Aperture vs Capture Nx2

Iemand ervaring, positief of negatief, met Aperture 3 en/of Capture NX2 i.c.m. met een Nikon DSLR en een iMac?

Ik wil graag RAW foto's, in het NEF formaat, gaan bewerken. Van beide programma's heb ik een trial gedownload maar de tijd, maar zeker ook mijn ervaring, is te kort voor een keuze te maken.

Misschien kan iemand van jullie mij hierin adviseren ?

Ik heb een Nikon D300 en D40. Apple Aperture werkt met NEF's van beide erg goed. Verschillende RAW converters heb ik bekeken, Apple Aperture verwerkt m'n RAW's het mooist. Verder is het organiseren erg fijn en de interface werkt verder zoals ik dat verwacht van Apple. Je moet wel een redelijk recente iMac hebben om Aperture goed te draaien. Je kunt mijn foto's bekijken op:

http://www.flickr.com/photos/bartelomeus/

en m'n favorieten op:

http://www.flickr.com/photos/bartelomeus/sets/72157600249504879/

Allemaal komen ze uit Aperture rollen. Gebruik geen Photoshop voor m'n foto's.

De beste optie? Installeer de trials van Lightroom 3, Aperture 3 en Capture NX2, en beslis zelf.
Het grote voordeel van Capture NX2 was, tot voor kort, dat het de enige was die goed met de cameraprofielen om kon gaan. In de beta van LR3 kan je nu de cameraprofielen van Nikon toevoegen (voorlopig alleen de FX serie als het me goed voorstaat) waardoor dat ook weer van de baan is.
Ik zelf gebruik Lightroom, omdat ik de koppeling tussen Lightroom 3 en Photoshop zo enorm handig vind, dat ik niets anders meer wil. Capture NX2 is, en dit zal elke gebruiker je vertellen, geen slechte software op zich, maar een HEL om mee te werken: enorm traag.
Over Aperture 3 ken ik niet zo gek veel, ik heb het wel een korte review gegeven op mijn blog, maar daar blijft mijn ervaring dan ook bij.

Bedankt voor de reacties.

Denk dat ik toch maar voor Aperture ga, NX2 is inderdaad erg traag en inmiddels heb ik ook al diverse Nikon Presets gevonden voor Aperture.

Hallo, ben nu ruim 3 jaar bezig en heb alles geprobeerd. Blijf nu bij Nikon Capture NX2 want het blijft een feit dat je meer uit je NEF files haalt met Capture dan met welk ander programma ook. Verder is het bewerken met Capture behoorlijk complex maar het grote voordeel is: werk in NEF, gooi alle camerainstellingen er uit want ze zijn ook met capture te gebruiken. Verder zijn alle veranderingen opgeslagen wat je ook met je foto doet. Daarbij kun je later alles weer ongedaan maken. Heb je je originele RAW bestand weer. Schitterend systeem, kost alleen wat ruimte. gr. Verder heb ik een mac G5 en daar werkt lightroom 3 al niet eens meer op. Miskleun van Adobe!
Het is alleen te hopen dat Nikon ook een nieuwe versie van Capture maakt die op de toch nog steeds schitterend werkende Powerprocessors van Motorola gaat werken. gr. peter