Als singer-songwriter opnemen m.b.v. iMac /audio interface

Beste mede Mac-ers,

Heb tot nog toe altijd met tape en HD recorders muziek opgenomen.
Nu ik een nieuwe iMac heb (zie onderschrift), wil ik de stap wagen naar volledig via de computer opnemen.

1. Vanmiddag te horen gekregen dat dit toch meestal een stuk instabieler is dan via een HD recorder. Afhankelijk ook van hoe de audio interface en computer op elkaar afgestemd zijn.
    Dit zei een PC Windows gebruiker dus dat kan wat verklaren. Wat zijn jullie ervaringen?

2. Is een 17 inch scherm groot genoeg voor bewerkingen?

3. Wat raden jullie mij voor audio interface/software programma aan als je nagaat dat ik vooral van plan ben (akoestisch/elektrisch) gitaar, zang en drumcomputer op te nemen in combinatie met muziek van het M-audio keyboard wat ik inmiddels in huis heb. Daarbij gebruik ik ook een Fatman buizen voorversterker en een Boss VF-1 multi effect.
    Hoewel ik best in ben voor dance achtige dingen en wat experimenteren, maak ik vooral “Americana”. Singer-songwriters muziek zeg maar.

Het Cubase software pakket blijkt om te beginnen al onbestelbaar. Zoals het nu lijkt is een M-audio interface plus Protools het meest aangewezen pakket.

Als het gaat om vooral audio opnames zou ik kiezen voor de M-box & protools van digidesign. Protools werkt alleen samen met de audio interfaces van hetzelfde merk. dus een M-audio interface met protools werkt niet samen. (misschien is hier de term M-box verwarrend; dit is dus een digidesign ding). bij het protools pakket krijg je ook al wat aardige software erbij zoals sampletank LE en Reason. die kun je goedkoop upgraden naar de prof versies.

spelen audio en midi een gelijkwaardige rol, dan zou ik kiezen voor Logic. dan zou ik kiezen voor een firewire interface zoals de M-audio FW410. Logic express is voor jouw doel zeker voldoende. ook hier zit een sample player bij en enkele bruikbare softsynths en electrische piano.

via een Mac audio opnemen is zeker zo stabiel als met HD recorders. ik neem vaak live op op lokatie met een PB en het gaat nooit mis.

jouw imac is zeker snel genoeg voor een stuk of 10-12 tracks met verschillende plugins. 17 inch scherm is ruim voldoende. editten gaat veel makkelijk dan met een HD recorder net als inprikken. idem voor automatiseren van je mix. het enige wat je mist zijn de hardware faders. daar zijn dan weer losse usb controllers voor te koop maar de proffesionele zijn erg duur. Behringer komt met een goedkope serie maar of dat wat is…

al met al: gelijk doen!

De M-Box is echt fantastisch. Ik heb die van mij nu een half jaar en wil echt niet meer zonder.

Ai ja, dat bedoelde ik natuurlijk, de M-box.

Die reacties klinken alvast bemoedigend.

Het liefst zou ik met “fysieke” faders en knoppen werken, wat ik altijd een plus vond bij tape/HD recorders, maar dan zal ik er weer een mixer bij moeten kopen, waarbij ik alweer zoveel euro verder ben. Of anders bijvoorbeeld een Tascam FW1884 DAW, of soortgelijke audio interfaces.

Bij de M-box kan je meen ik twee kanalen tegelijkertijd opnemen. Wat lastig met alle randapparatuur die ik beschikbaar heb, maar dat is het ergste niet.

[quote:1a160d3206="joostovermars"]Als het gaat om vooral audio opnames zou ik kiezen voor de M-box & protools van digidesign. Protools werkt alleen samen met de audio interfaces van hetzelfde merk. dus een M-audio interface met protools werkt niet samen. (misschien is hier de term M-box verwarrend; dit is dus een digidesign ding). bij het protools pakket krijg je ook al wat aardige software erbij zoals sampletank LE en Reason. die kun je goedkoop upgraden naar de prof versies. [/quote:1a160d3206]

De M-Box/Protools werkt dus niet samen met het M-Audio keyboard wat ik nu heb? Kan ik in dat geval ook in Garageband gemaakte opnames naar het Protools programma laden, of omgekeerd?

om je te oriënteren op mogelijkheden/prijzen voor hard-en software op de mac kun je eens op de site van [url=http://www.feedback.nl]feedback[/url] kijken onder het item multimedia

[quote:7cdbbc06e2="joostovermars"]spelen audio en midi een gelijkwaardige rol, dan zou ik kiezen voor Logic. dan zou ik kiezen voor een firewire interface zoals de M-audio FW410. Logic express is voor jouw doel zeker voldoende. ook hier zit een sample player bij en enkele bruikbare softsynths en electrische piano.[/quote:7cdbbc06e2] ik zeg natuurlijk als über-logic-gebruiker dat dat zowiezo een beter programma is. ook in combinatie met een mbox. Je bent alleen wel wat meer geld kwijt. Protools krijg je er gratis bij, logic kost flink extra. Als je van nul af begint kan ik me voorstellen dat protools voor jou net zo goed werkt. En dit zeg ik met pijn in mijn hart, Joost!

[quote:1f8650c92b="XXX"]om je te oriënteren op mogelijkheden/prijzen voor hard-en software op de mac kun je eens op de site van [url=http://www.feedback.nl]feedback[/url] kijken onder het item multimedia[/quote:1f8650c92b] feedback is een kutzaak. (utrecht dan) waar de meeste verkopers totaal niet weten wat ze verkopen. Ik zou naar een speciaal zaak gaan (bijvoorbeeld the future store)

ik zei ook niet dat andrez naar feedback moest 'gaan', ik bedoelde alleen dat hun website een aardig overzicht biedt wat er allemaal te koop is voor de mac en als oriëntatie wat alles kost .... ik ben het volldeig met je eens: in rotterdam is het ook een k#tzaak!

Of deze: http://www.tach-tally.nl Krijg je de volle Protools bij een M-box? Lijkt me sterk. Ik word niet blij van het beleid van Digidesign. Als je Protools neemt, dan MOET daar Digi hardware bij. Dat lijken wel oude Apple praktijken. Logic is super, maar heeft zoveel mogelijkheden, instrumenten, effecten, dat Express mij een betere optie lijkt voor jou. Ik heb de FW410 en hij is te gek. Kijk uit met het voor het eerst installeren, oftewel, dat alle knopjes goed staan ingesteld, anders wordt ie niet herkent en ga je rare dingen doen, zoals keer op keer opnieuw installeren. Panics gegarandeerd als je dat doet. Met de nieuwste drivers is ie echt okee.

ach ja, de logic/protools discussie zal eeuwig blijven woeden denk ik. kwestie van smaak en ook waar je aan gewend bent. Ik gebruik logic al vanaf de atari tijd dat het nog Creator heette (dus 15 jaar geleden..... oei wat gaat dat snel) en protools sinds een jaar of 4. het grote voordeel van protools is dat alle grote studio het hebben. je kunt gewoon je HD meenemen en daar gaan afmixen dan wel een band opnemen en thuis indubben, iets wat ik regelmatig doe.

de midi mogelijkheden van protools zijn minder dan die van logic, dat bovendien noten print en veel beter is bij arrangeren, wat ik als muziekdocent veelvuldig doe. de audio edit mogelijkheden van protools vind ik gewoon beter dan die van logic, maar daar kun je anders over denken.

het idee van die M-box met logic express gebruiken is zo gek nog niet. M-box incl protools LE is niet eens zoveel duurder dan de FW410. je hebt dan beide programma’s en best of both worlds.

[quote:c237159591="vogel"]Krijg je de volle Protools bij een M-box? Lijkt me sterk.[/quote:c237159591] Nee, daar zit ProTools LE bij. Wat overigens voor de meeste toepassingen voldoende goed is hoor. [quote:c237159591="vogel"]Ik word niet blij van het beleid van Digidesign. Als je Protools neemt, dan MOET daar Digi hardware bij. [/quote:c237159591] Ach, je moet het gewoon anders zien: als je Digi hardware koopt, krijg je er zomaar ProTools bij!

Zelf kom ik ook van de Logic kant, maar omdat de laatste jaren MIDI en notenschrift van ondergeschikt belang zijn geworden (eigenlijk: van geen enkel belang), is de overstap naar ProTools voor mij geen probleem.

Nog even terugkomend op gebruik van het M-audio keyboard in combinatie met Protools. Is dat mogelijk en kan Protools ook gebruikt worden in combinatie met Garageband?

ja das wel een goeie volgens mij werkt garageband niet met de m-box samen! maar waar wil je dat dan voor gebruiken?

Om partijen die ik gemaakt heb met het M-audio keyboard in Garageband te combineren met een Protools opname. Wat niet nodig is als dat keyboard wel samenwerkt met Protools, maar dat vraag ik me dus af.

als je eenmaal op logic of protools bent overgestapt, wil je dat garageband helemaal niet meer gebruiken. Ik denk dat het keyboard van jou wel samenwerkt met logic en protools. Dat is toch gewoon midi neem ik aan?

[quote:066c3995af="andrez"]Nog even terugkomend op gebruik van het M-audio keyboard in combinatie met Protools. Is dat mogelijk en kan Protools ook gebruikt worden in combinatie met Garageband?[/quote:066c3995af]

Het M-audio keyboard werkt uitstekend met protools. En met elke andere applicatie die midi kan verwerken.
Garage band werkt ook met de Mbox.
Je kunt de audio files - na eventuele convergentie- van GB en PT gewoon uitwisselen.
Als je denkt dat je niet genoeg hebt aan de twee kanalen van Mbox kan je een 002 kopen.
Maar die is een stuk duurder.

Ja, er zit midi-out op, maar ik begreep ergens uit dat het niet ging.

Garageband lijkt me een veelbelovend en toegankelijk stuk software. Maar voor een eindproduct/release zie ik het me (nog) niet gebruiken.

Wat dat toegankelijke en gebruikersvriendelijke betreft heb ik bij Protools nog zo m’n bedenkingen, maar dat kan meevallen natuurlijk. Logic ken ik niet.
Heb ooit eens wat gespeeld met de Protools demo versie voor OS9 en toen vond ik het eigenlijk te bewerkelijk en ondoorzichtig.

[quote="linpaws"][quote:280916f977="andrez"] Garage band werkt ook met de Mbox.[/quote:280916f977]

weet je dit wel zeker?
bij mij werkt dat volgens mij niet…

garageband werkt inderdaad niet op de Mbox of andere digi hardware.