Alle gegevens van een tweedehands Imac (late 2009) verwijderen.

Ik heb gister mijn allereerste Imac gekocht en weet dus nog helemaal niet hoe alles werkt of de termen die je moet gebruiken, maar ik ga mijn best doen:

Ik heb een Imac late 2009 gekocht via marktplaats alleen krijg ik de gegevens van de oude gebruiker er maar niet vanaf!
Op advies van Apple geprobeerd om Mountain Llion opnieuw te installeren ( via; opstarten met cmd+r en dan opnieuw instaleren), maar de gegvens van de oude gebruiker blijven er maar opstaan. Als ik bijvoorbeeld in Spotlight iets opzoek komen er nog steeds oude mailtjes van de vorige gebruiker naar boven, terwijl ik wel mijn mail account heb ingesteld. Ook staan de e-mail adressen van de vorige gebruiker standaard ingevult bij bijv. Facetime, Imassage enz. enz.

Als het kan zou ik gewoon helemaal opnieuw willen beginnen en alles van de Imac afhalen zodat ik alles helemaal opnieuw kan instellen maar ik ben bang, misschien omdat ik er niet veel vanaf weet, dat ik dan verkeerde dingen doe en ik mijn Imac niet meer kan gebruiken?

Kan ik hem zo instellen dat het lijkt alsof hij net uit de fabriek komt (heb ergens gelezen dat je dan een instructie filmpje krijgt en alles kan instellen).

Ik heb geprobeerd om op dit forum wat informatie te vinden over hoe ik dit het beste kan aanpakken, maar die informatie gaat vooral over het leegmaken van de HD en het opnieuw instelen van OS X.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, zodat ik van 'mijn' Imac kan gaan genieten ;)

Heb je de dvd's er bij gekregen?

je kunt een nieuwe gebruiker met beheersrechten aanmaken.
dan log je de huidige gebruiker uit en log je in onder die nieuwe gebruiker.
daarna kun je de oorspronkelijke gebruiker verwijderen via Systeemvoorkeuren.

en anders kijk je hier even:

http://hints.macworld.com

@ Makoe,

Dat was ik er vergeten bij te vermelden, er zitten geen DVD's bij...

Op vervolg van fred.

Wis daarna de vrije ruimte in schijfhulpprogramma.
Anders is het vrij eenvoudig om met programmatjes de data terug te krijgen .

Niet leuk als je er bankzaken , paswoorden etc op die mac beheerd.

Nu al bedankt voor de reactie, ik zal het vanavond gelijk even uitproberen.

Nou ga ik er vanuit dat het allemaal goed te volgen is en er niets mis kan gaan, maar stel dat ik het verkeerde wis, zorgt dat nog voor problemen? Heel simpel; stel dat ik OSX wis en alle andere bestanden die nodig zijn voor het opstaren van de Imac?

Of zeg ik nu iets heel raars..

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL

Hier vind je meer informatie over herstel, als Mountain Lion er op stond kun je hier mee herstellen.
Let wel op dat als je opnieuw moet downloaden wel de AppleID nodig hebt waarop ML is aangeschaft.

Daarom de vraag of er DVD's bijzaten, dan had je terug kunnen gaan naar fabrieksinstellingen. Wel terug naar SL in dat geval.

Als je de Apple ID niet hebt en dus ML niet opnieuw kan downloaden is de oplossing van Fred44 de oplossing.

@ Makoe

Herstellen met het Herstelsysteem heb ik al gedaan. Ik had nog geen ML gekocht via mijn AppleID, maar dat heb nu onderstussen wel gekocht en toen het "Herstelsysteem" gedaan via Cmd+R. hij heeft het inderdaad opnieuw geïnstalleerd, maar toch blijf ik de gegevens van de vorige gebruiker terug vinden...

Ook het gebruik van de Sleutelhanger werkt nog zoals de vorige gebruiker hem heeft gebruikt.
Ik heb zelf het wachtwoord veranderd, maar hij vraag nog steeds overal om in te loggen met de sleutelhanger. Als ik de gevens van de sleutelhanger kijk dan staan daar alle sites en programa's van de vorige gebruiker....
Gegevens in Safari (Bladwijzers enz.) blijven ook gewoon staan, zelfs na het herstellen.

zo lang je blijft herstellen, zul je die oude gegevens blijven zien.
je hebt volgens mij 2 mogelijkheden:
- nieuwe gebruiker aanmaken en de oude verwijderen.
- opnieuw partitioneren en vanaf opnieuw installeren.

@fred44nl

een nieuw profiel heb ik al gemaakt en de oude heb ik verwijderd, maar blijkbaar iets verkeerd gedaan. Al lijkt het me niet heel moeilijk om dat te doen.. :-S

Het heeft er denk ik ook mee te maken dat ik de termen enzo niet goed ken, want als jij me vertelt dat ik opnieuw moet partitioneren ben je me al kwijt..
Ik ben gewoon bang dat ik straks alles van mij Mac haal en er niets meer mee kan omdat ik geen install DVD's erbij heb...
Ik zie op het forum ook veel "gewoon even een clean instal" doen, maar ik heb geen idee hoe dat moet en waar ik dat kan vinden.

Ik ga vanavond even kijken naar de link die je hebt gegeven, mocht er ik er niet uitkomen dan laat ik het hier even weten.

als ik het goed begrepen heb, dan staat er ondertussen Moutain Lion op.
dan heb je dus ook een zgn. Recovery Partitie.
als je met cmd+R opstart, dan kun je daar het Schijfhulpprogramma vinden.
daarmee kun je de OS X partitie, met de naam Macintosh HD, opnieuw partioneren.
dan is alles van de schijf af, behalve de Recovery Partitie.

als je op safe wilt spelen, dan maak je met het hulpprogramma Recovery Disk Assistant een opstarbare usbstick aan. en wèl eerst testen !!!
dat voor het geval de Recovery Partitie er toch aan gaat :)

lees dit ook even door:
http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL

alle begin is moeilijk :)
maar als je een opstartbare usb-stick hebt, kun je er altijd weer Mountain Lion opkrijgen.

@Fred44nl

Het is me gelukt, alles is nu van de Mac af!
Dank voor de tips!