Als Illustrator 9 opslaan vanuit Illustrator CS

In versie 10 kon ik nog (tijdens het opslaan als EPS) kiezen voor een versie-nummer maar ik Illustrator CS kan ik het niet ontdekken. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? De drukker waar ik spullen bij moet aanleveren draait nog Illustrator 9 (op OS 9).

[b:31f93b6735][color=indigo:31f93b6735]Nieuw in dit forum? Vind je geen antwoord op je vraag?[/color:31f93b6735][url=http://www.google.nl] Klik dan hier[/url] [/b:31f93b6735] :lol:

zit er geen handleiding bij ?

okee dan…exporteer en versie 9…klaar

Tiny,

Heb er ook moeten achter zoeken. Door een export te doen lukt het wel.

Ik vind Illustrator 9.0 nog steeds de snelste om mee te werken.

Je moet inderdaad de export functie gebruiken en dan voor Illustrator legacy kiezen. Vervolgens krijg je dan de optie om in oudere versies op te slaan

Oja, let wel op....

Ik heb nog niet ondekt wat ik precies verkeerd deed maar ik heb laatst bij het omzetten van een Illustrator CS naar Illustrator 9 bestand al m’n lagen zien verdwijnen :frowning:

Ik heb nog geen tijd gehad om er eens voor te gaan zitten, waarschijnlijk kun je nog ergens aangeven dat de lagen bewaard moeten blijven bij het omzetten naar een legacy bestand.

bewaar als 8 ?( nog altijd de "veiligste" versie ) en waarom is sinds 10 de uitvoerresolutie zo verstopt ( weet waar ie zit, maar het is wel onlogisch )

[quote:df7f01a539]( weet waar ie zit, maar het is wel onlogisch )[/quote:df7f01a539]

vertel …

Ik heb me helemaal de blubber gezocht en het nog niet kunnen vinden, ook niet in de het Illustrator 10 HandBoek van Academic Service.

http://www.adobe.com/support/techdocs/4aca.htm

of file>document set up>preset>custom…

maar ik kan het fout hebben…langleve de adobe gui

Ik heb versie 10 voor de zekerheid ook nog op mijn HD staan. Vreemd genoeg is daar met de installatie van CS het .AI formaat als bewaaroptie helemaal verdwenen - om als v10/v8 te bewaren moet je er een EPS van maken.

En inderdaad de Adobe (CS) GUI is niet de meest universele. Er is echter één lichtpuntje in dit geval: kijk bijv. eens naar de fontweergave in Adobe Illustrator. Die vind je niet terug in InDesign. Dat is balen, maar bij een unified GUI had men de functie ook in Illustrator achtergehouden, totdat het ook in ID zichtbaar gemaakt kon worden.

[quote:a2e9c809b8="Castor"]Ik heb versie 10 voor de zekerheid ook nog op mijn HD staan. Vreemd genoeg is daar met de installatie van CS het .AI formaat als bewaaroptie helemaal verdwenen - om als v10/v8 te bewaren moet je er een EPS van maken.[/quote:a2e9c809b8]

…wederom export>ai 8)

Misschien wa sik niet duidelijk: ik heb AI CS én AI 10 op mij HD v10 kon gewoon bewaren als v10 + oude versies van .AI

Toen ik CS geïnstalleerd had (die zelf de ‘legacy’ export introduceerde) was demogelijkheid in v10 om .AI te bewaren compleet verdwenen. Ook onder Export zie ik dit bestandsformaat niet in v10. Kortom, de gedeelde resources zijn door CS gewijzigd en dat ‘tast’ Illustrator 10 ook aan.

Maar dit wordt te off-topic - laat maar hangen.

Volgens mij is de extensie .ai vervangen door .txt .ai-bestanden zijn niet meer dan een hele lijst postscriptregels; je kunt ze dan ook gewoon openen (en ev. bewerken) in een teksteditor.

Top guys! Onwijs bedankt. Tien reacties binnen zeven uur. Het forum bewijst haar nut weer eens :)

Ik heb de legacy export optie gevonden en heb hem zo kunnen wegschrijven. Ik ga nog ff Illustrator 9 op een oudere Mac zetten om te testen maar dat zal wel lukken, denk ik.

Bedankt 8)

oh ja de resolutie zit in apple option p dan resolutie aanpassen naar believen :)