apple airport extreme

heb telenet fibernet 40 met modem/router en een airport extreme. wat is de beste configuratie :
A. telenet router laten aanstaan en de airport als accesspoint of in bridgemodus zetten (maar gaat dat geen problemen geven met 2 routers na mekaar en is het bereik even groot of slechter ?
B. telenet router uitschakelen en de airport alleen als router gebruiken ?

Ideaal is B.

A kan ook. Gewoon telenet router op WAN poort aansluiten.

B zal niet werken, de adressering met telenet zit in je modem. A zal goed werken, de meeste modems vallen (meestal automatisch) in bridge modus als je er een Airport achter hangt.

@dapperdan bij oplossing bij ook niet als ik de routerfunctie uitschakel ? bij oplossing B gaat dat geen conflicten geven en heb ik 2 netwerken waardoor ik steeds moet switchen voor het beste bereik te hebben ?

De routerfunctie kan je enkel uitschakelen als je Telenet contacteert, die kunnen het op afstand uitzetten. De wifi van het modem kan je zelf uitschakelen - staat aanwijzing op de site van Telenet:

Klik

http://klantenservice.telenet.be/content/hoe-moet-ik-mijn-telenet-wireless-modem-instellen-voor-gebruik-van-mijn-eigen-draadloze-router