Ander account, probleem verwijderen 'korte naam'

Hallo,

Ik heb gisteren een PB 1.25GHz opgehaald en software erop (zat ‘kaal’ 10.3 OS op) software update
en dat duurde even maar alles draait Alleen…

Ik heb mijn gebruikersnaam/password ingevuld bij accounts Maar de Korte naam blijft staan waar hij is ingevult. Met als gevolg als bv garageband start hij iets niet kan vinden in de homeacc van de vorige ‘korte’ naam. Nu staat er in HELP dat je dan via een ander account die vorige account totaal moet verwijderen en dat lukt dus niet.

Als iemand een idee heeft want anders moet ik maar totaal het nw OS er op zetten en de gehele procude opnieuw doen.

Vind je het erg dat ik niet snap wat je bedoelt?

Bedoel je dat dit een tweedehands Mac is, met een eerdere eerste-gebruiker er op? In dat geval zou ik altijd voor een clean install gaan.
Het tweede deel is dat je als enige gebruiker het makkelijkst het hoofdaccount kunt gebruiken. Die heeft de meeste bevoegdheden.
Wil je toch gaan knutselen in het systeem dan moet je daarvoor het programma ‘netinfo manager’ gebruiken (in de map met hulpprogramma’s / utilities) Hiermee werk je rechtstreeks in de Netinfo database, de plek waar OSX al zijn gebruikersinfo opslaat. Hier kun je ook je nam en korte naam wijzigen. Let wel op wat je doet, als je hier zaken echt verkeerd doet gaat het mis en zit je aan een clean install vast.

In NetInfo manager root user enablen. Met root kun je de user wel verwijderen. Ik neem aan dat je het mapje van de user bedoeld in de map Users.

[quote:bb084eeb7b="mac my day"]In NetInfo manager root user enablen. Met root kun je de user wel verwijderen. Ik neem aan dat je het mapje van de user bedoeld in de map Users.[/quote:bb084eeb7b]

100% gelukt hardstikke bedankt.

Voor deskman. Het is een 2e hands PB maar met een schone install 10.3. Door dat de 1e koper niet kwam opdagen mocht ik hem kopen. Vandaar dat de naam van de 1e koper er instond.
En die is nu weg!

Kijk in Netinfo nu eens wat je UID is. De hoofdgebruiker heeft altijd UID (user-id) 501 dat is de ID van de hoofdbeheerder. Daarmee heb je wat meer bevoegdheden dan een gewone tweede gebruiker.