Apache Server log grootte

Als het server log erg groot wordt, heeft dat effect op de snelheid van Apache? Of is dat alleen te voelen aan het stats programma die uiteindelijk het log moet inlezen?

Het heeft geen effect op de performance van Apache. Wel kan je tegen de maximum file grootte aanlopen als deze via ulimit is gezet ( ulimit -f ). Om dit te voorkomen, en om er voor te zorgen dat awstat of webalizer je logfiles sneller doorloopt, kan je deze laten spoolen door bijvoorbeeld logrotate. Deze zorgt ervoor dat de inhoud van de huidige logfiles met een bepaalde interval wordt gekopieerd naar een ander bestand, waarna de logfile wordt leeggemaakt.

Dus Apache gooit er elke keer een regeltje bij zonder de inhoud te controleren?

Bedankt voor je antwoord.

Zoiets ja :)

Maar ik zou je logfiles zeker routeren. Mocht je veel sites hosten, dan hebben de verschillende log analysers een behoorlijke kluif aan het doorspitten van alle log files waardoor je webserver voor een lange tijd een hoge belasting heeft. Zeker als je elke IP adres nog een keer resolved.

Ik had enige tijd geleden al een eigen stats programma geschreven voor onze CMS. Deze heeft als voordeel dat ik ook in een flash site het gebruik kan analyseren. Ik ga deze nu aanpassen zodat hij ook het Apache log analyseert. Onze stats maken een apart logbestand per week aan. Ik ga het nu ook zo aanpakken. Elke week wordt het Apache log bestand leeg gemaakt, en de inhoud verhuist naar een log bestand in de CMS. Zo blijven de Apache logs mooi proper,moeten de stats ook geen waanzinnig lange files gaan doorploegen, en blijft alles soepel draaien.