Alle gegevens weg van nieuwe Imac door reset oude Imac

Een vriend van mij heeft een nieuwe IMac 2020 gekocht daarop alles geïnstalleerd wat moest, ook een gmail adres.
Deze kwam in de plaats van de Imac van 2011.
Op die van 2011 was een Time machine tot deze vervangen werd in januari door de 2020 versie. Op de nieuwe is nog geen TM gebeurd. (niet goed).
Nu is door het resetten van de oude 2011 alles verdwenen van de iCloud gmail, documenten en photo’s.
Als we de TM aansluiten op de nieuwe kunnen we alles wel terug halen via Migratie-assistent.
Zelfs op de iPhone is alles weg van emails enz.
Maar zou er ook niets in de iCloud moeten staan?
Alle hulp is welkom.

Alles ‘wel’ of alles ‘niet’ terughalen?

Hij hoopt nog op iets. Hoe kan het door een oudere Imac te resetten dat alles verdwijnt?
Heb gelezen dat je overal moet uitloggen zoals iCloud en iTunes.

Het uitloggen uit iCloud via de oude iMac kan niet resulteren in het verdwijnen van je bestanden.

Maar er is hoop er is een TM-backup. Dus daarmee kun je het terughalen.

Je kunt ook altijd even inloggen op iCloud.com en kijken of er nog bestanden staan.

Mogelijk heb je iets aan deze Engelstalige uitleg.

How to Restore Deleted Files From iCloud

Ik snap geen zak van jouw verhaal maar dat ligt aan mij.

Hij had twee iMacs naast elkaar moeten zetten, deze moeten verbinden aan elkaar, en dan met de migratie assistent de gegevens van de oude naar de nieuwe moeten overzetten.

Het wordt nu een grote zooi, over een maand komt hij er waarschijnlijk achter dat hij nog wat mist.

Hij heeft allemaal documenten en bestanden en mails van de oude Mac verwijdert.
Blijkbaar had hij zich uit de iTunes en iCloud moeten uitloggen, en zeker ook van de wifi of lan af moeten kopellen.
De Time machine gaat alleen maar terug tot wanneer de laatste backup is gemaakt (van de oude Imac), van de nieuwe had hij nog geen backup gemaakt!

Dus tot februari heeft hij alles terug via de TM, andere spijtig niet.
Al goed dat hij de photoslibrary niet heeft verwijdert.
Nu heb ik terug TM opgezet met 2 x 2tb kleine seagates HD die hij in zijn kalender heeft aangeduid als backup en om de maand wisselt.

alvast bedankt voor de hulp.

grtz

stan

Het wordt een puinhoop met die TM’s en harde schijven. Het beste is 1:1 begin > einde.

Gmail, blijft gewoon Gmail, hij kan gewoon Gmail openen in de webbrowser www.gmail.com

Icloud, ga ervan uit dat hij die standaard 5GB heeft en niets extra’s heeft bijgekocht. Dan kan hij er ook niet veel mee.

Conclusie, gewoon verlies nemen vanaf februari tot nu.

(Bonus, hij moet gewoon googlen voordat hij ergens aan begint, het was simpel geweest, achteraf… )

Dat soort dingen staat toch gewoon op de Apple site?

Maar ja, dat is mosterd na de maaltijd.

Toch vraag ik me af waarom je zoveel data kwijt zou zijn, als er gewoon TimeMachine backups zijn gemaakt. Deze zouden up-to-date moeten zijn totdat de ze niet meer gebruikt werden.

1 like