ALTIJD online onmogelijk ?

In mijn Airport Extreme staat in het internetpanel 'Internet' aangevinkt 'automatically connect' en verderop 'disnonnect after 10 minutes'.

Vroeger had ik ‘always stay connected’ maar toen viel de verrbinding geregeld uit en dan moest ik de AE èn de modem (Alcatel Speed Touch) van de stroom halen om weer verbonden te worden.

Ik heb een dynamic address en DHCP staat op ‘4 hours’ in het networkpanel.
Heeft het daarmee te maken ?

Bedoeling is altijd online te zijn, met het oog op WIFI-telefonie.
[/b]

En is nu je vraag of je die optie van 10 minuten kunt uitvinken? :?

Ik weet dat ik die 10 minuten kan uitvinken en bv. vervangen door 'never'. Maar is het niet zo dat de provider je maar een beperkt aantal uren verbonden houdt als je een dynamisch IP-adres hebt? Ik denk dat Scarlet (België) slechts 4 uren nonstop online toestaat voor dit soort connecties. (ADSL Premium)

In België mischien wel, maar hier niet hoor.

Maar kun je het niet uitvinken dan?

Ik kan dat natuurlijk, maar het is al te vaak zo dat je de boel in de war stuurt door 1 instelling te veranderen. Turbanus, is het zo jij 24 uren non stop op het net zit met de instelling 'Always stay connected' (in het internetpanel) terwijl je toch een dynamic IP-adress hebt ? Of heb je dit met 'automatically connect' en daarin dan 'disconnect if idle: NEVER' ?(Ook te vinden in internetpanel van de AE) ?

Ik heb daar nog nooit iets ingesteld en ik ben gewoon altijd doorlopend online. :?

ik ben altijd doorlopend online met belgacom, maar op de 36,3 uur veranderd mijn ipadres.

En wat is jouw instelling in de nternet/netwerk panels van Airport Extreme (of in de Mac-met-draad, of in de modem-met-draad) ?

Met DHCP krijg je allerlei IP instellingen uitgedeeld waaronder een IP-adres. Aan dat IP-adres hangen ze een bepaalde geldigheidsduur, een zogenaamde leasetijd. Zodra die tijd is verdwenen is er niets aan de hand. Het leuke van DHCP is dat nadat de leasetijd is verstreken er opnieuw een aanvraag wordt gedaan en wel voor hetzelfde IP-adres (en bijbehorende overige IP instellingen) als dat je daarvoor kreeg. Nog mooier wordt het omdat wanneer dit IP-adres vrij blijkt te zijn je die dan ook gewoon weer toegedeeld krijgt. Pas wanneer dat IP-adres niet vrij blijkt te zijn krijg je wat anders toegedeeld. Als jij dus 12 uur achter elkaar bent verbonden en je hebt een leasetijd van 4 uur dan zal na de 1e 4 uur opnieuw een aanvraag worden gedaan die je ook meteen krijgt (de kans dat in die luttele miliseconden je IP-adres aan iemand anders wordt uitgedeeld is wel ultraklein) en dat zelfde geldt voor die 4 uur daarna. De volgende dag daarentegen kun je weer een ander IP-adres krijgen omdat er dan genoeg tijd is geweest waarin je oude IP-adres aan een ander (of anderen) is uitgedeeld.

Met DHCP zal er dus altijd getracht worden om het oude IP-adres te blijven behouden. Wanneer dit niet mogelijk is (IP-adres is al bezet door een ander) zal er pas een ander IP-adres aan je worden uitgedeeld. Nou is het echter wel zo dat bij ISP’s de IP-adressen vaak veranderen bij grote werkzaamheden aan het netwerk. In dat geval kun je heel vaak van IP-adres veranderen. De ISP heeft namelijk zelf ook de mogelijkheid om je een ander IP-adres op te dringen, ze forceren dan de boel.

Dank voor de uiteenzetting dyn. Maar nog blijft mijn vraag: met mijn huidige instelling in het internetpaneel van de AE (en die is: "automatically connect + disconnect if idle after 10 minutes") ga ik na sluimer van de mac(s) telkens probleemloos online. Maar als ik de instelling op "always stay connected" zet ( zodat je geen omzien meer hebt) dan blijft die verbinding wel een aantal uren bestaan, maar op een 'onbewaakt' moment ga ik plots offline en dan moeten AE en modem herstart worden om online te kunnen. Fout in de configuratie van de modem ? (Alcatel Speed Touch Home) Die modem komt nog uit een Classic systeem (9.0.4) en werkte onmiddellijk in OSX. Ooit las op een Apple-forum dat je in AE "Distribute IP-addresses" moet uitzetten als die AE achter een modem staat, omdat die modem dat dan al doet. Bij mij is dit in de AE aangevinkt.(Netwerkpanel in de Admin utility)

Zodra dat ADSL modem in bridge modus staat doet het dus niets meer en niets minder dan ethernet naar ADSL omzetten en vice versa. Het hele DHCP gebeuren (het uitdelen van de ip-adressen en bijbehorende instellingen) wordt dan verzorgd door de AE net als alle machines die daarachter zitten voorzien van internettoegang. Ik denk dat die mensen dan ook doelen op het feit dat je 2 routers achter elkaar draait. Dat kan goed gaan maar het geeft vaak veel problemen als je iets wil instellen. In dat geval is het dus beter om dan het ADSL modem/router geval in bridge mode te zetten zodat deze alleen een modem is. Misschien dat juist dit ook je problemen oplost. Ik zou in ieder geval de firmware van beide apparaten eens updaten, vaak zit er in firmware updates de nodige fixes voor stabiliteit.

OK,dyn.Ik zal in de komende dagen wat dingen gaan testen. Ik voel me dan alsof ik, bv. als tandarts, een hartoperatie ga uitvoeren.

Succes!

Momenteel heb ik zo ongeveer datzelfde gevoel. Het geheugen van mijn Macbook schijnt stuk te zijn. Probleem is alleen dat bij de hardwaretest ik bij het apart testen van de modules geen errors krijg maar gesamenlijk weer wel. Ik heb echt geen flauw idee wat er nou precies kaduuk is. We testen vrolijk verder, ooit wordt het wel duidelijk :stuck_out_tongue: