Allerlei vraagjes over Logic Audio en Panther

Hallo,

Ik heb zo een mooi klaviertje gekocht bij de Applestore (49 e usb keystation M-audio) en heb een legale kopie van Logic Audio gold (laatste versie)
Laat ik eens beginnen met het geluid.
Ik kan wel in Logic iets spelen. Ik zie de nootjes verschijnen als ik op record druk. Ik heb dan een grand piano gekozen. Ik hoor echter niets. Ook niet na het spelen…
De drivers zijn geinstalleerd. Ik heb de setupassistent gebruikt.
Moet ik misschien nog iets aanschaffen?
Ik heb een PB 1500 15" Panther. Interne audio is dus aan.
Keyboard wordt gezien.

Tweede: Ik wil als newbie weten hoe te beginnen? Heeft iemand een tip? Een boek? Een cursus? Ik weet gewoon niets van audio en computer… Ik weet nog niet het verschil tussen midi, audio en andere termen… Dus: Hoe te beginnen?
Computerkennis is aanwezig en mijn ervaring als musicus.

ALLE hulp is welkom en alvast bedankt!

Je hebt alles maar geen soundmodule aangesloten. Je kunt dan bijv. Quicktime gebruiken als geluidsbron. Daarvoor moet je naar het Environment venster gaan en onder nieuw maak je onder Intern een Apple Quicktime synth aan en een nieuw Instrument. Deze verbind je met elkaar door een draadje te verbinden van het instrument (driehoekje klikken) NAAR Quicktime synth.

Nu gaa je naar het Arrange venster. Maak een nieuwe track aan en en klik erop. Er komt een venster te voorschijn waar je naar midi-instrument gaat en daar kies je weer instrument uit. Maak een sequence aan en als je daar noten inzet met je muis of zo moet je een piano horen. Afhankelijk van je Kanaal en Prg veranderd dit piano geluid in andere geluiden.

quicktime instructie filmpjes over logic :

http://www.apple.com/logic/quicktour/

In logic zitten ook nog wat instrument plugins. open zo'n plugin en stuur de nootjes maar eens naar die plugins.

Let wel, Logic Gold is een professionele applicatie met een boek van 730 blz. Dat kan je niet in 3 stappen leren zoals GarageBand. Lees het boek dat er bij zit en je zal verder komen.

[quote:6eedd7eb2c="colpolyp"]In logic zitten ook nog wat instrument plugins. open zo'n plugin en stuur de nootjes maar eens naar die plugins.

Let wel, Logic Gold is een professionele applicatie met een boek van 730 blz. Dat kan je niet in 3 stappen leren zoals GarageBand. Lees het boek dat er bij zit en je zal verder komen.[/quote:6eedd7eb2c]

Dat snap ik maar het boek gaat alleen over os 9 versie en dit is Panther.
tevens: Ik heb de hulp gevraagd van 3 mensen die met Logic werken en die ook niet weten hoe het te regelen…

Het werken met Logic lijkt me leuk te leren. maar dan moet het wel op zijn minst mogelijk zijn geluid te krijgen:-(

[quote:8317d72bb4="Mek"]Je hebt alles maar geen soundmodule aangesloten. Je kunt dan bijv. Quicktime gebruiken als geluidsbron. Daarvoor moet je naar het Environment venster gaan en onder nieuw maak je onder Intern een Apple Quicktime synth aan en een nieuw Instrument. Deze verbind je met elkaar door een draadje te verbinden van het instrument (driehoekje klikken) NAAR Quicktime synth.

Nu gaa je naar het Arrange venster. Maak een nieuwe track aan en en klik erop. Er komt een venster te voorschijn waar je naar midi-instrument gaat en daar kies je weer instrument uit. Maak een sequence aan en als je daar noten inzet met je muis of zo moet je een piano horen. Afhankelijk van je Kanaal en Prg veranderd dit piano geluid in andere geluiden.[/quote:8317d72bb4]

Het eerste gaat redelijk. Alleen weet ik niet welk instrument te kiezen? Ik krijg een heel kort drumgeluidje. Ik zie alleen een klein nummeriek veldje?
Maar behalve dat ik het niet echt begrijp:-) het tweede lukt me niet?
Klik ik op audio, op audionstrument of op een van de icoontjes met allerlei instrumenten daaronder?

Ik bedoel met instrument, een nieuw instrument onder Nieuw in het Environment window. Dat is een midi-instrument. Je hebt ook audio object - daar kun je weer audio-instruments mee aanmaken. Maar dat is weer een ander verhaal.

Als je instrument en quicktime synth dmv een kabeltje trekken vanuit het driehoekje van instrument aan elkaar koppelt dan moet je geluid kunnen krijgen. Het geluid wat uit die quicktime synth komt is afhankelijk van de prg (program change) links in de checkbox. 0 is ak. piano, 1 is el. piano etc.

Je dan wel zoals ik al zei in je Arrange window dit aangemaakte instrument weer tevoorschijn toveren in een track. New → create track of een al bestaande gebruiken. Op de naam gaan staan totdat een popup window zich opent, Dan midi-instrument kiezen en daaruit weer instrument.

Je moet even blijven zoeken. Ik vond het in het begin ook niet echt makkelijk, maar dat is ook al weer meer dan 10 jaar geleden geloof ik. Het is nogal een omvangrijk programma geworden !

[quote:1eb3c57b4a="Mek"]Ik bedoel met instrument, een nieuw instrument onder Nieuw in het Environment window. Dat is een midi-instrument. Je hebt ook audio object - daar kun je weer audio-instruments mee aanmaken. Maar dat is weer een ander verhaal.

Als je instrument en quicktime synth dmv een kabeltje trekken vanuit het driehoekje van instrument aan elkaar koppelt dan moet je geluid kunnen krijgen. Het geluid wat uit die quicktime synth komt is afhankelijk van de prg (program change) links in de checkbox. 0 is ak. piano, 1 is el. piano etc.

Je dan wel zoals ik al zei in je Arrange window dit aangemaakte instrument weer tevoorschijn toveren in een track. New → create track of een al bestaande gebruiken. Op de naam gaan staan totdat een popup window zich opent, Dan midi-instrument kiezen en daaruit weer instrument.

Je moet even blijven zoeken. Ik vond het in het begin ook niet echt makkelijk, maar dat is ook al weer meer dan 10 jaar geleden geloof ik. Het is nogal een omvangrijk programma geworden ![/quote:1eb3c57b4a]

Behoorlijk:-)

Ik kan wel geluid krijgen als ik het toetsenboordje na dubbelklikken gebruik. Maar nog steeds niet via mijn usb klaviertje:-(
Dit moet toch mogelijk zijn?

Alvast weer bedankt!

Misschien staan de midi kanalen niet goed op elkaar afgestemd. Het klavier zal wel op kanaal 1 uitzenden. Je track moet dan ook op kanaal 1 staan.

het programma moet wel het klavier herkennen, maar ik dacht dat je dat wel voor mekaar had. In je trransport window waar play en record zit moet rechts bij midi in en out dan wat nootjes verschijnen als je op het keyboardje speelt.

Kijk anders ook eens even op de emagic site. daar heb je bij support of zo Infoweb met allerlei vargen en antwoorden. En anders zijn er genoeg forums over logic dacht ik.

[quote:e50a9d9bc8="Mek"]Misschien staan de midi kanalen niet goed op elkaar afgestemd. Het klavier zal wel op kanaal 1 uitzenden. Je track moet dan ook op kanaal 1 staan.

het programma moet wel het klavier herkennen, maar ik dacht dat je dat wel voor mekaar had. In je trransport window waar play en record zit moet rechts bij midi in en out dan wat nootjes verschijnen als je op het keyboardje speelt.

Kijk anders ook eens even op de emagic site. daar heb je bij support of zo Infoweb met allerlei vargen en antwoorden. En anders zijn er genoeg forums over logic dacht ik.[/quote:e50a9d9bc8]

Het klavier wordt inderdaad herkend.
De nootjes verschijnen.
Het gekke is dat er heel veel fora zijn maar nergens wordt dit probleem adequaat opgelost.

Dat het Logic boek alleen voor OS9 is kan niet want Logic Gold 6 is Logic Gold 6, dat is onder OS9 hetzelfde als onder OSX.

Anyway als je op record drukt krijg je nootjes te zien zodra je op de toetsen drukt. Het MIDI keyboard is dus goed, en Logic kan je MIDI noten dus goed opnemen.

Als je op PLAY drukt, zal Logic de nootjes gaan afspelen op de track waar de nootjes staan. Als er op die track geen MIDI instrument zit (bijvoorbeeld via MIDI OUT naar een synthesizer) en ook geen audio plugin instrument zit, dan hoor je dus niets want de nootjes worden dan nergens naar toe gestuurd.

De M-audio keystation zelf bevat geen geluiden, Het is geen geluidsbron maar alleen een MIDI controller. Het heeft dus geen zin om je opgenomen nootjes af te spelen naar het keystation zelf.

Het feit dat er “Grand Piano” staat, zegt niets. In de standaard Logic installatie staan allerlei General MIDI instrumenten genoemd, ook al heb je die niet. Je zult je environment zo moeten instellen dat de apparaten die jij hebt, genoemd worden. Als je verder geen apparaten hebt, behalve de M-audio, zul je dus met de interne instrument-plugins in Logic geluiden moeten genereren.

Hoe je je eigen environment kan instellen en hoe je instrument plugins gebruikt staat allemaal in het boek.

Succes er mee!