Apple Cinema Display aansluiten op MacMini M1

Ik heb sinds gisteren een nieuwe MacMini M1 ontvangen, en heb moeite om mijn ‘oude’ Apple Cinema Display 23 inch weer goed werken te krijgen. En ja, dat is nog zo’n old school monitor met een DVI aansluiting, maar ik vind het nu eenmaal nog steeds een prettige monitor…

1e probleem waar ik tegenaan liep was dat de originele DVI-HDMI adapter niet werkte. Na contact met Apple Support werd duidelijk dat DVI alleen werkt met een USB-C adapter. Ik heb inmiddels zo’n adapter en het scherm lijkt weer te werken.

2e probleem waar ik tegenaan loop is dat de brightness-controls op mijn Apple toetsenbord geen effect meer hebben. Ik weet dat je daarvoor de USB-aanlsuiting moet aansluiten, en dat heb ik dus ook gedaan. Echter de controls werken niet. Iemand enig idee of dit kan worden opgelost?

Alvast dank voor tips

Heb je herstart na het aansluiten van de USB kabel? En zie je wel de helderheid slider in de beeldschermvoorkeuren of die ook niet?

Ja ik heb herstart, De slider is niet te zien bij de de voorkeuren

Ik heb de indruk dat de input/output poorten van de nieuwe M1 chip nog niet helemaal naar behoren werken. Op mijn vorige MacMini (2011) via Mini Display port en USB geen enkel probleem…

…of het is een Big Sur bug of onmogelijkheid. Geen idee, het is nog vrij nieuw allemaal hè ?. Probeer voor de zekerheid ook dit even:

⌥ + ⇧ + F1 (OPTION+SHIFT+F1) en

⌥ + ⇧ + F2

Goed punt, zowel Big Sur als M1 zijn super nieuw, en de monitor is daarentegen dan weer behoorlijk gedateerd. Ik ben benieuwd of komende updates gaan helpen. ps de toetscombinaties geven helaas ook geen resultaat, dank voor het meedenken

Ja jammer. Even melden dan maar bij Apple en hopen dat het gefixt wordt! Vreemd trouwens dat het via HDMI niet werkt, dat zou je niet verwachten. Hier iemand die wél beeld krijgt, alleen met een lijn in het midden en links:

https://discussions.apple.com/thread/252057630

Die controls doen het volgens mij ook niet meer. Dat werkte alleen op de Macs uit de tijd van die monitor.

Ik heb dat scherm ook gehad en alles werkte perfect op mijn Mac Pro 2009. Toen ik in 2012 de Mac mini kocht, werkte het scherm nog wel, maar alle functies deden het niet meer. Volgens mij ondersteunt Apple die functies alleen bij de echte DVI macs.

Was wel een leuke functie trouwens. Je kon de Pro ook inschakelen met een knop op de zijkant van de monitor. Net als vroeger op het toetsenbord.