Apple aan laten staan?

de systeem beheerder op het werk vertelde me laatst dat het aan en uit zetten van de computer is er niet goed voor. (We hebben alleen maar Macs, BTW). Mijn werk-Pbook staat eigenlijk altijd aan, maar de thuiscomputer zet ik altijd braaf 's nachts uit.

Klinkt het als onzin, of zal ik hem maar aan laten staan?

Het aan/uit zetten van je Mac gedurende de nacht heeft op de hardware volgens mij geen invloed.

Zo rampzalig is dat niet inderdaad. Het snel aan-/uitzetten achterelkaar is alleen slecht. De hardware krijgt dan namelijk steeds een stroomschok te verduren.

Een paar keer per dag je Mac aan en uitzetten kan dus totaal geen kwaad.

[quote:cabe938c07="cabbie"]de systeem beheerder op het werk......, maar de thuiscomputer zet ik altijd braaf 's nachts uit.[/quote:cabe938c07]

De systeembeheerder doelt mogelijk op het zelfstandig onderhoud dat de Mac 's-nachts verricht. Het is inderdaad niet goed als dat nooit eens verricht wordt.

Maar daar zijn weer Programma's voor zoals Cocktail, MacJanitor, enz. Dit is wel op eigen risico, ik heb m'n Mac wel dag en nacht aanstaan, voor de kick. Wel in de sluimerstand, maar dan kan hij weer geen onderhoud doen.

Het is ook een kwestie van gewoon worden tot over een maand of 6 zette ik ook steeds mijn mac af, maar nu vind ik dat eigenlijk wel een beetje dom omdat je steeds moeten wachten tot alles opgestart moet worden, ik denk dat dit en het nachtelijk onderhoud het enige nadeel zijn aan het afzetten van je apple.

Ik denk inderdaad ook dat dit allemaal wel een beetje achterhaalt is met de moderne hardware. "Vroeger" was het inderdaad beter zelfs om een computer continu aan te laten staan vanwege de "stroomstoot" die een computer bij het aanzetten te verwerken kreeg en de kracht die nodig was om een harddisk op toeren te bregen. Volgens mij is dit met de moderne techniek echter al lang niet meer van toepassing.

Een vuistregel die ik ergens heb gelezen is deze: als je je Mac binnen 8 uur weer gaat gebruiken, zet 'm dan in de sluimerstand. En anders uitschakelen. Een reden om 'm helemaal niet uit te schakelen heeft met warmte te maken. Door steeds de sluimerstand te gebruiken blijft de electronica op temperatuur, waardoor de boel niet de hele tijd uitzet en weer krimpt. En dat kan een positief effect hebben op de levensduur.

Hier gaan de Mac’s gewoon in de sluimerstand.

Maar aan de andere kant zorgt warmte voor "slijtage" met name bij de gewone en de grafische cpu.Hoe beter gekoeld hoe langer deze mee gaan.Dus uit is ook lekker koel :wink:

[quote:ac5b2feb6e="macpro"]Een vuistregel die ik ergens heb gelezen is deze: als je je Mac binnen 8 uur weer gaat gebruiken, zet 'm dan in de sluimerstand. En anders uitschakelen. Een reden om 'm helemaal niet uit te schakelen heeft met warmte te maken. Door steeds de sluimerstand te gebruiken blijft de electronica op temperatuur, waardoor de boel niet de hele tijd uitzet en weer krimpt. En dat kan een positief effect hebben op de levensduur.

Hier gaan de Mac’s gewoon in de sluimerstand.[/quote:ac5b2feb6e]

Een mac in sluimerstand verbruikt zo weinig energie dat de warmte afneemt totdat ie op “gewone” kamertemperatuur staat. Het uit en inkrimpen van elektronica klinkt interessant maar om dat te voorkomen moet ie 24/7 aan of uit blijven. Denk ook niet dat dit nadelige gevolgens heeft op de apparatuur. Mijn 286 doet het ook nog steeds en die heb ik duizende keren aan en uitgezet. Als het spul TE heet wordt, dat is inderdaad mega slecht. Hoe koeler hoe sneller die loopt (waarschijnlijk verschilt het maar een Mhz of 25, maar toch).

Iets anders: Ik heb nog nooit een computer gahad (PC of MAC) die door de sluimerstand niet raar ging doen. Ook mijn mac reageerd niet meer goed als ie in sluimerstand is geweest. Programma’s crashen zo maar en soms reageert er een menu of optie niet meer. Of ik moet eerst 2 minuten naar dat stranballetje kijken voordat de zooi weer werkt. Daarom heb gebruik ik de sluimerstand nooit. Precies hetzelfde verhaal met Windows.

[quote:026495c76a]Iets anders: Ik heb nog nooit een computer gahad (PC of MAC) die door de sluimerstand niet raar ging doen. Ook mijn mac reageerd niet meer goed als ie in sluimerstand is geweest. Programma's crashen zo maar en soms reageert er een menu of optie niet meer. Of ik moet eerst 2 minuten naar dat stranballetje kijken voordat de zooi weer werkt. Daarom heb gebruik ik de sluimerstand nooit. Precies hetzelfde verhaal met Windows.[/quote:026495c76a] Ik heb mijn iMac al een jaar aan staan en heb nog nooit een probleem gehad met de sluimerstand. Ik vind het de ideale situatie. Ik loop voorbij mijn Mac en denk: hè een Mac! Even e-mail checken. Tik op de muis en de boel werkt!

Net even in AKB gezocht. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107388

het enige nadeel aan de sluimerstand vind ik de lampjes, m'n g4 staat in de zelfde kamer als waar ik slaap, en er zit ook nog een studio display bij, dus ik heb twee lapjes die de hele nacht m'n kamer verlichten, en zerker die van de g4 is fel, en probeer dan maar eens te slapenmet twee knipperende lampen in je kamer.

Yep. Dat probleem heb ik ook. :D Daarom wilde ik de lampjes al gaan afplakken en de computer 's nachts aan laten staan indien dit beter zou zijn.

Een half jaar geleden werd [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=1939&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=]dit[/url] erover gezegd.

dank Aqua1. Ik had gezocht maar niet gevonden.

M'n ibook maakt geen geluid en is ook niet storend als deze in sluimerstand staat. Daarnaast is hij 's nachts altijd wel wat aan het doen; downloaden, dvdtje rippen, video renderen...noem het maar op.

Ik vind het vooral wel makkelijk dat hij binnen een fractie van een seconde weer tot mijn beschikking staat.

[quote:e2cb7ebd55="boelie"]M'n ibook maakt geen geluid en is ook niet storend als deze in sluimerstand staat. Daarnaast is hij 's nachts altijd wel wat aan het doen; downloaden, dvdtje rippen, video renderen...noem het maar op.

Ik vind het vooral wel makkelijk dat hij binnen een fractie van een seconde weer tot mijn beschikking staat.[/quote:e2cb7ebd55]

:stuck_out_tongue: Is ook een mogelijkheid…Toch prefereer ik mijn Mac als ik ga slapen uit te zetten…

Ik zet mijn G4 vrijwel nooit uit, gebruik de sluimerstand en gebruik freeware progjes voor het onderhoud. Inmiddels wordt het registreren van de uptime (tijd dat de mac niet uit staat) een doel op zich.

lol, idd maar helaas had ik m'n ibook vandaag mee naar school dus ik moet weer opnieuw beginnen :x

heb je het command [color=green:aebf654fee]top[/color:aebf654fee] wel eens geprobeerd? Is ook erg verslavend.