Apple en Intel ?

aldus http://www.telegraaf.nl/i-mail/article21073491.ece

Yo!

En dan lees je

[quote:464a59e47a]rivalen als Dell[/quote:464a59e47a]

en dan moet ik toch weer erg lachen. Telegraaf toch… :wink:

Blablabla ... Maar geen boemboem :P

Is geen nieuws. Die plannen heb ik al eerder gelezen in de tijd dat de processoren (tot G4) nog bij Motorola werden besteld. Daar is men toen vanaf gestapt, omdat die niet kon concurreren (snelheid bijbenen) met Intel. Intel is groot en kan dus goedkoop produceren. Voor de kwaliteit maakt het niet uit waar de chip vandaan komt. Apple levert het 'recept' en de halfgeleiderfabrikant maakt ze. Een fabrikant als Samsung of Philips kan ze ook maken.

Het staat overigens wel op de site van de Wall Street Journal. En dat is toch niet de eerste de beste krant die zomaar wat schrijft.

[quote:cc514ba54b]Apple levert het 'recept' en de halfgeleiderfabrikant maakt ze[/quote:cc514ba54b]

Nee, iig geen powerpc, patenten liggen bij IBM & Freescale.

Of er echt processoren van Intel in de Mac zullen komen is de vraag, maar ik vind het niet onwaarschijnlijk. Het zou kunnen dat de high-end Macs ermee worden uitgerust omdat IBM toch grote problemen heeft met het versnellen van de G5. Eigenlijk is de G5 hetzelfde verhaal als een paar jaar geleden met de G4 van Motorola: de processoren zijn duurder dan die van Intel, maar presteren niet veel beter.

Ze werken wel efficienter, maar dat probeert Intel nu ook met de Pentium M. Ik zou er niet raar van opkijken wanneer Intel processoren gaat ontwikkelen en leveren aan Apple. Dat hoeven geen Pentiums te zijn want er is genoeg kennis om speciale CPU’s voor Apple te maken. Behalve de G5 is er nu namelijk geen enkele CPU waar Apple een tijd mee vooruit kan. Er zal toch wat moeten veranderen op het PowerPC-platform, anders zitten we in 2007 nog steeds met G4-computers, een ontwerp wat eigenlijk allang einde verhaal is…

[quote:c42d8bbf14="PeterK"]Het staat overigens wel op de site van de Wall Street Journal. En dat is toch niet de eerste de beste krant die zomaar wat schrijft.[/quote:c42d8bbf14]

Ik denk ook wel dat Apple de mogelijkheden bestudeert. Het kan zijn dat Intel eventueel een speciale processor voor Apple wil ontwikkelen of er zelfs al mee bezig is. Dat hoeft geen slechte ontwikkeling te zijn. IBM en vooral Freescale zijn eigenlijk te klein op processorgebied om voor lage prijzen snelle CPU’s te kunnen leveren. Ik verwacht nog wel een snelle Freescale processor. Iedereen denkt dat dat bedrijf is afgeschreven, maar ik denk dat ze nog wel met iets op de proppen zullen komen waar we nog wat aan hebben.

Toch denk ik dat de PowerPC het steeds moeilijker gaat krijgen en een bedrijf als Intel erbij kan Apple vooruit helpen in de computermarkt waar de concurrentie moordend is.

Apple kan niet zomaar overschakelen op Intel processors. Dat zijn x86 processors en Mac OS X heeft een PowerPC processor nodig. Enkel door héél veel te veranderen aan Mac OS X zou het kunnen draaien op een Pentium processor. Dat wil ook zeggen dat gelijk wie een Dell kan kopen en Mac OS X versie kopen (of zelfs illegaal downloaden) en erop installeren. Dat zou van Apple een software bedrijf maken! Apple is niet zo dom. Volgens wat ik gelezen heb is Apple bezig IBM onder druk te zetten om de G5 processors goedkoper te leveren! Dat is wel logisch :)

Nog een reden waarom het absoluut geen Intel processor kan zijn. Op dit moment komt Intel achter t.ov. AMD & IBM. De Pentium 4 en hoger zijn een ramp om te koelen, verbruiken veel te veel stroom en zijn niet krachtig. Het einde van de Pentium 4 is nabij. Intel weet dit zelf ook en ze zullen de Pentium M aanpassen om er ook een desktop CPU van te maken. Op dit moment kan je voor veel minder geld een AMD processor kopen die veel sneller is dan een Intel processor. Iedereen die een beetje op de hoogte is van de kracht van Intel & AMD CPU’s weet dat op dit moment AMD het interessanst is.

Net zoals zo weinig mensen willen overstappen op Mac zijn er ook veel mensen die uit gewoonte blijven PC’s kopen met een Intel CPU. Hoe waanzinnig dat nu ook is.

De nieuwe Sempron 3000+ (1.8GHz) kan op een goed moederbord (NForce 3) overclockt worden met zijn gewone luchtkoeling tot rond de 2,6GHz. Die processor kost rond de 100 euro, het moederbord ook rond de 100 euro. Deze combinatie is véél sneller dan de Pentium 4 Extreme Edition waar de CPU alleen al 1000 euro kost! :stuck_out_tongue:

Microsoft is voor de Xbox 360 overgestapt op een PowerPC processor. IBM ontwikkeld ook de Cell samen met Sony en anderen. De toekomst van snelle CPU's ligt bij IBM en niet bij Intel! De goedkope en snelle CPU's maakt trouwens AMD en zeker niet Intel!

@Larridon

Wie zegt dat Intel niet in staat is om andere processoren dan x86 te maken? Dat bedrijf is zo groot en ze hebben zoveel kennis dat het heus wel kan. Misschien nemen ze wel Freescale over :stuck_out_tongue: Je weet het niet.

De Pentium M zou trouwens ideaal zijn voor de PowerBooks. Hij is sneller dan de huidige G4 en verbruikt weinig stroom. Het is een kwestie van tijd voor die in de desktops gaat verschijnen.

Overigens heeft mijn zelfbouw PC ook een AMD Athlon 64-CPU. De Pentium 4 is trager en maakt veel meer herrie. Ik kan dat weten want ik heb ook een VAIO staan en als je hoort wat voor lawaai die kan maken :sealed:

AMD is interssanter op dit moment ja.

@Larridon 2 opmerkingen, de geruchten zijn zeer hardnekkig en gaan al lang dat Apple een X86 compatible OSX op de plank heeft liggen dat parallel doorontwikkeld is. Mocht het er van komen zullen ze in de combinatie roms/OS het blok maken dat niet iedere willekeurige Dell OSX kan draaien.

[quote:605e9d36b5="Pleeborstel"]@Larridon

Wie zegt dat Intel niet in staat is om andere processoren dan x86 te maken? Dat bedrijf is zo groot en ze hebben zoveel kennis dat het heus wel kan. Misschien nemen ze wel Freescale over :stuck_out_tongue: Je weet het niet.

De Pentium M zou trouwens ideaal zijn voor de PowerBooks. Hij is sneller dan de huidige G4 en verbruikt weinig stroom. Het is een kwestie van tijd voor die in de desktops gaat verschijnen.

Overigens heeft mijn zelfbouw PC ook een AMD Athlon 64-CPU. De Pentium 4 is trager en maakt veel meer herrie. Ik kan dat weten want ik heb ook een VAIO staan en als je hoort wat voor lawaai die kan maken :sealed:

AMD is interssanter op dit moment ja.[/quote:605e9d36b5]

Mijn Pentium M laptop is traag. Leuk lang batterij leven maar m’n CAD programma’s gaan niet voorruit.

De AMD Athlon 3000+ 2GHz thuis is fantastisch maar er draait geen Mac OS X op :stuck_out_tongue:

Mijn nieuwe 17" iMac G5 1,8GHz is de beste computer die hier staat :slight_smile:

Intel heeft geen verstand van de PowerPC artitectuur. Dat neemt niet weg dat ze wel één zouden kunnen ontwikkelen met de hulp van Apple. Dat is trouwens de enige logische verklaring voor dit nieuws want Mac komt zeker niet naar een x86-processor. Nog even vermelden dat je geen nieuwe processor ontwikkeld in een paar jaar tijd …

[quote:a0d8894847="TonE"]@Larridon 2 opmerkingen, de geruchten zijn zeer hardnekkig en gaan al lang dat Apple een X86 compatible OSX op de plank heeft liggen dat parallel doorontwikkeld is. Mocht het er van komen zullen ze in de combinatie roms/OS het blok maken dat niet iedere willekeurige Dell OSX kan draaien.[/quote:a0d8894847]

Daar zouden hackers iets op vinden. Als Intel een CPU bakt voor Apple zal het een PowerPC variant zijn en zeker geen x86 architectuur.

Er is ook een Darwin versie die draait op x86-processors maar om héél Mac OS X op x86 te krijgen is het niet zo gemakkelijk. Dat Apple ook werkt aan een x86 variant van Mac OS X geloof ik niet. Volgens mij is dit te ingewikkeld en te duur om beide naast elkaar te ontwikkelen.

[quote:b34a6ff632]Als Intel een CPU bakt voor Apple zal het een PowerPC variant zijn en zeker geen x86 architectuur[/quote:b34a6ff632]

Een PowerPC zonder Altivec units, lekker kreupel dingetje gaat dat worden dan, een soort opgevoerde G3. God mag weten hoeveel meer er van de technologie nog is afgedekt door patenten.

[quote:cee2ed7b4a="Pleeborstel"]Het zou kunnen dat de high-end Macs ermee worden uitgerust omdat IBM toch grote problemen heeft met het versnellen van de G5. [/quote:cee2ed7b4a]

Gelukkig staat de snelheidsontwikkeling van de pc ook alweer een hele tijd zowat stil. Er wordt al twee jaar gesproken over 4 GHz, wat blijkbaar ook niet zo’n eenvoudige zaak is. En om daar als Apple nou zo veel moeite voor te doen… Dan hadden ze dat beter kunnen proberen toen de G4 maar niet over de 1 GHz heen wilde. De grootste handicap van de Mac is nog steeds het grafische gebeuren (en dan met name de 3d-toepassingen).

Apple is een amd partner, geen intel :D Zie de binnenkant van de airport base station: http://www.vonwentzel.net/ABS/Dissection-Extreme/index3.html En ook amd: http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolutions/ProductInformation/0,,50_2330_6625_6010%5E6648,00.html

[quote:738a639f53]Daar zouden hackers iets op vinden[/quote:738a639f53]

Zelfs al zou het ze lukken een firmware hack te maken, dan zal dat nooit op grote commerciele basis kunnen gebeuren en al helemaal niet zonder ondersteuning voor het OS door Apple op niet Apple computers. Onzin dus.

Een kwakkel die zoals de seizoenen ieder jaar terugkomt? :P

BTW, apple heeft wel degelijk rechten op de PowerPC architecture, en zou dus PPC compatibele chips kunnen ontwerpen. Maar dat lijkt me sterk. En overschakelen op X86 lijkt me helemaal te gek. Zeker nu er 3.2 GHZ IBM G5's aankomen (zie XBOX)