Aperture RAW

Ik heb gisteren enkele zwartwit foto's in RAW genomen. Als ik die nu in Aperture importeer worden die gewoon RGB foto's. Hoe is dit op te lossen?

In RAW wordt alle data behouden, dus ook de kleurinfo. De zwartwit instelling op je camera heeft alleen zin als je de foto's in JPEG schiet. In Aperture zit wel een functie om de foto's toch zwartwit te krijgen.

inderdaad. Hierdoor is het ook zo dat als je in raw schiet, dat je op je als je ze op je computer ziet, denkt "hmmm de foto zag er op mijn schermpje mooier uit". De camera doet vaak namelijk zelf nog een filter over de raw foto voordat ie ze laat zien op je schermpje. Je JPEG foto ziet er dan wel zo uit.

In adobe camera raw 5 (dacht ik, oftwel cs4) zitten daarvoor zgn camera profiles, dat zijn filters die je raw foto vast ongeveer eruit laten zien zoals je dacht dat ze waren toen je ze nam. Maar het idee van in raw schieten is natuurlijk juist dat je zelf weet hoe je je kleuren e.d. wil hebben, en daarom helemaal je gang kan gaan op het originele raw-bestand. Dus ook het zwart wit maken doe je dan dus met de hand, in bijvoorbeeld aperture, iphoto, of wat je ook gebruikt.

Succes.

Trouwens, bovenstaande is wat ik geleerd/begrepen had voor ik zelf een digitale camera ging kopen. Nu bleek toen ik mijn camera probeerde, en hem instelde op ‘raw+jpeg’, dat ik zelf geen enkel verschil tussen beiden kon vinden. Blijkbaar zijn er dus camera’s die de ‘filters’ wel al meteen toepassen o.i.d. Of iphoto deed dat bij mij. Ik ben daar nog niet helemaal uit.

Ik zou het afraden de Z/W-instelling te gebruiken van een camera als je in RAW trekt. Vooreerst omdat het toch geen nut heeft zoals je zelf ondervonden hebt maar vooral omdat je achteraf in photoshop of aperture veel mooiere Z/W beelden kan genereren.