Andere harddisk in iMac, probleem erbij?

Okee, mijn iMac staat nu dus bij een vriendin die helemaal gek is van iTunes en niet veel anders doet dan avonden lang MP3-tjes opnemen, CD-tjes bakken en de 7000+ tunes die er al op stonden netjes voor me uitzoeken wat betreft dubbele of verkeerde titels...

Nu komt mevrouw echter aanzetten met 6 (!) DVD’s helemaal propvol met MP3 bestanden. Na 3 DVD’s vond de iMac het wel genoeg en de standaard 60 GB harddisk is nu mutje vol.

Ik heb nog een 120 GB harddisk liggen die ik er nu dus in wil gaan zetten maar heb hier totaal geen ervaring mee op de Mac. Wel heb ik in mijn leven meer harddisken ingebouwd in Wintendo’s dan me lief is, maar ik vroeg me dus af of het op een Mac heel erg anders is?

Op een Wintendo moest ik dus meestal ook nog even in de BIOS aangeven dat er een andere schijf in was gezet (hield nooit zo van die “Auto” instellingen).

[b:8bc5fa78c0]Waar moet ik bij mijn iMac (Graphite) op letten als ik de ingebakken 60 GB schijf ga vervangen door een 120 GB exemplaar?[/b:8bc5fa78c0]

Ik weet uiteraard dat ik de boel opnieuw kan gaan installeren. Heb geen zin in disk-cloners e.d. Ik hang (als alles goed werkt) de oude 60 GB even in een externe FireWire bak om de boel weer in iTunes te importeren, het gaat me puur om de hardware installatie even misschien eventuele andere bijkomende zaken waar ik rekening mee moet houden.

het is so simple...denk er wel ff aan dat jumpers van de hd als 'master' staan ingesteld! kijk 'es op http://www.macworld.com/2001/10/bc/howtoimac/ [/url]

[quote:b7e4934db2="gewoonbob"]kijk 'es op http://www.macworld.com/2001/10/bc/howtoimac/[/quote:b7e4934db2]

Hey, bedankt voor de link! Duidelijker kan het haast niet, allemaal foto’s erbij… nu maar hopen dat het binnenwerk van mijn Graphite niet teveel afwijkt. :smiley:

[quote:b2d83f0989="iRuben"]nu maar hopen dat het binnenwerk van mijn Graphite niet teveel afwijkt. :-D[/quote:b2d83f0989]

Ja dus.

De site toont foto’s van de tray-loading iMacs.
Jij hebt een slot-loading iMac.

Edit:

Woops! Had met m’n stomme kop niet verder geklikt. Slot loading staat er ook bij.

Is verder geen enkel probleem. Heb een tijdje geleden ook zo’n actie uitgevoerd in een slot-loading iMac.

Kijk hier voor Apple Manuals en pik die van jouw iMac er uit.

De instructies zijn duidelijk en met foto’s. Gezien jouw eerdere ervaring moet dat gaan lukken.

Succes!

Als je de Macfan leest kom je misschien ook iets verder, ik hoop dat dit je helpt.

Door (gelukkig prettige) omstandigheden ben ik vandaag pas toegekomen aan het plaatsen van de nieuwe harddisk in de iMac.

Bij het overzetten van alle MP3-tjes gebeuren er echter vreemde dingen. Bij bepaalde bestanden blijft de Mac bijna vastzitten en maakt de harddisk achter elkaar steeds hetzelfde geluid, alsof 'ie moeite heeft het bestand te lezen. Vervolgens gaat 'ie na een aantal minuten toch maar naar het volgende bestand om weer hetzelfde probleem te geven. Niet meer mee te werken.

De “Disk Utility” van de OS X installatie CD geeft echter geen fouten aan op de schijf en de schijf deed het voorheen altijd prima in mijn externe FireWire doos.

Iemand enig idee wat er aan het handje kan zijn?

Tis ff weer wat werk om te testen, maar als je de schijven weer terugwisseld, gebeurd het dan ook?

Zou het kunnen dat het bestand dat je probeert te kopiëren corrupt is? Probeer eens bestanden in kleinere groepjes over te zetten i.p.v. alles in 1 keer.

[quote:53a2e6d546="HRH"]Zou het kunnen dat het bestand dat je probeert te kopiëren corrupt is? Probeer eens bestanden in kleinere groepjes over te zetten i.p.v. alles in 1 keer.[/quote:53a2e6d546]

Tja, dat wilde ik ook al proberen, maar voorlopig wil iTunes niet meer omdat die iedere keer bij het opstarten weer vrolijk verder gaat met het checken van de volumes van nieuwe songs… dan begint 'ie weer met dan verklote bestand en zit 'ie weer vast. :stuck_out_tongue:

Ik ga wel even zoeken naar een goede disk-repair utility ofzo…