Alternatief voor FileMaker?

Hi,

We zijn op zoek naar een programma om dagelijks notities, foto’s, correspondentiegegevens, etc op te slaan, ter ondersteuning van research. Een van de mogelijkheden is FileMaker, maar ik wil wat verder kijken dan mijn neus lang is, dus wie weet nog meer van dergelijke programma’s?

bedankt,

• Koen.

Hangt er een beetje van wat en in welke hoeveelheid/ grootte je wil gaan. Een (veel) lichtere versie kan de database-module in AppleWorks zijn, maar als het écht professioneel moet zou ik niet twijfelen aan FileMaker. (Ik ben gisteren naar de presentatie geweest van de nieuwe versie 7, op het eerste zicht ziet het er nòg beter uit dan de vorige versies, alleen wacht ik nog wat af tot "de kinderziekten" eruit zijn, een versie 7.x of zo). Ik weet tot nu toe nog geen enkel programma dat zich zo gemakkelijk laat behandelen als FileMaker. Ik volg dus ook met belangstelling als er hier nog (betere) alternatieven tevooschijn komen...

[url=http://www.mysql.com/]mysql[/url] kost niet veel om een mooie database te maken. het is gratis.

daan

AppleWorks is inderdaad een mogelijkheid. Het gaat niet om grootschalige projecten, maar het moet wel handig zijn in het gebruik. We kunnen de educatieve versie kopen van FileMaker, dus de prijs is ook niet zo een belemmering meer :-)

Hoe compatibel is FileMaker met andere programma’s voor het uitwisselen van gegevens, bijvoorbeeld, om een rapport in Word te schrijven? Werkt dit door ouderwets copy-paste van tekst en foto’s?

bedankt,

• Koen.

Ik heb wel eens gestoeid met mysql, maar ik vond het nou niet erg gebruikersvriendelijk: veel geklungel in de Terminal om het aan de praat te krijgen (maar dat kan ook aan mij liggen :wink:). Een handige Mac-GUI ben ik nog niet tegengekomen.

• Koen.

Filemaker is al heel lang hét pakket, dus een alternatief...

Dan worden het denk ik allerlei losse apps voor elk een deel van de toepassingen die je zoekt, bijv iChat, iPhoto, iSync, Adressbook.

Algemene info vind je op http://www.filemaker.nl/products/fm7_family.html

Word documenten copy-paste geen probleem, compitabiliteit ook niet of zelfs volledige documenten (word, excel, foto’s) kunnen in de nieuwe versie als originele versie in een veld in een bestand geplaats worden.
't Is echt eens het bekijken waard, nog meer info vind je op het forum van de “Filemaker -experts” : www.clarify.net
Daar zal je zeker de nodige uitleg vinden of krijgen.

Vooraleer sommigen mij verdenken van het krijgen van percenten :wink: , ik ben gewoon héél tevreden van dit programma. Als het écht kleinschalig is, zou ik toch overwegen om eerst te zien wat AppleWorks kan betekenen. Het zou zonde zijn om FileMaker aan te schaffen om slechts één klein project mee te doen.