Angst regeert op MacOSX.nl

Overal waar over nieuwe Macs wordt besproken regent het waarschuwingen over de bugs die mogelijk in een Rev A serie zitten. Sinds de release van systeem 6.0.6 ben ik geen kinderziektes meer tegengekomen. Kunnen we nu stoppen met dat angstige gedoe? Laat maar wat weten. Graag concrete voorbeelden van defecte vroege Macs. Groeten vanaf een Rev A 17" Powerbook.

De eerste generatie iMac G5s had in sommige gevallen een zéér lawaaiige voeding.

En van de eerste nanos had het scherm de nare gewoonte tot breken.

Zoiets?

Er is toch wel meer veranderd dan alleen maar een nieuw model met interne upgrades van de hardware, dit is compleet nieuw opgebouwd bijna, dus de kans is reeel op eventuele fouten.

Nou... ik heb toch aardig wat kinderziektes bij Rev A's gezien:

PowerMac G5: Zwart scherm bij opstart.
iMac G5: aanlopende fans, defecte voeding
PowerBook: Ram slot valt spontaan uit
iBook: backlight valt spontaan uit

:expressionless:

En laten we bij de oude Itanium Powerbooks het probleem van de zuren van het toetsenbord die in dichtgeklapte toestand het scherm opvraten niet vergeten, of de whitespots laatst op de 15 en 17" alu Powerbooks.

Of natuurlijk de alom bekende logic board failures op G3 iBookjes.

Nog meer voorbeelden hebben? :’).

Dit is een mooie tussenstand. Vraag: zijn de Rev's B etc. dan wel 100%? Graag concrete voorbeelden.

Volgens mij kan je uit deze voorbeelden alleen maar opmaken dat het er totaal niet toe doet of een model nieuw of vernieuwd is: elk Apple model kan problemen opleveren, niet alleen de compleet nieuwe modellen. Ik ben het dus wel eens met Gijs. Helemaal als mensen wachten met een software update (bijv. binnen 10.4) omdat ze bang zijn voor kinderziektes. De voorbeelden hierboven bewijzen het maar weer: wachten bij nieuwe modellen is onzin. Althans, zo zie ik t.

Heel goed punt dat je aan haalt, Gijs. Ik vind ook dat er te veel geroepen wordt hier. Natuurlijk zijn er wel eens problemen. Daar zijn het machines voor. Maar het zal mij niet weerhouden van kopen wanneer de tijd daar is :wink:

[quote:548d22b44b="gijsraggers"]Graag concrete voorbeelden van defecte vroege Macs. .[/quote:548d22b44b] Eerste generatie 23" alu Cinema Display werd geplaagd door problemen met roze waas. Eerste generatie witte iBook had problemen met het scherm, wat veroorzaakt werd door fout op moederbord. Daarna nog schermproblemen die veroorzaakt werden door de doorvoer van schermkabel door het scharnier. Oh ja, de afdrukken die de toetsen op het scherm van de eerste generatie Tibooks nalieten waren ook niet zo heel fraai. Mijn Mighty Mouse is trouwens ook niet helemaal jofel.

zoiets bedoel je ?

[quote:73fe140037="gijsraggers"]Dit is een mooie tussenstand. Vraag: zijn de Rev's B etc. dan wel 100%? Graag concrete voorbeelden.[/quote:73fe140037] Je kan nooit op voorhand zeggen of een computer 100% is, maar de kans bij een Rev B is al heeel wat kleiner natuurlijk.

Natuurlijk heeft de Rev-B minder kans.. maar toch vind ik het ook onzin om te wachten.

Problemen kunnen er altijd wel zijn, Rev A- of geen Rev A.
Als je nu een nieuwe computer nodig hebt, dan haal je hem gewoon.

PS: Mochten er kinderziektes zijn op mn Rev A Macbook Pro die ik binnenkort hoop te ontvangen
zal ik het melden :stuck_out_tongue:

Ik weet niet precies wat "Rev B" betekent. Maar ik zit hier wel met een zwart beeld op mijn iBook G3, waarvan het Logicboard al 3 keer is vervangen.

Ik zou graag willen weten wie nog een werkende iBook G3 heeft.

[quote:0c13c4439f="gijsraggers"]Graag concrete voorbeelden van defecte vroege Macs.[/quote:0c13c4439f]

Hmm… bijvoorbeeld het het feit dat 31% van de iMac G5 Rev A problemen had. Dat vind ik toch wel een enorm hoog aantal. In mijn omgeving ken ik zelfs geen enkel persoon die geen problemen met dat ding heeft gehad. :frowning:

[quote:669ed98525="gijsraggers"]OGraag concrete voorbeelden van defecte vroege Macs.[/quote:669ed98525] Rev. A 15" AlBook: witte vlekken op het beeldscherm, net als alle andere AlBooks die in de eerste weken zijn gemaakt. Scherm vervangen. Duurde 'maar' drie weken. Uitvalpercentage van dit betreffende model in het eerste jaar: 41%! Waren volgende revisies beter? Ja, wel degelijk, daarvan vielen er in het eerste jaar 'maar' 25% uit.

Bron: http://www.macintouch.com/reliability/laptops.html

Overigens zie je aan dit overzicht dat latere revisies van alle laptops beter scoren. Er is één duidelijke uitzondering: de G3 iBook. Blijkbaar is daarbij in de loop van de jaren wat aan de productiekosten geschaafd. :slight_smile:

beide even erg want in revisie B zitten ook nieuwe onderdelen die ook weeer voor nieuwe problemen kunnen zorgen. Het is gewoon een kwestie van pech hebben als jouwe defect gaat.

Hier de hele lijst... kijk zelf maar even. Geen problemen... :sick:

[img:88d8a60cd6]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11494[/img:88d8a60cd6]

http://www.macintouch.com/reliability/

[quote:ad4a7b566a="basiel"]beide even erg want in revisie B zitten ook nieuwe onderdelen die ook weeer voor nieuwe problemen kunnen zorgen. Het is gewoon een kwestie van pech hebben als jouwe defect gaat.[/quote:ad4a7b566a]

Dat denk ik ook, er zijn nog steeds zat rev a Macs die het wel goed doen en ook zat rev b’s niet het niet meer doen. De problemen met de iBook G3 zijn trouwens nooit opgelost, welke revisie je ook hebt. Pas de iBook G4 werkt naar behoren. Wat ik me dan wel afvraag is hoe andere fabrikanten het er vanaf brengen, hebben die ook zulke percentages?

Ik heb het al eens gezegd maar wil het nog eens benadrukken: ook OS X Intel heeft geen kinderziektes, Apple heeft er altijd voor gezorgd dat OS X PPC en OS X Intel aan elkaar gelijk waren. Ook de bugs werden dus bij beiden gelijktijdig verwijderd.

Dus nee, je gaat geen crashende OSX Intel krijgen…

[quote:5c97dd7f3b="Xserve"]Ik heb het al eens gezegd maar wil het nog eens benadrukken: ook OS X Intel heeft geen kinderziektes, Apple heeft er altijd voor gezorgd dat OS X PPC en OS X Intel aan elkaar gelijk waren. Ook de bugs werden dus bij beiden gelijktijdig verwijderd.

Dus nee, je gaat geen crashende OSX Intel krijgen…[/quote:5c97dd7f3b]

Ik denk dat men hier met kinderziektes eerder problemen met de Hardware bedoelen

Alle machines zijn toch een beetje Rev A. Het heeft allemaal wel iets nieuws ten opzichte van het vorige model. Ik heb wel een iMac G5 Rev A gehad ja, die werdt omgeruild vanwege vlekken in het scherm. Maar ook een iMac G5 17" 2.0 Rev B had problemen met Classic (fan's) en ik ken Powerbook van de laatste serie die lijnen in het scherm hebben en batterijen die het niet doen. Er is altijd wel een model waar wat mee is. Toetsafdrukken op de TiBook had niks te maken met een fabricage fout. Je moest er gewoon wat tussen doen!! Daarom levert Apple nog steeds dat "velletje" bij een laptop. Zit al tussen je scherm als je hem koopt! Mijn TiBook 500 Mhz had, net als al die modellen, "hitte problemen"! Nu heb ik ook een Powerbook 1,5 Ghz gehad en die werd ook heel warm. Er is altijd wel wat.

Ik heb hier nu op een Rev A G5 DualCore 2.0 geen problemen hoor! :wink: En als die Rev A Macbook (iBook) komt dan ben ik de eerste in de rij om er 1 te kopen hoor!