App om op te laden tot 80%

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, inmiddels sinds een paar weken een iPhone 11 Pro met uiteraard ios 13. Nu wil ik graag wat langer dan 2 jaar met deze telefoon doen en dan bedoel ik vooral de batterij. Omdat ik ook sinds kort een elektrische auto rijd ben ik me gaan verdiepen in batterijen en de werking hiervan. Nu blijkt dat het het beste is om de battarij tot ongeveer 80 a 90% vol te laden en niet tot 100%. Nu is 80% voor mij bij dagelijks gebruik meer dan zat. Alleen kan ik dus nergens instellen tot hoe ver hij opgeladen moet worden.

De vraag is dus, weer iemand of er een app is waar je het percentage van opladen kunt instellen??

Groeten Wouter

iOS.

<p class="cite">GoeieDag op 12 november 2019 om 10:27</p> iOS.
??

Jij denkt dat de ‘100%’ die je op de iPhone ziet ook echt 100% voor de accu is?

In iOS zit een prima batterij management ingebouwd. Jij denkt toch niet dat wat Wouter in een paar minuten bij elkaar googlet, niet bij Apple engineers bekend is, en die daar wat mee doen?!

Dat is wel wat ik inderdaad begrepen heb (en dat is wellicht ook de reden dat de batterij zo heel snel heel slecht wordt).

Maar het maakt verder ook niet uit, het zou fijn zijn als er een app voor is dat ik dat op 80% kan instellen.

In iOS 13 zit een nieuwe optie in dat precies dat doet, als de telefoon je een beetje heeft leren kennen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT210512

Er zijn geen apps die het laden van een iOS device kunnen controleren of sturen.

Dat soort maatregelen zitten al in de software ingebouwd. Ook in je Tesla. Het heeft geen nut om zelf je auto of telefoon tot 80% op te laden, het metertje wat 100% tegen je zegt is om de gebruiker op zijn gemak te houden zodat die dan denkt dat hij vol zit. Je auto zal bijvoorbeeld ook uitvallen als hij “leeg” is; er zit dan altijd nog genoeg in zodat het veilig is voor de batterij. Je maakt je een beetje teveel zorgen.

…en even terzijde: het feit dat Apple deze nieuwe optie inbouwt geeft al aan dat de research van @kawouter geen onzin is, en Apple zegt het ook zelf in dat support document. Uiteraard regelt het batterij management van een iPhone of Tesla netjes de minima en maxima, en is 0% niet leeg en 100% niet vol. Dan is het nog steeds beter voor de moderne accu’s om zo ver mogelijk van die minima en maxima weg te blijven. Dat vergroot de levensduur aanzienlijk! De lastige afweging is natuurlijk gebruiksgemak, altijd je telefoon tussen 30 en 70% houden is niet werkbaar, ook al zou dat de levensduur ten goede komen.

<p class="cite">McPim op 12 november 2019 om 11:03</p> In iOS 13 zit een nieuwe optie in dat precies dat doet, als de telefoon je een beetje heeft leren kennen.

https://support.apple.com/nl-nl/HT210512

Dank je. Deze kende ik inderdaad maar werkt dus blijkbaar niet (of duurt dat even?). Want hij laad bij mij gewoon tot 100% op.

<p class="cite">Maikelw op 12 november 2019 om 11:04</p> Dat soort maatregelen zitten al in de software ingebouwd. Ook in je Tesla. Het heeft geen nut om zelf je auto of telefoon tot 80% op te laden, het metertje wat 100% tegen je zegt is om de gebruiker op zijn gemak te houden zodat die dan denkt dat hij vol zit. Je auto zal bijvoorbeeld ook uitvallen als hij “leeg” is; er zit dan altijd nog genoeg in zodat het veilig is voor de batterij. Je maakt je een beetje teveel zorgen.
Tesla adviseert juist om niet verder op te laden dan 90% en niet lager te gaan dan 10%. Dat advies zal niet voor niets zijn (degradatie van de accu's is veel groter als je wel altijd tot 100% laad).

Uiteraard is het een keuze tussen gebruiksgemak en levensduur. En omdat de levensduur van een telefoon vaak “maar” 2 jaar is en die van een auto wellicht wel 15 is dat natuurlijk een verschil. Maar ik wil graag langer dan 2 jaar met mijn iphone doen. Mijn vorige iphone 7 was dat bijna niet meer mogelijk na 2 jaar. De batterij ging zo snel leeg… Dat wil ik nu dus voorkomen.

kawouter op 12 november 2019 om 11:20 Dank je. Deze kende ik inderdaad maar werkt dus blijkbaar niet (of duurt dat even?). Want hij laad bij mij gewoon tot 100% op.
Dat zal een tijdje duren ja want die 'AI' moet eerst een patroon ontdekken. Een regelmatig leven helpt waarschijnlijk, maar hoe deze voodoo functies precies werken weet niemand..

Mijn telefoons zitten vaker op 100% dan op 50, 30 of 10.

En ik heb eigenlijk nooit echt kunnen ontdekken dat ze daardoor sneller leeg zijn als ik eens een dagje onderweg ben zonder lader in de buurt.

Ik zou me er vooral niet heel erg druk om maken.

<p class="cite">McPim op 12 november 2019 om 11:28</p>
kawouter op 12 november 2019 om 11:20 Dank je. Deze kende ik inderdaad maar werkt dus blijkbaar niet (of duurt dat even?). Want hij laad bij mij gewoon tot 100% op.
Dat zal een tijdje duren ja want die ‘AI’ moet eerst een patroon ontdekken. Een regelmatig leven helpt waarschijnlijk, maar hoe deze voodoo functies precies werken weet niemand..
Thnx. Dan komt dat wel goed. Ik hang hem savonds aan de lader. Dat is altijd wel rond dezelfde tijd. Dank je.
Degradatie van de accu’s is veel groter als je wel altijd tot 100% laad.
Wederom, de artikelen -over accu levensduur/optimalisatie- zullen met 100% de technische vulling van de accu bedoelen, terwijl bij goede software, waar ik iOS toe reken, 100% de optimale volle lading is (waarbij ‘optimaal’ natuurlijk geen harde waarde is). Dat Apple op andere manieren die optimalisatie nog steeds verbetert (als in de door McPim genoemde feature), wil niet zeggen dat ze daar al niet nauwgezet mee bezig waren.

Afijn: het antwoord is dus dat daar geen apps voor kunnen zijn. Behalve een wekker of zo…?

Tesla adviseert juist om niet verder op te laden dan 90% en niet lager te gaan dan 10%. Dat advies zal niet voor niets zijn
En jij had een iPhone gekocht toch?

<p class="cite">Shmoo op 12 november 2019 om 12:34</p>
Tesla adviseert juist om niet verder op te laden dan 90% en niet lager te gaan dan 10%. Dat advies zal niet voor niets zijn
En jij had een iPhone gekocht toch?

Uhm ja hoezo?

's avonds aan de lader: dat is nou juist slecht. te lang doorladen, en dat elke dag.

je kan er een tijdschakelaar tussen zetten, zo’n goedkope van de Action, en 'm max 1 uur lang of zo laten laden.

maar dat is eigenlijk ook wat het nieuwe IOS met je batterij doet.

s nachts helemaal uit is nog veel beter (tenzij je de wekker nodig hebt)

Ooit van ‘druppellading’ gehoord?

Er wordt niet de hele nacht het volle vermogen in je iPhone gepropt uiteraard.

Tja, je batterij gaat toch achteruit.
Maar in plaats van je twee jaar kopzorgen te maken bij elke laadbeurt kan je na twee of anderhalf jaar bij iFixit een nieuwe batterij bestellen en plaatsen.
Kan je het niet zelf of wil je dat alles officieel blijft (zeker bij de nieuwere modellen die bij niet-Apple batterijen bepaalde aanduidingen niet meer geven), gewoon door Apple zelf eentje laten plaatsen. Voor 80 euro kan je dan weer twee jaar verder, is beetje minder dan een nieuwe iPhone :wink:

Zeg nu eerlijk, een iPhone van twee jaar met een nieuwe batterij is toch terug nieuw… op de krasjes na dan toch

Heb er ook een sport van gemaakt om niet steeds tot en met 100% op te laden. Geeft alleen maar stress om niks eigenlijk. Zie bovenstaande reactie van silvercicle. De batterij is gewoon achteruit gegaan, misschien in een iets lager tempo. Maar gewoon na 2 jaar nieuwe batterij erin en geen stress is het advies.