Amsterdammers meld U!!

Geachte Amsterdamse Mac OSX.3 gebruikers.

Ik zit met een enorm probleem. Ik moet namelijk morgen twee radiojingles afmixen in protools, maar ben slechts in het bezit van een op OS9 draaiende MaCg4dual en de [b:9dfe1e607c]upgrades [/b:9dfe1e607c]OSX.2 en OSX.3. Machouse Amsterdam heeft de pakketten met de volledige Panther niet meer.

Ik zit met de handen in het haar. Ik wil jullie op je zondagavond niet graag lastigvallen, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb evt geld en kan overal naar toe verplaatsen, mits in de buurt van Amsterdam.

Bij voorbaat dank.

Oxygen :?

Wat heb je precies nodig?

W.

Ik heb dus OS9 draaien op de Mac, maar om Panther te installeren heb ik een volledige versie van OSX nodig, dus geen updates. Die heb ik allemaal al gekocht. Tenminste jaguar en panther dan. OS X.4 heb ik niks aan, want mijn programma's draaien daar niet op.

O.

Updates? Jaguar en Panther zijn geen updates, dat zijn volledige versies., genaamd upgrades. Als je dus een Panther CD hebt, kan je die gewoon installeren.

Is dat zo? Okay, dan moet het in de regel dus werken. Maar op één of andere mysterieuze manier wil ie niet installeren. En het zijn geen gebrande cdtjes, maar gewoon gekocht uit de winkel.

Wanneer ik in het installatiemenu moet selecteren op wel volume ik de versie wil installeren zegt ie steeds het zelfde. ‘Can not install OSX on this volume’ En er staan rode uitroeptekens bij.

Bij Jaguar zegt ie dit: Missing or Old Bill of Materials

Installeer je de boel wel door met de cd op te starten? C ingedrukt houden.

Ik probeer het nu weer met Panther.

Weer niet. Nu zegt ie bij Macintosh HD: You can not install OSX. You can not upgrade this version of MAC OSX. Op die andere schijf zegt ie: 'You can not Install Mac OSX on this volume. An earlier version of Mac OSX is not installed.

Ik word er helemaal gek van.

:frowning:

Als hij dat zegt, staat er al een nieuwere OSX versie op je HD.

Oplossing is dus: clean install doen, Panther (10.3) nemen want Jaguar lijkt mij te oud.

Ik kan me maar 1 situatie voorstellen waardoor dit is ontstaan. En dat is als OS-9 niet op de juiste wijze is geUinstalleerd vroeger. Als die gewoon over een OS-8 partitie is gedraaid lukt het niet. Je zult je harde schijf opnieuw moeten formatteren met de OS-X CD en liefst in 2 partities, zodat je op de ene OS-9 en op de andere OS-X kunt zetten. Als je OS-9 ook nog moet gebruiken tenminste.

Bij mijn weten zijn er ook geen upgrades van Jaguar & Panther...

Raar hoor. Als het goed is, kan je gewoon vanaf ‘scratch’ installeren. Heb je al geprobeerd een clean install te doen? Hiervoor heb je een lege schijf of partitie nodig. Dit zou moeten werken. Anders ga ik denken dat er iets mis is met de installatie-CD’s of zo…

is het niet en kwestie van je firmware updaten voordat je van os9 naar X gaat?

[quote:f80b3a871c="tiny"]Bij mijn weten zijn er ook geen upgrades van Jaguar & Panther....[/quote:f80b3a871c] JAwohl... Upgrades cd's waren verkrijgbaar voor een minimale bedrag zodra Jaguar uitkwam een kleine paar weken nadat je een G4 kocht met 10.1 erop.

Dat kan ik bevestigen, heb ook zo'n setje upgrades in huis. Van de week nog geprobeerd een iMac je mee te installeren maar dat werkt dus alleen als je ook 10.1 in huis hebt.

Al gelukt??

[Bij mijn weten zijn er ook geen upgrades van Jaguar & Panther...]

Die van Panther bestaan ook. Gewone zwarte X cd’s die toch een versie van 10.2 nodig hebben om te instaleren. Hij heeft dus waarschijnlijk de verkeerde versie en moet de volledige hebben.

Stomme vraag misschien, maar kan je niet afmixen in ProTools OS9? (versie 5.1)

Hoeveel tracks bestaat je session uit? 16 of 24 bit?
Zou je aan 8 tracks + 4 auxilliaries en een stereo-master genoeg hebben.
Moet je nog dingen opnemen, of zit alles al in de session?

Let me know!

Dag allemaal. Ik ben aan het installeren en herinstalleren geweest. Ik heb het verschillende keren geprobeerd. De OSX.3 is inderdaad een upgrade.

Protools 6.9 draait helaas niet op OS9. Het eigenaardige is dat ik bij Jaguar de volgende melding krijg: ‘Old or missing Bill of Materials’

Bij Panther krijg ik die niet, maar kan ik helaas op de volumes (discs) geen OSX.3 installeren. Ik ben radeloos.

Toch niet zo eenvoudig als ik dacht, dat OS.

Hebben jullie nog suggesties?

:frowning:

Op mijn ene hd staat volgens het 'startup disc' keuze menu op de éne OS10.0.4 en de andere OS 9.2