Apple care kopen

Als je al een tijdje een macbook hebt, kun je dan nog apple care via ebay erbij kopen? Ik heb namelijk veel verhalen daar over gehoord en wil nu weten of het echt kan en of ze niet moeilijk doen in een apple store, als je met zulke apple care aankomt.

Je kunt Apple Care zonder problemen kopen gedurende het eerste jaar van aanschaf.

[size=2]Tip: Gebruik in 't vervolg even de zoekfunctie rechtsboven. Er zijn al talloze topics die jouw vraag beantwoorden.[/size]

Waarom Apple Care kopen voor iets waar je toch al recht op hebt....
Het is niet voor niets dat Apple in Italie geen Apple Care meer verkoopt, gewoon omdat je daar als Europees consument al recht hebt. Namelijk op een deugdelijk apparaat dat minimaal 2 jaar mee moet gaan, daarna altijd recht op coulance gedurende de economische levensduur. De rest is bangmakerij van Apple en van domme consumenten.

Nee ik bedoel: stel ik heb een macbook van 2 jaar oud en wil daar nu nog apple care op, dus ik koop het via ebay, klopt het dat de apple store het dan accepteerd en je gewoon helpt?

Nee, dat gaat via Apple. Als zij zien dat jij Apple Care wil activeren voor een Mac van twee jaar oud, dan mag je het vergeten.

Het zou nogal makkelijk zijn hé? Een Mac van 5 jaar oud... even doodleuk een jaar garantie kopen en hem dan een opknapbeurt geven d.m.v. een nieuw moederbord o.i.d.

[size=2]Taaltip: 3e persoon enkelvoud van accepteren is accepteert.[/size]

[quote=polansky url=http://www.onemorething.nl/community/topic/apple-care-kopen#post-2505751 time=1356709188]Het is niet voor niets dat Apple in Italie geen Apple Care meer verkoopt.[/quote]
Klopt niet helemaal... http://www.apple.com/it/support/products/

Verder ben ik het wel met je betoog eens. Apple Care is een combinatie van geld-uit-je-zak-klopperij en bangmakerij. Hopelijk worden deze praktijken binnenkort ook in NL aangepakt.

Ik bedoel niet hup nog 3 jaar garantie, maar dat je nog 1 jaar de garantie krijgt zegmaar

Dat zeg ik toch net? :sealed:

[quote=Yggdrasil]
... even doodleuk [b]een jaar[/b] garantie kopen...
[/quote]

Begrijp nu maar gewoon dat je enkel Apple Care kunt kopen als je Mac nog in zijn eerste levensjaar is.

Ja, maar 2 jaar is anders dan 5 jaar oud, want 2jaar is nog binnen de 3 jaar van apple care, dus heeft apple een lijstje met mensen die apple care hebben of moet je zelf met een kaart/doosje met apple care komen?

[quote]
Ja, maar 2 jaar is anders dan 5 jaar oud, want 2jaar is nog binnen de 3 jaar van apple care,
[/quote]
Je vat het niet hé? Die 5 jaar was een voorbeeld.

Je koopt een Mac, daar zit van Apple 1 jaar garantie op. Bij ons in Europa krijg je bij de meeste APR's 2 jaar garantie. Maar voor Apple Care geldt enkel het eerste jaar van Apple.

Als jij dus Apple Care wil aanschaffen moet dat gebeuren binnen het eerste jaar van aankoop van die Mac. Je hebt geeneens recht op die drie jaar waar jij over raaskalt. Dat is enkel als je al Apple Care hebt dat je hier bij ons dan '3 jaar' hebt (2 jaar garantie + 1 jaar Apple Care).

Als je Apple Care koopt wordt dat gekoppeld aan je Mac. Apple ziet dus in hun systeem of je recht hebt op garantie als er in die periode iets mankeert aan je Mac.

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Een product dient aan de verwachtigen te voldoen die je als consument op grond van de overeenkomst mag verwachten. Ik meen uit mijn hoofd dat een computer van een redelijk A-merk vijf jaar zou moeten meegaan. Gebeurt dit niet dat heb je als consument recht op vervanging of herstel. De Europese commissie heeft wat lijstjes opgesteld met de economische levensduren van verschillende elektronische apparaten. Ik heb dit niet allemaal exact paraat maar ga er maar vanuit dat je mac vijf jaar zonder kuren moet kunnen functioneren. Is dit niet het geval dan is er sprake van non-formiteit en heb je recht op vervanging of herstel. Mits je zelf niet hebt bijgedragen aan het defect. Apple care kopen is dus onzin! En ja, óók als je betere service krijgt. Zonder Apple care zullen ze je toch echt ook binnne bekwame tijd moeten helpen.

@wensink
Apple Care koop je in de vorm van een code, net als een iTunes kaart. Je moet die code, samen met het serienummer van je Mac registreren bij Apple om de Apple Care te activeren. Als je Mac ouder is dan een jaar zal die activatie uiteraard niet door Apple worden geaccepteerd.

Het antwoord heb je al meerdere malen gekregen zonder dat je de mensen die je, puur uit vrije wil, proberen te helpen wilt geloven. Wellicht neem je het met deze uitleg nu wel aan.

Zo niet, probeer het dan maar gewoon en dan merk je het vanzelf.

Eugy heeft een goed punt, maar wel een aanvulling: het is niet zo dat de leverancier gedurende die levensduur voor de volledige kosten aansprakelijk is. Nemen we even de 5 jaar levensduur aan en je Mac gaat na 2,5 jaar kapot, dan heb je dus al de helft van de levensduur die Mac gewoon kunnen gebruiken. Dus hoeft de leverancier ook maar de helft bij te dragen aan de reparatie kosten.

Het voordeel van AppleCare zit daarmee vooral in het gemak waarmee een reparatie wordt uitgevoerd en de kostenloze reparatie gedurende de 1e drie jaar. Je hoeft als consument dus niet aan te tonen dat het defect te wijten is aan het apparaat. Iets wat je wel moet als geen AppleCare hebt.

@macpro, dank voor de aanvulling. Klopt helemaal! Wel een kleine opmerking voor het tweede gedeelte van je post. Zonder Apple Care heb je de eerste zes maanden ook niet bewijslast;)

Als je omwille van 'geen gezeik' Apple Care wilt kopen. Koop het dan net voor zes maanden. Maar nog beter: hou je geld in je zak.

Ik neig ook naar "het geld in de zak houden" aangaande dit soort verzekeringen.
Moet wel zeggen dat de service tijdens de Apple Care periode geweldig is.
Mij iMac heeft vorige week, zonder gedoe, een gloednieuw scherm gekregen omdat het bij een bepaalde helderheidswaarde flikkerde. En dat 2 weken voor hij 3 jaar oud was!
Was op dat moment toch wel erg blij met de Apple Care die ik er destijds bijgekocht heb.
Omdat de bewijslast na de eerste 6 maanden bij jezelf ligt, is het niet altijd onverstandig om Apple Care te kopen denk ik.
Voor mij speelt de aanschafprijs van de computer hierin een grote rol.

nee, het was niet voor mij maar voor een vriend die het wilde doen, maar ik wilde weten of je idd zo'n code kreeg of dat je gewoon met een soort kaart naar de apple store moest gaan en dan je mac liet repareren en dat maakte ik niet op uit de uitleg van die boven me, maar nu snappen ik en hij(vriend) dat hij geen apple care meer kan kopen...

hij kan wat mij betreft dicht

Even ter informatie: de bewijslast waar altijd zo over gedaan wordt (na zes maanden moet de consument kunnen bewijzen dat het probleem al aanwezig was bij aankoop) is dus niet meer dan je toestel laten zien en vaststellen dat er geen deuken (of andere dingen waaraan je kan zien dat je hem zelf kapot hebt gemaakt)in zitten.
Laat je daar dus niet door afschrikken.