Anti-aliasing

Net nieuwe iMac 17" gekocht (osx.2.6). Leuke machine maar de letters op het scherm zijn echt niet goed: niet gestoken, grijs tot bruin omrand, dun, ... ik weet het, er is hier al eens aandacht aan geschonken, maar daaruit leer ik helaas niets. Hoe ik ook experimenteer met de anti-aliasing in de systeemvoorkeuren, er verandert niets. Hoe krijg ik weer mooie letters op mijn scherm? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Maak eens een screendump!

Hoe doe je dat? :? [/img]

Hou er rekening mee dat een lcd scherm alleen echt scherp is als hij op zijn standaadresolutie staat.

Staat op 1440 x 900. Ik krijg zelfs van die computerlettertejs met puntjes en streepjes.

[quote:ac01209dae="Geedee"]Hoe doe je dat? :? [/img][/quote:ac01209dae]

appeltje shift 3

En hoe krijg ik nu die schermafbeelding hier geplaatst? Sorry, nog nooit eerder gedaan.

[quote:aa761dc7cc="Geedee"]En hoe krijg ik nu die schermafbeelding hier geplaatst? Sorry, nog nooit eerder gedaan.[/quote:aa761dc7cc]

Staat in de FAQ.
De maar even als je tijd hebt, ik ben wel benieuwd wat je nu bedoeld.

Als je de anti-aliasing in je Systeemvoorkeuren veranderd hebt dan is het wel verplicht te herstarten; althans als ik het verander en niet herstart merk ik geen resultaat.

Bewerkt; als je het echt niet meer weet met uploaden maak dan een plaatje van een kleine tekst, Apple Shift 4 en upload 'm als Avatar :wink:

Het wil niet lukken om iets te uppen. Maar geloof me, de o's en de e's lijken zelfs toegeslibd.

Herstarten al geprobeerd?

Is het alleen de tekst die blurry is, of ook andere dingen?

In de Systeem Voorkeuren (> Generaal) kan je “Font smoothing style” aangeven, daar staat ook een optie tussen die het beste is voor een Flat Panel.

Probeer ook even met je beelscherm resoluties te spelen, dus probeer wat andere resoluties en kijk of 't probleem nog steeds blijft.

[quote="Adriaan Mol"] "Font smoothing style"

Helaas staat er bij mij alleen ‘ant aliasing’ met voorkeur ‘gemiddeld - beste voor flatpanel’ en anti aliasing op letertypen 8 of kleiner.
En ja, ook de icoontjes zijn gekarteld, niet erg, maar toch.

Als je icoontjes gekarteld zijn, lijkt het erop dat je een schermresolutie hebt ingesteld die niet bij je monitor hoort. LCD-schermen hebben een soort stramien van beeldpunten waardoor ze er eigenlijk niet goed uit zien op resoluties die anders zijn dan de resolutie waarvoor ze bestemd zijn. Stap één moet dus zijn om dit goed in te stellen. Je zal meteen aan de kwaliteit van het beeld zien of je goed zit of niet.

Vervolgens zie je alleen verschil in kwaliteit bij anti-aliassing aan/uit wanneer je de grens overschrijdt. Zet de grootte maar eens op 12 en klik dan in een browservenster van het forum. Klik nu terug naar de voorkeuren en zet de grootte vanaf waar hij a.a. toe past op 8 en klik dan weer terug in het browservenster. Als je goed kijkt worden een aantal van de letters dan wat vloeiender.

Het verschil in smoothing style (wat er bij jou ook bij moet staan, alleen waarschijnlijk in het Nederlands) is slecht te zien. Net merkbaar, eigenijk.

Ik hoop dat dit je verder helpt…

Bedankt voor jullie reacties. Nog even dit Als ik de resolutie verander gaan de kartels idd weg. Alleen wordt alles dan zo veel groter, incl. de menubalk. Enig idee welke de goede resolutie is voor een iMac 17": 1440x900 of 1152x720?

Zoals je [url=http://www.apple.com/imac/specs.html]hier[/url] kunt lezen, is de 'native' resolutie van een 17" [i:b5d8df4e72]1440-by-900 pixels[/i:b5d8df4e72]. Hier moet hij dus op staan. Dat het dan groter wordt zonder kartels snap ik niet. Hij zou van 1152 naar 1440 juist kleiner moeten worden (maar meer gedefiniëerd, met meer beeldpunten).

We horen het wel weer als er nog vragen zijn…

Alleen nog steeds een gekke vaststelling: de i's en l's in de menubalk zijn oranje-achtig bruin ipv zwart. Dat komt voornamelijk voor in de finder en Safari en in mindere mate bij andere programma's. Is dat een reden om de dealer terug te bezoeken met de iMac onder de arm?

Maak even een screendump appeltje-shift-3 (niet de 3 van het numerieke toesen gedeelte)

Stuur dat pdf’je dat op de desktop komt naar thom_74@xs4all.nl
zet ik het voor je op de forum.

Kan iedereen zien wat je bedoeld!

Thom, een screendump heeft helemaal geen zin als het euvel in het scherm zelf zit. Bovendien geeft Geedee aan niet te weten hoe het moet. Wil jij het uitleggen ajb?

Ja heb ik niet aan gedacht