alles loopt vast in OS X - iMac G4

Na een mislukte installatie van een plugin voor after effects (Advantedge) doet niets het meer op m'n iMac. Hij start nog wel op maar alle programma's bouncen 1x in het dock en dan nada. Software update is ook dood.

Permissies hesteld met schijfhulpprogramma - loopt halverwge vast. Volume herstel gedaan vanaf os X cd - ‘ongeldige sleutellengte’ en dan loopt ie vast.

Hardware test cd gedraaid - niets aan de hand.

PRAM gereset - nu start ie niet verder dan de appel.

Help!

Opstarten van Disk Warrior CD 3.0.2 en opstartschijf laten herstellen, als dat niet lukt ........

schijf herformatteren

veel succes

Met PRAM zappen is de ellende bij een vriend van mij met een oude G3 (waar OS X eigenlijk helemaal niet op kan draaien) ook begonnen. Ik geloof dat dat de zaak weinig goed doet. Loopt ie ook vast bij het grijze scherm als je van CD opstart? Start eens van de HD op en druk appeltje-v in. Dan zie je de command line. Waarschijnlijk krijg je een panic in beeld en kan je afleiden waar het fout gaat.

Niet zomaar herformateren!

Probeer eerst nogmaals de PRAM te zappen, wellicht lost dit je probleem op en is hij nu corrupt.

Lukt dat niet, probeer dan eens met Shift op te starten. Mocht je meerdere partities hebben met systemen erop, probeer dan eens met ALT op te starten. En probeer inderdaad ook eens DiskWarrior. Lukt het om vanaf een andere partitie of CD op te starten en dan schijfhulpprogramma of een ander reparatieprogramma te gebruiken?

Misschien helpt het om eerst Airportkaart en extra RAM eruit te halen en PRAM te zappen, wellicht start hij daarna op. Ik las dit zojuist ergens op internet.

Schijf formateren, hallo zeg, het is geen wintel bak. Hoeft daar meestal ook niet trouwens, maar het is een hels karwei om de registry weer op orde te brengen. Formateren is dan makelijker.

Door de installatie zijn er waarschijnlijk gewoon wat plugins die het geheel niet goed laten werken. Deze kan je gewoon verwijderen.

Zo te zien start je machine in ieder geval al wel op. Je kan kijken als je met een andere gebruiker opstart of de programma’s dan wel werken. Dan moet je de plugins in je user map verwijderen, anders op systeem nivo.

Kijk in de read me van de installer of er staat wat ie waar installeerd, of mischien is er een logbestand van het programma dat aangeeft waar wat is geinstalleerd. Verwijder deze dingen dan gewoon.

Het kan ook zijn dat de verwijzingen in je dock naar zijn grootje zijn. Lukt het wel om een programma op te starten, als je HD opent en dan het programma daar opstart ipv via de Dock?

[quote:0a9e4ca7ae="luxxtek"]Opstarten van Disk Warrior CD 3.0.2 en opstartschijf laten herstellen, als dat niet lukt ........ [/quote:0a9e4ca7ae]

Beetje off-topic, maar mijn iMac G4 1,25 GHz (voorjaar 2004) produceert steevast een kernel panic als ik probeer met DW 3.0.2 op te starten. Ik heb al een nieuwe DW-cd gebrand met hetzelfde resultaat. Ik vermoed dat mijn iMac geen Jaguar accepteert, want dat is het systeem waarmee DW opstart.
Zijn er mensen bij wie dit wel lukt of (nog beter) zijn er mensen die het ook hadden en een oplossing weten?
Aan de cd mankeert niks, want mijn oude G3 iMac start er wel mee op.

[quote:3d1cee1448="Gijs"]maar mijn iMac G4 1,25 GHz (voorjaar 2004) produceert steevast een kernel panic als ik probeer met DW 3.0.2 op te starten.[/quote:3d1cee1448] Je kunt met BootCD een schijf maken met DiskWarrior 3.0.2 erop, duurt een poosje met opstarten, maar je hebt een opstartCD met Panther, zal dan vast wel lukken. :D

Met appel - v geprobeerd op te starten, maar ook dan komt ie niet verder dan het appel logo. Met T opgestart komt ie godzijdank wel in firewire target disk mode, dus ik ben nu ff aan het backuppen naar mijn iBook...

Dat is raar. Appeltje-v (zonder dat streepje!) moet ervoor zorgen dat je in de command line terechtkomt, niet in dat grijze scherm. Gijs, haal al je USB en firewire kabels uit je Mac. Met OS 9 bevroor de boel hier ook al, als je van een opstartschijfje opstart. Ik verwacht het met OS X niet anders, zeker omdat ik na een DW sessie als ik mijn M-audio interface niet reset, gegarandeerd een panic krijg na het inloggen. Mijn DW CD heeft ook Jaguar als opstartsysteem en loopt traag, maar wel goed.

appel v (zonder streep): nada. Alleen appel logo...

[Jisketef modus aan] rrrrraaarrrrr... [Jiskefet modus uit]

Hij start na het PRAM reset gebeuren nu helemaal niet meer op, alleen nog maar in firewire disk mode. Diskwarrior heb ik niet, maar op dit moment krijg ik ook de cdrom niet open. (niet met spatiebalk ingedrukt tijdens opstarten).

Ik begin me nu toch echt zorgen te maken. :oops: :cry: :frowning:

Misschien wordt het tijd om de CUDA knop te vinden? Ik heb net die van mij met appel-v opgestart. Het grijze scherm kwam even in beeld, daarna springt ie op zwart en komt er van alles voorbij flitsen. Net DOS (oeps...). Maar deze post heeft geen zin, want bij jou wil ie echt niet meer. Ik heb wel eens gehoord van dat CUDA knopje en daarmee de boel resetten, maar dan moet het echt serieus fout zitten en dat is nu wel zover denk ik.

mmm cuda - mmm nog even niet...

Ik heb schijfhulpprogramma gedraaid vanaf de iBook over firewire. Lees en huiver:

[quote:d46ebd1186]Schijf voor ‘iMacHD’ herstellen
HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
Extents Overflow-bestand wordt gecontroleerd.
Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
Ongeldige zusterkoppelinge
Ongeldige header B-treee
Ongeldige overzichtsnodee
Multilinked-bestanden worden gecontroleerd.
Verweesde indirecte node ‘iNode631352389’
Catalogushiërarchie wordt gecontroleerd.
Ontbrekende threadrecord (id = 114045)
Ongeldige telling directoryonderdelene
(Het moet 0 zijn in plaats van 66)
(Het moet 78 zijn in plaats van 106)
Ontbrekende threadrecord (id = 406565)
(Het moet 0 zijn in plaats van 2)
(Het moet 29 zijn in plaats van 34)
Ontbrekende threadrecord (id = 73023)
(Het moet 0 zijn in plaats van 5)
Ontbrekende threadrecord (id = 73038)
(Het moet 0 zijn in plaats van 11)
Ontbrekende threadrecord (id = 76477)
Volumecontrole mislukt.

Fout: De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten (-9972)

Poging tot herstel op 1 volume
0 HFS-volumes hersteld
1 volume kan niet worden hersteld[/quote:d46ebd1186]

en:

Mounting Disk(S,“Checking HFS Plus volume.”,0)
Extents Overflow-bestand wordt gecontroleerd.
Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
Sleutels werken niete
Het volume ‘iMacHD’ moet worden hersteld.

Volumecontrole mislukt.

Fout: De onderliggende taak rapporteerde een fout bij het verlaten (-9972)

1 volume gecontroleerd
0 HFS-volumes gecontroleerd
controle van 1 volume mislukt

En toen? format?

laatste update:

Met muis ingedrukt gelukt om CD in te krijgen. Wederom schijfhulpprogramma gedraaid - loopt halverwege vast. Installatie van Panther upgrade cd wil ie niet doen ‘want nieuwer systeem geinstalleerd’. Formatten via schijfhulp betekent 10.1 installeren, en dan panther… zucht… ga ik morgen maar aan beginnen, tenzij iemand een beter idee heeft?

:x

Je hebt een 10.3 upgrade CD? Is dat wat anders dan een normale 10.3 CD??? Moet je per se eerst 10.1 installeren en daarna 10.3?

Start de mac in single user mode. (command-s) Als dat lukt, volg dan de regels op het scherm betreft fsck en mount.

Dit is een unix level file system check. Hopelijk daarna gaat het wat beter…

@ vogel: Ja, da's anders. Hij checkt nml of er een OS op staat waarvan je kunt upgraden, en daarna kun je eventueel de schijf wissen. Doe je het andersom (eerst schijf wissen) dan zegt ie dat ie niet kan installeren, want = upgrade.

Bij mij geeft ie aan dat ie niet kan installeren want mijn systeem is nieuwer. Zucht.

@rrrichie: zoals aangegeven, ik kom met geen mogelijkheid in single user mode…

Aan de foutmeldingen te zien is de HD indeling vernaggelt. Disk Warrior of Drive 10 zou dit moeten kunnen verhelpen. Zo niet dan zul je een clean install moeten doen.

(PRAM zappen is trouwens totale onzin als je applicaties allemaal niet meer opstarten. PRAM bevat uitsluitend gegevens over je hardware en zappen helpt alleen bij hardware storingen, zoals boot disk die niet gevonden wordt, scherm dat in verkeerde resolutie opstart, etc.)

[quote:38a581f04b="colpolyp"]Aan de foutmeldingen te zien is de HD indeling vernaggelt. Disk Warrior of Drive 10 zou dit moeten kunnen verhelpen. Zo niet dan zul je een clean install moeten doen.

(PRAM zappen is trouwens totale onzin als je applicaties allemaal niet meer opstarten. PRAM bevat uitsluitend gegevens over je hardware en zappen helpt alleen bij hardware storingen, zoals boot disk die niet gevonden wordt, scherm dat in verkeerde resolutie opstart, etc.)[/quote:38a581f04b]

Nu net installatie van Panther achter de rug - hij doet het weer. Dus idd HD indeling naar de Filistijnen geholpen.

Dank voor alle hulp! Ben ik de rest van de middag zoet met software installeren en backup terug plaatsen…

Grz

Tjerker