die op je externe disk staat). Als dat inderdaad zo is, kun je je Prullenbak legen.

Nu heb je voortaan alle documenten en andere spullen op de externe disk staan, terwijl het OS en alle apps op de interne disk staan. Dit is de optimale combinatie tussen snelheid en opslagruimte-besparing.

Wellicht ten overvloede: Als je nu een backup maakt van je Systeem, dien je dus TWEE locaties aan te geven: Je interne disk EN je extern geplaatste Home folder. De backup mag uiteraard niet op je interne disk OF op de disk met je home-folder staan. Logisch. Zo verlies je GEEN data, mocht er met één van de 2 disks iets mis gaan.

[quote=Night url=http://www.onemorething.nl/community/topic/alle-bestanden-verplaatsen-naar-externe-schijf/#post-2743065 time=1413033454]Ik zou je OS lekker op je interne schijf laten staan. Je Home-folder daarentegen zou je naar een externe HD kunnen verplaatsen.

Stap 1: Kopieer je Home folder naar de externe HDD met CCC of SD.
Stap 2: Ga naar Apple menu > System Preferences > User & Groups, klik op het hangslotje en geef je password in.
Stap 3: Klik met je rechtermuisknop (of ctrl-klik) op de huidige gebruiker en selecteer ‘Advanced options’.
Stap 4: Klik achter het veld met je Home Directory op ‘Choose’ en kies de lokatie van je home-folder op de externe HDD.
Stap 5: Herstart nu direct je Mac. Als het goed is wordt nu de homefolder (dus de kopie) op je externe HDD gebruikt. Je kan nu de homefolder op je interne disk in de Prullenbak slepen. (maar Prullenbak nog niet legen!!)
Stap 6: Herstart nogmaals je Mac en kijk of je inderdaad keurig in je ‘nieuwe’ home-folder terecht komt (dus degene die op je externe disk staat). Als dat inderdaad zo is, kun je je Prullenbak legen.

Nu heb je voortaan alle documenten en andere spullen op de externe disk staan, terwijl het OS en alle apps op de interne disk staan. Dit is de optimale combinatie tussen snelheid en opslagruimte-besparing.

Wellicht ten overvloede: Als je nu een backup maakt van je Systeem, dien je dus TWEE locaties aan te geven: Je interne disk EN je extern geplaatste Home folder. De backup mag uiteraard niet op je interne disk OF op de disk met je home-folder staan. Logisch. Zo verlies je GEEN data, mocht er met één van de 2 disks iets mis gaan. [/quote]

ik zie geen Home-folder? Wel de volgende:

Met „Home” bedoelt hij: „Gebruikers”.¹ Verder moet je niet je hele map „Gebruikers” kopiëren, maar alleen de map daarbinnen, die je gebruikersnaam heeft.

¹ Zoals ik al meer gezegd heb: als iemand z’n systeem op Engelstalig heeft staan, zou die dat ook even op Nederlands kunnen zetten wanneer hij iets uitlegt …

Je draait de rollen om, Jakko. Men kan ook de Engelse termen naar het Nederlands vertalen.
Ik ga niet elke keer als ik iemand probeer te helpen mijn systeem daarvoor aanpassen.

De home folder is de folder met het huisje als icoon. Logisch :slight_smile:

Wat gebeurt er als je externe schijf het begeeft of dat je hem niet aansluit, Night?

Dan kun je niet bij je spullen. ‘Simple as that’.
Daarom is het zaak om en backup te maken/hebben.

@Sem: ik vraag me trouwens af waarom jouw ‘opt’ folder zichtbaar is; deze is normaal gesproken ‘hidden’.

Kan je dan wel de volgende keer opstarten als je je externe schijf 1x bent vergeten aan te sluiten?

Daar kom je snel genoeg achter als je niet bij je spullen kan. Dan de disk aansluiten en herstarten is denk ik niet eens nodig.
Pas als je een backup wil/moet aanspreken zul je de stappen moeten herhalen om je home-folder te kunnen gebruiken. De data is ook ‘gewoon’ bereikbaar natuurlijk.